´Dostal jsem podnět.´ Skandál znásilněné muslimky je sodovka, režisér oběsil papeže jako pedofila. A kdo je ten udavač?
22.04.2018
Foto: Festival Divadelní svět
Popisek: Naše násilí a vaše násilí. Více snímků z kontroverzní inscenace najdete v galerii
FOTOGALERIE Moravská metropole na chvíli zapomněla na trable se stěhovavým nádražím a žije kulturou, přesněji divadelním festivalem. To je, co? Dokonce i katoličtí biskupové protestují proti divadelní hře Naše násilí a vaše násilí, která obsahuje scénu, jak Ježíš znásilňuje muslimku a která bude uvedena v květnu v rámci festivalu Divadelní svět. Brněnskému primátorovi Petru Vokřálovi z ANO rovněž oznámili, že nemohou převzít záštitu nad projektem Re:publika, který brněnský magistrát podporuje podobně jako divadelní festival.
Na první pohled jde o boj mezi ´pravdou, láskou a svobodou´ a ´inkvizicí´ zkostnatělých katolíků a lidovců. První, kdo si stěžoval, byl totiž 1. náměstek primátora města Brna, lidovec Petr Hladík (jeho otevřený dopis najdete v galerii). Než se budeme krátce věnovat tomuto pánovi, řekněme, o co vlastně vůbec jde.
Festival pro pár zasvěcenců
V Brně se bude v květnu konat divadelní festival, který normálně zajímá pár stovek milovníků divadla a teatrologů. S inscenací Naše násilí a vaše násilí (měla premiéru v roce 2016 v režii zajímavého mladého muže Olivera Frljiće, o něm později) tam vystoupí i soubor Mladinsko Theatre z Lublaně. Představení, jak se píše na stránkách festivalu, provokativně připomíná, že Evropa zapomněla na svou koloniální minulost. „Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém Východě? Truchlíme kvůli obětem teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako kvůli těm, co zemřeli v Bagdádu nebo Kábulu?” uvádí anotace.
Národní divadlo Brno jako pořadatel festivalu v minulých dnech odmítlo snahy o stažení hry z programu přehlídky, což na zastupitelstvu neúspěšně žádali lidovci a komunisté. Ředitel divadla Martin Glaser zdůraznil, že tématem festivalu je letos svoboda a Frljičovo představení označil sice za extrémní polohu umění, avšak za legitimní součást evropského divadla. Lidé si mají udělat vlastní názor. „Dejme jim šanci souhlasit s tvůrci této inscenace, nebo s nimi třeba posléze vášnivě nesouhlasit. Dejme jim šanci toto dílo ignorovat, nebo je se zájmem zhlédnout. Dejme jim ale hlavně prostor vytvořit si vlastní názor,” uvedl Glaser v prohlášení (jeho odpověď Hladíkovi též v galerii).
No a pak se sešli v Nitře biskupové a už se o tom píše všude, Glaser byl hostem několika internetových televizí (prý mu ošklivě vyhrožují a on zvažuje trestní oznámení; nejvíce jej ´nadchly´ maily a la „Jsem hluboce věřící a přeji vám to nejhorší“, u nichž se – celkem oprávněně – ptá, co to je za křesťany), a vůbec, kolem vysoce ´uměleckého´ představení je pěkná mela.
Rouhání nepřipustím!
Oleje do ohně, jak už bylo řečeno, přilili katolíci: „Předseda České biskupské konference (ČBK) kardinál Dominik Duka poukázal na to, že festival je spojen nejen se svobodou projevu, ale též ”s odpovědností i úctou”. Uvedení hry chorvatského režiséra Olivera Frljiće označil Duka za „výprodej křesťanství a jeho ideálů“. Tvrdí rovněž, že „takto pojaté divadelní představení je urážkou nejen českých občanů - křesťanů, ale také muslimů a v neposlední řadě všech občanů naší země“. Biskupy popouzí zejména scéna, během níž Ježíš znásilňuje muslimskou ženu, což je podle nich lidsky neakceptovatelné a navíc rouhání,“ napsala Četka. Kardinál jako obvykle zapomněl, že většina Čechů jsou ateisté…
O čem to tedy celé je?
