Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Poplatky za černou jízdu jsou značně přestřelené, tvrdí senátorka

20.03.2013
Poplatky za černou jízdu jsou značně přestřelené, tvrdí senátorka

Foto: Profimedia.cz/MAFRA - Petr Janeček

Popisek: Senátorka Eliška Wagnerová

Brněnská senátorka Eliška Wagnerová vyzvala lidi, aby se bránili proti nepřiměřeně vysokým poplatkům za jízdu bez jízdenky, které účtuje externí advokát Dopravního podniku Brno.

S vymáháním začal na konci roku 2012. „Za upomínku požadují 900 korun, za následné soudní vymáhání částku přesahující až pět tisíc korun,“ upozornila Wagnerová.  Cestující bez jízdenky má tak místo pokuty 1025 korun navýšené o úrok z prodlení, zaplatit nejméně 6689 korun.  Tato částka se dalším soudním vymáháním ještě zvyšuje.

Wagnerová podotkla, že jezdit načerno se samozřejmě nemá a platit dluhy se musí. Na druhou stranu přeměřenou sankcí je podle senátorky maximálně tisícikorunová přirážka k jízdnému a nikoliv několikanásobné poplatky hradící náklady na externího exekutora. „V případech takto jednoduchých sporů totiž představuje sepsání žaloby spíše administrativní úkon, než provedení úkonu právní služby. Dopravní podniky by měly soudní vymáhání svých pohledávek zajišťovat prostřednictvím vlastních zaměstnanců,“ domnívá se Wagnerová. Zároveň připomněla, že podobný případ již v minulosti řešil Ústavní soud. „Podobný postup vymáhání dluhů odsoudil jako procesní šikanu a označil jej za parazitování na drobných pohledávkách vůči občanům, které jsou uměle nafukovány“ do nesmyslné výše, za účelem zajištění snadného výdělku,“ přiblížila Wagnerová.

Dopravní podnik se brání

Dopravní podnik se proti tvrzením Wagnerové zásadně ohradil. „Nejdříve zasíláme všem dlužníkům skrze naše pracovníky a na naše náklady výzvy k zaplacení dlužných částek. Do problémů, které popisuje paní senátorka ve své výzvě, se normální cestující, který si zcela ojediněle a náhodně zapomněl koupit jízdenku, nedostane. Týká se to téměř výhradně notorických neplatičů,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Brno Linda Škrancová. Dodala, že v průměru je to u jednoho dlužníka pět jízd ročně. „Až ve chvíli, kdy dlužník nezaplatí ani po písemné výzvě, předáme vymáhání dluhu advokátní kanceláři, která zašle dlužníkovi předžalobní upomínku, ve které kromě jízdného a přirážky k jízdnému uplatňujeme i nárok na náhradu nákladů právního zastoupení a hotových výdajů při mimosoudním vymáhání.  Když ani v tomto případě dotyčný nezaplatí, podáme žalobu,“ nastínila postup DPMB Škrancová.

Na vymáhání pohledávek skrze vlastní zaměstnance nemá dopravní podnik peníze. „Vznikly by další náklady, které nemáme možnost uplatnit. Jednou z položek jsou například náklady na soudní poplatky, které nám v případě nevymožení pohledávky nikdo nevrátí. Ročně by se jednalo o částku, která by přesahovala deset milionů korun,“ podotkla Škrancová.

Dopravní podnik města Brna je akciová společnost, jejímž stoprocentním vlastníkem je město Brno. Je výhradním dopravcem zajišťujícím hromadnou veřejnou dopravu v Brně.  Vznikl v roce 1998 a má největší trolejbusovou síť v České republice. 

Veronika Vindišová

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace