Legendární francouzský TGV míří do Čech. Bude propagovat vysokorychlostní trati
04.06.2022
Foto: Správa železnic (stejně jako ostatní v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Vlak TGV Paris Sud Est 16
Francouzský vysokorychlostní vlak TGV se v Česku představí hned na několika místech. Průkopník rychlého železničního spojení na evropském kontinentu postupně navštíví Prahu, Brno, Jihlavu a Ústí nad Labem. Nejvíc času stráví v jihomoravské metropoli, kde bude od 7. do 9. června součástí expozice Správy železnic na veletrhu Rail Business Days.
Desetivozová francouzská vysokorychlostní jednotka přijede do Česka přes Německo, nejprve se představí veřejnosti 6. června na pražském Hlavním nádraží, kde bude stát od 11 hodin v blízkosti východu z nového podchodu na Žižkov. Večer bude následovat přesun do areálu brněnského výstaviště, kde bude po tři dny součástí venkovní expozice na tamním kolejišti.
Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice Jihlava a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Následně se opět přes Německo vrátí do své domovské země. Ve zvolených místech chce Správa železnic příjezdem vlaku TGV zvýšit informovanost veřejnosti o přípravě vysokorychlostní trati (VRT), a celý projekt tak více přiblížit i místním občanům.
Vlaky TGV
Podrobnější harmonogram cesty TGV po Česku zveřejní Správa železnic v následujících dnech. Další informace sledujte na jejích sociálních sítích pod označením #TGVCESKO.
Co přesně uvidíte
Prezentovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod), který přinesl bezkonkurenční vlakové spojení Paříže s Lyonem. Šlo o součást série 109 jednotek s nepřehlédnutelným oranžovým nátěrem. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích jezdil 300 km/h.
V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 km/h. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 km/h, další části jsou připravovány pro rychlost okolo 200 km/h, upřesňuje ČTK.
Vlak v pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najel 13 383 189 kilometrů. Jeho interiér bude na všech místech zastavení volně přístupný veřejnosti, kromě kabiny strojvedoucího. TGV Paris Sud Est 16 je dnes podle Správy železnic jedinou vysokorychlostní jednotkou v EU, která je určena výhradně pro účely prezentace veřejnosti, právě pro popularizaci VRT byla po vyřazení z provozu renovována.
Jak se pronajímá vlak
Smlouva zahrnuje náklady na pronájem soupravy, mzdy personálu a také kompenzační náklady SNCF, její hodnota činí 379 tisíc eur (tedy zhruba 9 349 930 korun). Poskytnutí soupravy je zcela bez zisku. Generální ředitel Jiří Svoboda navíc podotýká, že finanční podporu akce deklarovala řada firem: „Velmi si vážíme spolupráce s našimi partnery, k nimž patří významné technologické, projektantské nebo stavební firmy z oblasti železnice. Díky jejich podpoře pokryjeme významnou část nákladů na zajištění akce.“
Interiér vlaku TGV Paris Sud Est 16
Přepravu jednotky v Německu a Česku zajistí společnost ČD Cargo. Předseda představenstva dopravce Tomáš Tóth říká, že firma je na tuto zvláštní zásilku připravena: „Řídíme se sloganem cokoliv – kamkoliv, proto pro nás není problém zajistit přepravu i jednotky TGV. Tato legendární souprava ovšem naším pravidelným nákladem není, a proto jsme rádi, že se této akce můžeme zúčastnit jako oficiální dopravce samotného vlaku.“
Doprovodné akce
Pobyt jednotky TGV v Česku bude spojen i s řadou propagačních akcí, které Správa železnic a francouzské státní dráhy SNCF připravily pro veřejnost a samosprávy. Aktivity se týkají především tuzemské přípravy VRT, která již postoupila do projekční fáze. Jak konstatuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, tento výjimečný projekt si popularizaci zaslouží: „Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají.“ Jak dodává, na každé zastávce rychlovlaku budou zájemcům k dispozici experti týmu přípravy VRT.
Francouzský partner zajistil nad rámec smlouvy přítomnost několika významných osobností, které se zúčastní doprovodných akcí Správy železnic a SNCF na brněnském výstavišti. Jednou z nich je prezident Shromáždění francouzských departementů (ADF) François Sauvadet. Účast na prezentaci TGV přislíbil také velvyslanec Francouzské republiky v ČR Alexis Dutertre.
Vysokorychlostní trať
České VRT získaly evropskou prioritu díky zařazení jejich hlavních koridorů do transevropské dopravní sítě TEN-T Core. Krok Evropské komise může usnadnit čerpání z programu CEF 2 (Nástroj pro propojení Evropy). Viceprezident Hospodářské komory ČR Michal Štefl upozorňuje, že realizace VRT bude mít pozitivní celospolečenský dopad: „Už teď je jasné, že nové tratě změní demografii naší republiky, protože mobilita obyvatel významně vzroste. Firmy i zaměstnanci budou mít zcela jiné možnosti. Zkvalitnění naší infrastruktury zároveň přitáhne nové investory.“
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza k tomu dodává, že rozšiřování vysokorychlostních sítí je zásadní příležitostí: „Výrazně zkrátíme vzdálenosti mezi regiony, což bude mít příznivý efekt pro celou ekonomiku. Výzva je to i pro sektor stavebnictví, který přípravu VRT intenzivně sleduje a podporuje.“ Aktuální stav příprav VRT naleznete na stránkáchwww.spravazeleznic.cz/vrt.
Železniční veletrh Rail Business Days, foto RBD
Rail Business Days
Mezinárodní železniční veletrh Rail Business Days nabídne široké veřejnosti vnitřní i venkovní expozice výrobců, společností, zaměřených na správu a výstavbu infrastruktury, i provozovatelů železniční osobní a nákladní dopravy. Na 800 metrech kolejí navíc přímo v areálu brněnského výstaviště uvidíte i desítky osobních, nákladních a dalších speciálních vozidel. Veletrh se uskuteční v pavilonu A1 a přilehlých prostorách od 7. do 9. června 2022 (7. a 8. 6. v době od 9 do 18 hodin, 9. 6. od 9 do 16 hodin). Jednodenní vstupenky pro veřejnost v hodnotě 150 korun zahrnují vstup na veletrh do vnitřních a venkovních expozic. Děti, studenti a ZTP mají vstup zdarma.
Vedle veřejné části se bude konat v rámci veletrhu i odborná konference, na které budou přednášet a následně diskutovat špičky v železničním oboru. Neformální zóna navíc nabídne přítomným zástupcům společností a institucí možnost kdykoli během dne navázat na veletržní a konferenční program a uskutečnit nerušené osobní setkání na bázi B2B či B2G.
(zdroje: Správa železnic, Rail Business Days)

Vložil: Andrea Morkusová