Celkem případně bychom si dovolili poznamenat, že Bůh ví. Dočetli jsme se, že „představení provokativně připomíná“ a tak dále, a tak dále, jak už bylo uvedeno. Také: „Inscenace zpochybňuje nejen situaci ve světě, zpochybňuje Evropu jako celek, její exkluzivitu a izolaci zároveň. Tvůrci kladou divákům řadu nepříjemných otázek: Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém Východě? Truchlíme kvůli obětem teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako kvůli těm, co zemřeli v Bagdádu nebo Kábulu? V kterém přesně momentě jsme sami sebe přesvědčili, že jsme to my, kdo má pravdu, a že náš bůh je mocnější než ti ostatní? Jaké divadlo je zapotřebí v čase očividného návratu fašismu? Představení Naše násilí, vaše násilí přináší pohled na Evropu, která byla (naivně) překvapena uprchlickou krizí. Evropu, která bez skrupulí zapomněla na svoji koloniální historii, když zavírala hranice pro ty, kteří utíkali před následky evropské a americké politiky. Jako by ve 20. století zabedněně udělali jen jednu jedinou věc – živili národní narcizmus, který učí, že jedna masa lidí je lepší než ta druhá, zatímco zapomínali na to, že ignorace je taky forma násilí. 21. století pokračuje ve výuce té samé lekce, ale používá novou zbraň – strach. A strach je ten nejznámější pocit zatracených.“
Krátce a dobře a vzhledem ke scéně Ježíše, znásilňujícího muslimku, půjde o migraci z pohledu ´kavárny´. Jinak by totiž Alláh znásilňoval hodnou katolickou dívku. Režisér Oliver Frljić je navíc svými provokativními produkcemi proslulý a vše nasvědčuje tomu, že čím skandálnější, tím ´lepší´. V Polsku na něj dokonce podali žalobu za oběšení papeže: „Skandálem skončilo ve varšavském divadle Teatr Powszechny uvedení inscenace Klątwa. Není divu, na scéně bylo polské publikum svědkem toho, jak se papež Jan Pavel II. dočká orálního uspokojení a následně je dokonce oběšen s nápisem „obránce pedofilů“,“ popsala situaci iDnes.cz. Sám režisér to vysvětlil takto: „Jan Pavel II. se stal v Polsku skoro kultem, leckde znamená víc než samotný Ježíš Kristus. Inscenaci jsem věnoval tomuto fenoménu idealizování. V představení se však objeví jen jeho socha, nejde přímo o něj. Je to moje právo jej takto použít. Musíme rozlišovat mezi symbolem a skutečnou postavou. Cokoli se dostane na pódium, stává se symbolem, je to proces fikcionalizace. Postava ve hře má jiný význam než ta skutečná,“ řekl Vladimíru Hulcovi v Divadelních novinách.
Kdo je ten muž, co říká, že žijeme v extrémní době?
„Oliver Frljić, jeden z mezinárodně nejvíce uznávaných režisérů současnosti, který pochází z oblasti bývalé Jugoslávie, je držitelem mnoha divadelních ocenění. Pravidelně strhává pozornost a šokuje obecenstvo svými autorskými hrami a radikálními reinterpretacemi klasických děl. Svými provokativními inscenacemi si získává diváky od Lublaně, přes Záhřeb, Bělehrad, Düsseldorf, Krakov až po Vídeň a nyní i Brno. Mimo jiné také rozvířil debatu o cenzuře divadla v Chorvatsku, otevřel bolestivé téma čistek ve Slovinsku, participace Poláků na holocaustu v Polsku a upozornil na post-koloniální aroganci, kterou Evropa odpověděla na uprchlickou krizi na Blízkém Východě. V letech 2014 až 2016 byl režisérem v Chorvatském národním divadle v Rijece, kde směřoval k reflexi současné sociální reality, ve které se pohybují tamní divadla. Momentálně působí nejvíce v Německu a aktivně se podílí na projektu Rijeka 2020 – Evropské hlavní město kultury,“ stojí na stránkách festivalu.
