Zpravodajství je lazar, tam je vyváženost podle zásady „pět minut Hitler, pět minut Žid“. A na konci víte to, co na začátku. Po Olmerovi se do ČT pustil Kraus a hodně toho prozradil
04.11.2015
Foto: TV Prima
Popisek: Jan Kraus vyrazil na setkání se studenty do Brna
V rámci cyklu Lidé z praxe se v pondělí na Mendelově univerzitě v Brně uskutečnilo setkání s hercem a moderátorem Janem Krausem, který přijel studenty převážně právnických a ekonomických oborů seznámit se svým pohledem na český showbyznys a se svými zkušenostmi s podnikáním. Přišla ale řeč i na aktuální stav českých médií a politiky... Informaci přinesly ParlamentníListy.cz.
Po podnikatelské epizodě a návratu k divadlu Kraus směřoval do televizní zábavy a tam se také poprvé setkal s cenzurou, která byla jedním z témat besedy. „Česká televize tehdy chtěla dělat alternativní zábavu; a my jsme ji dělali tak alternativní, až nás vyhodili. Před nějakými volbami vyhodili Jana Šterna, a tak jsme si řekli, že bychom ze solidarity měli jít taky,“ vzpomínal Jan Kraus a popsal televizní skeč, který končil tím, že moderátor od pasu dolů nahý odcházel ze zpravodajského studia. „Šéf zpravodajství tehdy řekl, že jsme znesvětili newsroom, a tak jsme skončili,“ řekl o televizním extempore Kraus. Do televize se ale později vrátil s talkshow Uvolněte se, prosím. I tento pořad ale v ČT skončil podle Krause kvůli cenzuře a transformoval se pak do současné podoby Show Jana Krause na Primě.
Jan Kraus odpovídal i na otázku, jak je v českém showbyznysu těžké vybudovat si a udržet jméno. „Jméno si v Česku málokdo buduje, všichni dělají prachy. A dělat prachy znamená často zničit si jméno. Budovat si jméno stojí hodně peněz, protože musíte odříct řadu věcí, které vám někdo dobře platí,“ popsal paradox Kraus.
Vyváženost „pět minut Hitler, pět minut Žid“ je k ničemu
Cenzura v televizích byla i dál tématem debaty. „Konkurenční souboj českých televizí odráží jednak určité buranství, a také to, že Česká republika je malá země. To má svoje handicapy,“ řekl Jan Kraus, podle nějž to dopadá na umělecké profese. „Když jsou zde jen tři televize a ti tři ředitelé se dohodnou, představa, že si volně zasoutěžíte na trhu, je absurdní. Cenzura je ambicí každé televize, málokdy je to ale na politickou direktivu. Česká televize má tu zlověstnou radu a v ní jsou jacísi zástupci politiků, ani to nemusí být na pokyn politika, tam stačí jeden politický polofanatik, kterému něco vadí, a začne dělat dusno. V soukromých televizích je to jiné, tam cenzura vzniká od lidí dole, ale vždycky se odvolávají na ty nahoře,“ popisuje Jan Kraus stav českých televizních médií. Zvlášť ve zpravodajství podle něj mají lidé dojem, že vytvářejí svět tím, že dělají zprávy, a pak mají vždycky řadu připomínek, co by mělo a nemělo být v zábavných pořadech. „Objevil se třeba požadavek v souvislosti s prezidentskými volbami, aby byl pořad vyvážený. To tam měli přijít oba kandidáti? Zpravodajství České televize je lazar, protože tam se vyváženost dodržuje podle pravidla ,pět minut Hitler, pět minut Žid‘. Pak to dopadá tak, že se nic neřekne a na konci víte to, co na začátku, ale hlavně, že je to vyvážené,“ řekl Jan Kraus.
Většina novinářů je podělaná, stejně jako společnost
V závěru diskuse se pustil do médií, když si po dotazu znovu připomněl konec své show Uvolněte se, prosím. „Byla to cenzura! Všem novinářům jsem dával úryvek své smlouvy, ale nikdo to neotiskl. Uvědomte si, že v zemi kde jsou tři televize a dvoje nebo dnes už snad jen jedny noviny, se novináři bojí reflektovat jiná média. On totiž každý novinář ví, že u těch druhých novin nebo v televizi za čtrnáct dní bude možná žebrat o práci. Většina novinářů je stejně jako ostatní populace podělaná. Dominantní vadou české stejně jako každé postkomunistické společnosti je strach. Ten chodí úplně bez ptaní. Strachu neporučíte,“ konstatoval Kraus.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová