Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Zfušované dálnice, miliardové škody a propracovaný systém zakázek. Vyhozená vysoká úřednice Pošvářová, zvaná Černá mamba, prozradila, jak to chodí

24.07.2014
Zfušované dálnice, miliardové škody a propracovaný systém zakázek. Vyhozená vysoká úřednice Pošvářová, zvaná Černá mamba, prozradila, jak to chodí

Autor: Hans Štembera

Popisek: Ve volbách do Senátu PČR v roce 2014 bude Miloslava Pošvářová kandidovat jako nestraník za Stranu zelených v Brně.

Miloslava Pošvářová měla prý kdysi přezdívku Černá mamba. Do spojení s jedovatým hadem dávali její osobu lidé, kteří jí nemohli přijít na jméno. Nekompromisně totiž kritizuje to, jakým způsobem jsou v Česku stavěny dálnice, a volala po tom, aby byly napraveny škody. Jde však o miliardy, a tak se stala nepohodlnou. Přišla o práci, jak sama říká, je nezaměstnatelná v oboru… Bojuje ale dál.

Když nastoupila na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jak říká, pracovala běžně 16 hodin denně. „Viděla jsem, kolik věcí je v nepořádku, a to bylo pro mne hnacím motorem. Ukázalo se například, že na 8 stavbách dálnice D47 jsou provedené práce a jejich kvalita nadhodnoceny zřejmě o 1,2 miliardy korun. Za tím vším se skrývalo sousloví o valorizaci staveb, kterou já přezkoumávala. Valorizace staveb umožňuje prostřednictvím takzvaného valorizačního koeficientu měnit cenu práce zhotovitelů, navyšovat ji. V těchto případech bylo tedy nakonec podáno několik žalob k rozhodčímu soudu, ovšem ten zatím rozhodl o tom, že by zhotovitelé měli vrátit finanční částku řádově v milionech. Kompletace důkazů pro tyto žaloby přitom ležela v mé kompetenci a nebylo to skutečně jednoduché. Vyplynulo navíc mimo jiné například i to, že na zmiňované dálnici byly špatně provedené práce, kvůli kterým dochází ke zvlnění dálnice, vadám na mostech, někde jsou třeba výškové změny silnice až dvacet centimetrů. I tyto škody mají přesné vyčíslení – jde v tomto případě o 3 miliardy korun,“ popsala ParlamentnímListům.cz Miloslava Pošvářová.

Jak přiznává, poté, co byla vyhozena ze své práce na ŘSD, je nezaměstnatelná ve svém oboru, a tudíž bez zaměstnání. I proto prý možná může záporně odpovědět na to, zda se nesetkala s tím, že by jí někdo vyhrožoval za její snahy a aktivity. „Zničili mě vlastně jinak, jsem de facto na ulici,“ poznamenala. Na ulici v pravém smyslu slova samozřejmě není, ovšem najít práci v oboru je prý nemyslitelné. Na podzim se chystá kandidovat za Stranu zelených v Brně (kde má trvalé bydliště) do Senátu.

Řešila hlavně průšvihové záležitosti

Kompletace důkazů a podkladů pro to, aby se soudy začaly zabývat tím, co při svých zkoumáních přímo na dálnici objevila a zjistila, byla zcela nepochybně náročná. „Zvlášť, když do mé kompetence spadaly právě jen všechny ty průšvihové věci. V terénu jsem mohla získávat důkazy jen do listopadu loňského roku, pak už to počasí nedovolovalo, takže jsem plánovala pokračovat v získávání dalších podkladů na jaře 2014. Jenomže, když mě v lednu vyhodili, už se tak nestalo. A obávám se, že to ani nikdo nedokončí. Přitom jen sepsání a podání těch několika obsáhlých žalob stálo 60 milion korun. Stát, potažmo ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), se měl do 30. června vyjádřit k tomu, co v těch žalobách bylo a doložit své důkazy. Nestalo se tak, jen bylo zažádáno u soudu o to, aby byl tento termín posunut do září. Jenomže já vím moc dobře, že na těch místech, která jsou v žalobě uvedená, nikdo nic nezkoumá, nehledá žádné důkazy. Přitom tam bylo třeba  udělat rozbory vrtů, laserové scany a další věci – vše stojí. Domnívám se tedy, že je záměrem nechat věci v tomto stavu a nechat to vyšumět – i když jde o miliardy a další miliony, jak jsem uvedla, stály ty žaloby. Pokud se ty důkazy nezískají, vše dopadne v prospěch zhotovitele,“ nechce se smířit se skutečností Pošvářová. I proto tlačí na to, aby vznikla v Poslanecké sněmovně vyšetřovací komise a vyšetřila to, co se kolem našich staveb silnic a dálnic dělo a dost možná stále děje.

„Víte, mnozí říkají, že ti poslanci nemají svědomí. Já stále chci věřit tomu, že někteří z nich svědomí mají. A že jim není jedno, co se v této oblasti děje, kam a v jakém měřítku utíkají do neznáma peníze daňových poplatníků a v neposlední řadě, že mají zájem i o bezpečnost občanů. I ta totiž může být ohrožena! Nechápu, že zatím nikdo nic nekoná, přitom by před tuto komisi měli být pozváni jak současný, tak i minulí ministři dopravy,“ domnívá se Miloslava Pošvářová.

Pošvářová: Vadí mi laxnost zdejších lidí – neuvědomují si, že ty peníze, co mizí, jsou i jejich?