V Divadelkách o inscenaci Klątwa (tam oběsil papeže – pozn. red.) ještě řekl: „Kdykoli se inscenace hraje, konají se protestní demonstrace před divadlem. V jakémkoli městě. Současně máme dobré kritiky, zvou nás na festivaly… Bohužel v polských médiích stále probíhá kampaň, která je vůči té inscenaci velice negativní. Jelikož to jsou média vlastněná státem a církví a Prokletí je právě vůči těmto strukturám mířené, nemohou přestat, dokud se ta inscenace bude hrát.“
A dodal: „Každé divadlo je politické. I to nejkonzervativnější je ve své podstatě politické, protože podporuje status quo. Takže i ten, kdo si to neuvědomuje nebo říká, že se politice vyhýbá, je součástí politické situace a světa a svými činy o jeho podobě rozhoduje. Co se týká toho, co chci divadlem sdělit, je pro mne důležitý především neustálý a důsledný důraz na to, že divadlo může být stále společensky důležité, že umí apelovat a promlouvat do dění ve společnosti a myšlení lidí v ní. A to i v době, kdy nastoupila nová média. Kdysi s nástupem filmu a později televize a nyní internetu panovaly či stále panují obavy, že se divadlo stane mrtvou uměleckou formou, která bude plnit jen zábavnou a estetickou roli. To se naštěstí nestalo a doufám nikdy nestane. Žijeme v extrémní době a ta si vyžaduje extrémní divadelní jazyk.“
Církev Frljić zrovna nemiluje…
„Posvátný je pouze lidský život. A řeknu vám, že katolická církev tak rozhodně ve své historii neuvažovala. Podívejte se, kolik bylo jejích obětí, dokonce i dětských, třeba během křižáckých výprav nebo později za inkvizice. Z historie mého regionu nelze zapomenout na roli chorvatské katolické církve během druhé světové války, kdy podporovala nezávislý chorvatský stát, který kolaboroval s Němci. Na Balkáně vznikl největší koncentrační tábor v Evropě. Založili ho Ustašovci, nikdo je k tomu nenutil. A katolická církev přihlížela. Neudělala nic pro to, aby se to nestalo,“ okomentoval svůj protikatolický postoj režisér v Divadelních novinách. A my se jen divíme, že mu na to Duka naskakuje. Udělal mu tím totiž obrovskou reklamu.
Představení pro 200 diváků (!) se uskuteční 26. května v budově Husy na provázku a je navíc již vyprodané. A je možné, že situaci kolem divadla bude hlídat policie, protože na sociálních sítích se objevují vyjádření o možném protestu. Už minulou středu stál před divadlem pravoslavný kněz Libor Halík s velkým dřevěným křížem. Halík je známý veřejným vystupováním proti potratům. Mnoho let kvůli nesouhlasu s interrupcemi protestoval před porodnicí na Obilním trhu, kde hlasitě zpíval žalmy a modlil se. Naopak, kolegové z jiných divadel brněnský festival podpořili...
Záhada hlavolamu?
Krajské listy.cz nejvíce zajímalo, jak ten skandál vůbec vznikl. Festival uvádí asi dvacítku inscenací, našich i zahraničních, a u zmíněného skandálního dílka se rozhodně nepíše nic o znásilnění muslimky Ježíšem. Je fakt, že ta scéna je na stránkách festivalu coby foto (podívejte se do galerie), ale pokud nevíte, že je to Ježíš, nic vás nevaruje, scéna je hodně tmavá a výrazně nasvícená. Tak jak se to proseklo? „Dostal jsem k této hře několik podnětů během Velikonoc,“ vyjádřil se v sms lidovecký zastupitel Hladík, první ´protestant´.
Odmítl sdělit, jakých a od koho a ke hře jen napsal, že ji viděl na videu. Pak přestal reagovat a mobil nebral, ale… Nakonec zavolal sám. No, moudřejší z toho nejsme. ´Několik podnětů´, to opakoval pořád dokola - jak pěkně to zní, tak hezky česky udavačsky. Víme ještě, že to byli „jeho známí z kulturního prostředí“, ale jejich jména pan náměstek čestně neprozradí. Tak teď jen, jak dlouho tenhle skandálek Brnu vydrží…
Vložil: Anička Vančová