Město nechává chátrat brněnské nádraží naschvál, křičí aktivisté
13.03.2013
Foto: Veronika Vindišová
Popisek: Toto místo je příšerné, jak z 90. let, řekl architekt Gebrian.
FOTOGALERIE Jedno z nejfrekventovanějších míst města vypadá příšerně.
A to denně projde prostorem před brněnským hlavním nádražím desetitisíce lidí. Všudypřítomné reklamní letáky doplňují koše polepené žvýkačkami a nelogické prvky jako zábradlí, které ve skutečnosti „nikam“ nevede. Aktivisté tvrdí, že magistrát nemá zájem se špatnou situací něco dělat.
„Dlouhodobě tvrdíme, že si tak vedení města chce vynutit přesun nádraží,“ upozornil Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění, které dlouhodobě poukazuje na nešvary nejen vedení města.
Pozemky nádraží mají obrovskou hodnotu - kdo si na ně brousí zuby?
Podle aktivistů získají odsunem hlavního nádraží pozemky v takzvaném Jižním centru obrovskou hodnotu. Denně by tam totiž prošly desetitisíce lidí. Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian Hollanovo tvrzení odmítl. „Nic naschvál rozhodně lidem neděláme,“ uvedl.
Nevábný vzhled prostoru před brněnským hlavním nádražím, kde zastavují tramvaje, bez okolků zkritizoval také architekt Adam Gebrian, který natočil o nejfrekventovanějším místě v Brně video. „Toto místo je příšerné. Doplněné miliardou věcí jako jsou reklama, koše, zábradlí. Prostě nános z devadesátých let,“ zhodnotil Gebrian, který studoval architekturu a pracoval v Amsterdamu, Londýně, Paříži i Los Angeles.
Nádraží v centru ale možná zůstane. Ministerstvo dopravy totiž posuzuje obě varianty polohy, tedy stávající i odsunutou. „Výsledek by měl být známý během tohoto roku,“ informovala Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Odsun nádraží? Kauza se vleče desítky let
O odsunu nádraží v Brně diskutuje už desítky let. Pokud ministerstvo kývne na tuto variantu, posune se nádraží o zhruba sedm metrů dál na jih. Samotný začátek stavebních prací se ale neustále odsouvá, důvodem jsou chybějící peníze i stavební povolení. Komplikací je i chybějící územní plán Jihomoravského kraje, který počítal s odsunutím nádraží. Ministerstvo dopravy nově požaduje, aby v něm byla zohledněná možnost odsunu i ponechání nádraží v centru. I přes další komplikace začal stavební úřad městské části Brno – střed projednávat stavbu nového hlavního nádraží a zahájil územní řízení, které pozastavil v roce 2011. Reagoval tak na výtky odpůrců projektu. O obnovení řízení úřad rozhodl poté, co investoři doplnili poklady k žádosti.
Veronika Vindišová
Vložil: Anička Vančová