Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Anketa, jejíž výsledky asi poletí do koše. Brno-Šalingrad. Podle nové primátorky „málo reprezentativní“, navíc…

06.11.2018
Anketa, jejíž výsledky asi poletí do koše. Brno-Šalingrad. Podle nové primátorky „málo reprezentativní“, navíc…

Autor: Facebook / Město Brno

Popisek: Brněnské nádraží, dosud spíše průšvih jako Brno

Název nového hlavního nádraží v Brně, které má vyrůst u řeky Svratky na jih od stávajícího nádraží, hledali Brňané v anketě. Z postupujících deseti názvů vybrali vítěze. Ve finálovém kole zvítězil návrh Brno-Šalingrad. Na druhém místě skončil název Brno – Hlavní nádraží a na třetím Nádraží Járy Cimrmana. Má to svá ale, na něž jsme se zeptali jednak budoucí primátorky, druhak SŽDC. A nejme z toho o moc moudřejší. Opět se neví, co přesně se bude stavět, kdy a jak se to bude jmenovat. Brněnské nádraží je patrně zakleté.

Do finálového hlasování se během října zapojilo celkem 1 864 lidí. Hlasovali online nebo prostřednictvím tištěných hlasovacích lístků. Vítězný název Brno-Šalingrad získal 838 hlasů a mezi tipy, jak by se mělo nové nádraží jmenovat, se objevil vícekrát a hned v několika variantách. Jako první jej ovšem prostřednictvím webu www.nasnovejnadr.cz zadal Jaromír Boleslav, který je tedy autorem vítězného názvu. „Chtěl jsem, aby bylo Brno něčím speciální, a pokud by město pojmenovalo nové nádraží Brno-Šalingrad, tak si myslím, že by to bylo víc než speciální. Slovo šalina je pro Brno specifické, vzniklo někdy kolem roku 1900, kdy v Brně část obyvatel hovořila německy a část česky a bylo třeba se dorozumět. Německé slovo Elektrische Linie si Brňané počeštili na slovo ´šalina´ a používáme ho dodnes,“ říká k volbě svého návrhu Boleslav. 

Brněnské nádraží při pohledu shora, foto Facebook

Jára Cimrman byl až třetí

Jednoduchý a stručný název zvolil druhý v pořadí Ondřej Hejmalíček, jeho tip Brno – Hlavní nádraží dlouho zápasil o prvenství, nakonec zisk 702 hlasů na vítězství nestačil. Na třetím místě skončil návrh Nádraží Járy Cimrmana Jana Hrice. „Název je podle národního hrdiny, vynálezce, objevitele. Myslím, že je to dostatečně reprezentativní!“ odůvodnil autor návrh, který ve finálovém kole získal 166 hlasů.

Ocenění pro autory i hlasující

Všichni autoři návrhů názvů z finálové TOP 10 se stejně jako deset vylosovaných hlasujících mohou těšit na odměnu s nádražní tematikou. „V sobotu 17. listopadu pro ně bude připravena speciální jízda motoráčkem ze stávajícího nádraží do lokality budoucího nádraží, kde je komentovaná prohlídka seznámí nejen s místem, ale i podobou nového dopravního uzlu,“ uvedl projektový manažer přestavby železničního uzlu Dan Škaroupka. Autoři pětice návrhů, které ve finále získaly nejvíce hlasů, pak budou mít možnost podívat se také do zázemí a veřejnosti nepřístupných částí stávajícího nádraží. Autor vítězného názvu navíc získá roční kupon na brněnskou MHD.

Soutěž o pojmenování nového nádru lidi zaujala

Lidé se do soutěže o název nového brněnského nádraží během léta zapojili s celkem 3 329 návrhy, z toho 1 501 bylo unikátních, 1 257 názvů bylo duplicitních a 571 město vyřadilo, protože nesplňovaly pravidla soutěže. Ze všech unikátních návrhů potom 6 428 hlasujících vybralo deset názvů, které postoupily do druhého kola. O vítězi z TOP 10 rozhodlo během října celkem 1 864 lidí.

Magistrát města Brna předal vítězný název Brno-Šalingrad Správě železniční dopravní cesty, která je investorem budoucího nádraží. Právě SŽDC bude následně formálně řešit pojmenování nádraží, které vznikne u řeky Svratky, s Drážním úřadem.

Další neuralgický bod, podzemní stanice

Vedení Brna se rozhodlo v létě vyhlásit soutěž o pojmenování nového nádraží proto, aby zvýšilo zájem lidí o tuto problematiku. Letos se totiž vedení města a posléze i vláda po desetiletí debat rozhodly, že nové nádraží má být v odsunuté poloze. Shoda však nepanuje na podobě nádraží. Zatímco Ministerstvo dopravy a vláda chtějí variantu bez podzemní stanice, všechny tratě mají zaústit do povrchového kolejiště, město i kraj chtějí variantu s podzemní stanicí, kam zaústí trať od Chrlic a bude základem podzemní železnice spojující jih a sever města.

Navíc - kdy se začne nové nádraží stavět, však zatím není vůbec zřejmé. Již řadu měsíců rozhoduje jihočeský krajský úřad o územním rozhodnutí a stále existuje řada lidí a spolků, kteří jsou ochotni jít s investorem do soudního sporu. Přesun nádraží a modernizace celého uzlu má stát zhruba 50 miliard korun a má trvat přibližně šest let.

Kdy se začne stavět? Nemohu říci

A teď ještě do sporu o ´nádr´ vstoupily volby. „Pro další rozvoj Brna je nové brněnské nádraží, resp. nový brněnský železniční uzel, nezbytný. Do této chvíle jak město Brno, tak Jihomoravský kraj, udělaly potřebné kroky k rozhodnutí o umístění nového železničního uzlu, neboť zastupitelstvo města i kraje podpořilo tzv. variantu Řeka. Další vývoj nyní závisí na ministerstvu dopravy a Správě železniční dopravní cesty, neboť přestavba železničního uzlu je investicí financovanou a řízenou z celostátní úrovně. Z tohoto důvodu si tedy nedovoluji odhadnout, kdy se nádraží začne stavět. Brno má však v této souvislosti hlavní úkol – připravit a zajistit městskou dopravní infrastrukturu k obsloužení nového nádraží,“ odpověděla – neodpověděla budoucí brněnská primátorka Markéta Vaňková z ODS. Především se taktně nevyjádřila k aktuálnímu sporu o podzemní stanici… Inu, politička.

Budoucí primátorka Vaňková, foto její stránky

 

Stejně mlhavá je Vaňková i v otázce názvu: „Co se týče jména nového nádraží, i o něm bude rozhodovat SŽDC. Výsledky brněnské ankety, které se účastnilo pár tisíc lidí z celkových cca 370tis. Brňanů, budou SŽDC předány. A jestli se mi název líbí? Přiznám se, že mám ráda inteligentní humor a v tomto smyslu mě vítězné jméno Brno Šalingrad pobavilo. Na druhou stranu se však domnívám, že by si hlavní železniční uzel zasloužil mít důstojnější název.“

 

Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová nám pak sdělila velmi stručně toto: „Změna názvu teď není aktuální. Prioritou SŽDC je komplexní řešení železničního uzlu Brno a přesun hlavního nádraží. Diskusi a případné změně názvu se SŽDC nebrání, nový název vzejde z konsensu města, SŽDC a Drážního úřadu, který návrh SŽDC na změnu názvu schvaluje.“ Takže je dost možné, dokonce pravděpodobné, že z rozkošného názvu Brno – Šalingrad zůstane jen cár papíru…

 

Vložil: Markéta Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace