Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

A co takhle kdyby Masaryk znásilnil Henleina a Václav Havel srbskou holčičku?

05.06.2018
A co takhle kdyby Masaryk znásilnil Henleina a Václav Havel srbskou holčičku?

Popisek: Naše násilí, vaše násilí: Kontroverzní scéna s Ježíšem

Obhájci divadelní inscenace Naše násilí, vaše násilí, která postupně vyvolává skandál všude, kde je uvedena, se nejspíše skvěle baví. Zatímco naprosté většině jiných, podstatně zajímavějších a hodnotnějších divadelních děl se média nevěnují vůbec nebo pouze zcela okrajově, skandální hra kontroverzního chorvatského režiséra Olivera Frjliće je u nás již druhý týden námětem vášnivých sporů. Patrně ještě nikdy se v historii českého divadla tolik nemluvilo o jednom jediném představení. Celou hodinu jí dokonce věnoval i publicistický pořad na ČT 24.

A v něm vznikla mimořádně zajímavá debata mezi přítomnými umělci, místy i hodně překvapivá.  Ředitel festivalu Divadelní svět Brno 2018 Martin Glaser si jako jeden z mála skandální představení pochvaluje: „V zásadě se přiznám, že jsem byl příjemně překvapen,“ odpověděl na dotaz moderátora. Podle něj to byl pro všechny nesmírně silný zážitek a volba titulu byla správná, především s ohledem na fakt, že tento divadelní festival byl letos věnován svobodě.  A ta prý byla kvůli průběhu představení, které narušili členové hnutí Slušní lidé, vystavena velké zatěžkávací zkoušce. „To,  že se herec obnaží, není podle mě žádným důvodem k tomu, aby někdo začal pískat, křičet, a poté, co není vyslyšen, vtrhne na jeviště,“ uvedl Glaser. Na otázku jednoho z diváků, jak se mu hra líbí, uvedl, že se mu vlastně docela líbila. 

Žijeme ve světě, plném násilí!

Stejnou otázku dostal i ředitel Národního divadla Jan Burian. Ten se přiznal, že představení neviděl. Ale podle něj je hra, jejímž tématem je narůstající násilí v současném světě, adekvátní a nelze se divit, že na to některá divadla reagují velmi drsně. Více ho jako divadelníka mrzí, že ve stínu této kontroverzní události zůstalo padesát jiných inscenací, které byly na festivalu uvedeny a prezentovaly jiné názory. Posteskl si, že víc než samotný divadelní festival veřejnost zajímá jedna hloupá aférka. Součástí demokracie je nejen říkat různé názory, ale také hrát různé divadlo, třebas i hloupé. „Mně se také spousta divadelních představení nelíbí,“ přiznal se. Obává se, že skandál, který vypukl kolem představení, souvisí i se začínající předvolební kampaní do komunálních voleb. 

Trochu nuda?

Mnohem ostřejší ovšem byla část Devadesátky s výtvarníkem Milanem Knížákem a ředitelem Občanského institutu Romanem Jochem. Na otázku, zda je více pobuřuje scéna, v níž Ježíš znásilňuje muslimku, či ta, kdy si jedna z hereček vytahuje z vaginy  českou vlajku, Knížák odpověděl: „Abych řekl pravdu, mě už nudí umění, které si hraje na revoltu a stále hledá něco, co by pobuřovalo,“ nechal se slyšet umělec, jeho artefakty přitom  rovněž vyvolávají různé protesty. On i jeho studenti si prý myslí, že už je to trochu nuda. „Umění dneska neví, čím vlastně je,“ postesknul si. 

 

Urážka daňových poplatníků

Romana Jocha nejvíce pobuřuje, že takhle urážlivé dílo dostalo podporu z peněz daňových poplatníků: „Urážet daňové poplatníky za peníze daňových poplatníků mi přijde nefér,“ řekl rozhořčeně. Nic by ovšem nenamítal proti tomu, kdyby ji podobnou inscenaci uvedlo ve svobodné společnosti  nezávislé divadlo, které by si našlo soukromé sponzory.  A stejně chápe rozhořčení části veřejnosti. „Historické osobnosti, které jsou mnohými lidmi vnímány jako ušlechtilé a úctyhodné, zesměšňovat a urážet, je urážlivé pro občany. Kdyby například byla scéna, v níž Tomáš Garrigue Masaryk znásilňuje Konráda Henleina nebo Václav Havel znásilňuje srbskou holčičku či iráckého kluka, tak to by bylo pro mnohé naše občany extrémně urážlivé. Ale ve svobodné společnosti, ať se klidně taková hra objeví, ale ne z peněz daňových poplatníků,“ zdůraznil Joch.

 

Šokující  Frjlićova hra nevyvolala poprask pouze u nás, ale také v cizině, například Polsku, Rakousku nebo Německu. Nešlo přitom jenom o protesty veřejnosti, ale také o kritiku většiny recenzentů. V některých zemích v ní herci odmítli účinkovat, jinde byla rovnou zakázána.

 

Vložil: Adéla Hofmanová