Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Poplatky za černou jízdu jsou značně přestřelené, tvrdí senátorka

20.03.2013
Poplatky za černou jízdu jsou značně přestřelené, tvrdí senátorka

Autor: Profimedia.cz/MAFRA - Petr Janeček

Popisek: Senátorka Eliška Wagnerová

Brněnská senátorka Eliška Wagnerová vyzvala lidi, aby se bránili proti nepřiměřeně vysokým poplatkům za jízdu bez jízdenky, které účtuje externí advokát Dopravního podniku Brno.

S vymáháním začal na konci roku 2012. „Za upomínku požadují 900 korun, za následné soudní vymáhání částku přesahující až pět tisíc korun,“ upozornila Wagnerová.  Cestující bez jízdenky má tak místo pokuty 1025 korun navýšené o úrok z prodlení, zaplatit nejméně 6689 korun.  Tato částka se dalším soudním vymáháním ještě zvyšuje.

Wagnerová podotkla, že jezdit načerno se samozřejmě nemá a platit dluhy se musí. Na druhou stranu přeměřenou sankcí je podle senátorky maximálně tisícikorunová přirážka k jízdnému a nikoliv několikanásobné poplatky hradící náklady na externího exekutora. „V případech takto jednoduchých sporů totiž představuje sepsání žaloby spíše administrativní úkon, než provedení úkonu právní služby. Dopravní podniky by měly soudní vymáhání svých pohledávek zajišťovat prostřednictvím vlastních zaměstnanců,“ domnívá se Wagnerová. Zároveň připomněla, že podobný případ již v minulosti řešil Ústavní soud. „Podobný postup vymáhání dluhů odsoudil jako procesní šikanu a označil jej za parazitování na drobných pohledávkách vůči občanům, které jsou uměle nafukovány“ do nesmyslné výše, za účelem zajištění snadného výdělku,“ přiblížila Wagnerová.

Dopravní podnik se brání

Dopravní podnik se proti tvrzením Wagnerové zásadně ohradil. „Nejdříve zasíláme všem dlužníkům skrze naše pracovníky a na naše náklady výzvy k zaplacení dlužných částek. Do problémů, které popisuje paní senátorka ve své výzvě, se normální cestující, který si zcela ojediněle a náhodně zapomněl koupit jízdenku, nedostane. Týká se to téměř výhradně notorických neplatičů,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Brno Linda Škrancová. Dodala, že v průměru je to u jednoho dlužníka pět jízd ročně. „Až ve chvíli, kdy dlužník nezaplatí ani po písemné výzvě, předáme vymáhání dluhu advokátní kanceláři, která zašle dlužníkovi předžalobní upomínku, ve které kromě jízdného a přirážky k jízdnému uplatňujeme i nárok na náhradu nákladů právního zastoupení a hotových výdajů při mimosoudním vymáhání.  Když ani v tomto případě dotyčný nezaplatí, podáme žalobu,“ nastínila postup DPMB Škrancová.

Na vymáhání pohledávek skrze vlastní zaměstnance nemá dopravní podnik peníze. „Vznikly by další náklady, které nemáme možnost uplatnit. Jednou z položek jsou například náklady na soudní poplatky, které nám v případě nevymožení pohledávky nikdo nevrátí. Ročně by se jednalo o částku, která by přesahovala deset milionů korun,“ podotkla Škrancová.

Dopravní podnik města Brna je akciová společnost, jejímž stoprocentním vlastníkem je město Brno. Je výhradním dopravcem zajišťujícím hromadnou veřejnou dopravu v Brně.  Vznikl v roce 1998 a má největší trolejbusovou síť v České republice. 

Veronika Vindišová

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace