Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

V Brně teď jezdit může, ale... Uber na hraně zákona. Politici totiž nové formě sdílené ekonomiky pořádně nerozumějí

03.11.2017
V Brně teď jezdit může, ale... Uber na hraně zákona. Politici totiž nové formě sdílené ekonomiky pořádně nerozumějí

Foto: Facebook

Popisek: Uber v Brně jezdit může, ale...

Vrchní soud zrušil předběžné opatření zakazující digitální službu Uber v Brně. Již dříve Piráti upozorňovali, že tato služba (a řada dalších podobných služeb jiných firem) není zákonem upravena. Piráti tvrdili, že je nutné aktualizovat legislativu pro novou dobu, ale vláda neudělala nic. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené úřady stále pokutují řidiče Uberu, ačkoliv jednu pokutu už soud zrušil. Jediným dlouhodobým řešením je opravdu aktualizace legislativy.

Služba Uber pracuje na principu sdílené ekonomiky. Tedy ve smyslu – mám auto a mohu vás za mírný poplatek svést, kam budete potřebovat. Samotný Uber je pak americká platforma, která má mezinárodní přesah. Jedná se o jednoduchou online aplikaci s registrem řidičů a jejich možností. Uber je nová služba, doposud neregulovaná státem. To znamená, že řidiči vozí „zákazníky“ načerno, tedy bez hrazení daní a pojištění zodpovědnosti.

Stanovisko Pirátů

Jakub Michálek k tomu uvádí stanovisko Pirátů: „Konkrétně je potřeba jasně stanovit, že řidič nemusí mít žlutý majáček TAXI a taxametr, pokud nestaví lidem na ulici, ale jezdí jen objednávky přes aplikaci. To úřady stále zpochybňují a řidiče pokutují. Dále by měla být určena hranice (např. od tržeb 10 000 Kč měsíčně), od které nejde o sdílenou ekonomiku, ale o standardní podnikání, kde mají všichni stejné podmínky - např. řidič má mít živnostenské oprávnění a pojištění odpovědnosti. Zákazník by měl být informován, zda jde o podnikatele či nikoliv."

Je potřeba přijímat nové technologie, ne jim házet klacky pod nohy

V 19. století, při nástupu parních technologií, se ve Velké Británii z dělnických řad vynořili tak zvaní Luddité. Dělníci, kteří doposud pracovali v dělnických a řemeslných pozicích. Ti pojali podezření, že jim nové stroje seberou obživu. Dali si tedy za úkol stroje v továrnách a výrobnách ničit. A současné vlády se chovají obdobně. Chtějí zničit něco, co je očividně fungující  - princip sdílené ekonomiky. Ano, tato ekonomika nabourává ekonomiku starší, ale právě to je vývoj. Vývoj kupředu. Staré zaniká, protože uvolňuje místo novému.

Piráti chtějí novelu zákona

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů přišel s výzvou pro Ministerstvo dopravy: „Jako předseda nově ustaveného poslaneckého klubu Pirátů vyzývám ministerstvo dopravy, aby novelu zákona o silniční přepravě urychleně připravilo. Výhody digitálních služeb by měli mít možnost využívat lidé ve všech městech Česka a na trh by se tak vrátila férová konkurence. Pokud ministerstvo dopravy nový zákon do Vánoc nepřipraví, předloží novelu do sněmovny Piráti.“

Uber jezdit může, ale...

Rozhodnutí vrchního soudu znamená, že postup brněnského předběžného opatření, které Uberu zakazovalo provozovat své služby, není vhodné. Uber tak může nadále jezdit. Náměstek primátora v Brně Matěj Hollan k rozhodnutí soudu uvedl: „Odvolací Vrchní soud v Olomouci dopsal konečně svoje vyjádření k rozhodnutí o odvolání proti předběžnému opatření na UBER a rozhodl tak, že předběžné opatření zrušil. Znamená to, že UBER může začít v Brně jezdit, ale neznamená to, že je tím vyřešena otázka, zda jezdí v souladu se zákonem, protože to soud neřešil.“ Dále Hollan uvádí, že i přes rozhodnutí vrchního soudu není vyřešena otázka legitimnosti služby Uber. To znamená, že řidiči mohou být, a budou, nadále za svou službu pokutováni. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .

Vložil: Štěpán Cháb