Přiznala však i to, jak ji trápí laxnost Čechů, kteří si neuvědomují, že ten její boj je vlastně i boj za ně. „Copak si ti lidé neumějí spočítat, že když projdou tyhlety průšvihy, které připraví stát o miliardy korun, že za nápravu zaplatí právě oni a jednou i jejich děti? Zbídačuje nás to, i když jsme malá země a mohli bychom se mít dobře, jako třeba Švýcaři. Bohužel, jakmile jsem se ocitla v problémech, ukázalo se, kolik lidí mě rázem přestalo vnímat, byly jen výjimky, co mně byly schopny podat alespoň nějakou pomocnou ruku. Přitom ta by byla potřeba právě i v tom boji proti tomu, aby ty miliardy za špatnou práci na dálnicích nebyly promarněny. Dokud však budu bojovat sama, šance na reálný úspěch jsou asi skutečně slabé,“ uvedla dál Pošvářová.   

Miloslava Pošvářová se jako žena přitom stala pojmem i pro řadu znalců. Ti si určitě vzpomenou na její rozborovou zprávu pro Národní ekonomickou radu vlády (NERV), v níž ještě coby auditorka společnosti Mott MacDonald rozkryla, proč se v Čechách pozemní komunikace stavějí nekvalitně, pomalu a často draze. Zdálo by se tedy, že kvalifikovanější osoba na pozici ředitelky Úseku kontroly kvality staveb u ŘSD být nemohla. Zájmem ŘSD by hlavně mělo totiž být to, aby stát za své peníze dostal co nejkvalitnější stavby. Jak se však ukázalo, nový ředitel této státní příspěvkové organizace Pavel Kočica zastával ale jiný názor. Pošvářovou v lednu letošního roku na hodinu vyhodil, a to s velmi nejasným odůvodněním. Prý způsobem svého jednání a vystupování na ŘSD dlouhodobě vytvářela negativní atmosféru a stupňovala napětí mezi ostatními zaměstnanci.

Marná snaha o řadu změn narazila na hamižnost druhých?

„Za rok a půl na ŘSD jsem se snažila o řadu věcí. Přes nadřízené, tehdy ještě minulého ředitele pana Čermáka, prošla nakonec jen jedna. A to nová pravidla pro zpracování projektové dokumentace, která měla za cíl eliminovat dodatečné objednávání víceprací v průběhu stavby. Celá léta fungoval zaběhnutý systém, že projektant zadávací dokumentace ji nepřipravuje dostatečně podrobnou. Jelikož to ví, nechává v různých místech vatu, prostor pro pozdější zpřesnění rozsahu a způsobu prací. Na takový projekt – třeba nové dálnice či mostu – se vyhlásí veřejná soutěž, kterou vyhraje nějaký zhotovitel. Ten si následně najme stejného projektanta a nechá si od něj připravit realizační dokumentaci. Svoji původní zadávací dokumentaci teď teprve podrobně rozpracuje a samozřejmě vyplyne celá řada potřebných víceprací – třeba když je podloží méně vhodné, než se čekalo. Tyto vícepráce se neplatí z Operačního programu Doprava od Evropské unie, ale z českého státního rozpočtu. A hlavně je objednávají přímo jednotliví ředitelé ŘSD,“ uvedla před časem po svém nuceném odchodu Pošvářová v jednom rozhovorů pro média.

Vrcholem toho všeho pak prý bylo, když si ŘSD jako technický dozor objednalo znovu stejného projektanta. To znamenalo, že ten samý člověk byl placený ŘSD dvakrát – za zadávací dokumentaci a stavební dozor, a jednou od zhotovitele – za realizační dokumentaci. „Jistě chápete, že vymahatelnost kvality byla a je pak velice obtížná,“ poznamenala. A proto navrhla nová pravidla, která měla tento systém změnit. V čem spočívala?

Zadávací dokumentace měla nově být rovnou podrobná, a to včetně geologického průzkumu, diagnostiky a geodetického zaměření.

Půlroční ‚flákání‘ ředitelů by nahradila externí společnost?

„Zkrátka taková, dle které jsou stavební postupy dopředu jasné a není pak důvod objednávat vícepráce. Přestože nová pravidla platí od loňského června, jednotliví ředitelé pro jejich přepracování ale vůbec nic neudělali. Letos v lednu, kdy se musí zahájit výběrová řízení, aby se na jaře mohlo začít stavět, prostě odevzdali původní. Jednoduše sázeli na to, že už s tím nepůjde nic dělat a nikdo nepřipustí, aby za schválený rozpočet nebylo co stavět. Na konci loňského roku jsem začala vydávat desítky připomínek k těmto projektům a byla jsem za toho, kdo ohrožuje činnost. Proto mi říkali mi Černá mamba. Přitom řešením bylo najmout externí společnost, která půlroční flákání ředitelů rychle dožene a projekty přepracuje,“ vysvětlila Miloslava Pošvářová.

Podezření, které z popsaných skutečností vychází – tedy na to, že by jednotliví vedoucí ŘSD mohli při objednávkách víceprací brát úplatky, si nenechala pro sebe. Když na takové poznatky narazila, předala je policii. I proto je s policií stále v úzkém kontaktu. Jisté totiž je, že kdyby její návrh na změny prošel, jednotliví vedoucí ŘSD by neměli co objednávat, a tudíž by úplatky inkasovat neměli za co.

Peklo se netýká jen dálnice D47, hrozí i na D1, varuje Pošvářová

Pro časopis Svět motorů letos na jaře mimo jiné Miloslava Pošvářová však připustila též to, že problémy, o kterých hlasitě hovořila a které ji nakonec, alespoň prozatím, zlomily profesně vaz, se netýkají jen dálnice D47, ale i rekonstrukce dálnice D1.

„To bude opravdové peklo. Když vznikne na zhotovitele politický tlak na stavbu za původní peníze a bez víceprací, budou se soudit. Projekty jsou totiž vypracované tak špatně, že to podle nich vlastně udělat nejde,“ říká Pošvářová.

Alena Hechtová

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

 

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace