Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Klady a zápory tří variant přestavby Železničního uzlu Brno má přiblížit nový web. Ten se hned stal problémem uvnitř brněnské koalice

13.09.2015
Klady a zápory tří variant přestavby Železničního uzlu Brno má přiblížit nový web. Ten se hned stal problémem uvnitř brněnské koalice

Foto: Archiv

Popisek: vlaková souprava

Brněnský železniční uzel a samotné hlavní nádraží nepřestávají být tématem diskusí. Současný stav nevyhovuje a neobstojí ani v budoucnosti, a proto město usiluje o nalezení dlouhodobě uspokojivého řešení této palčivé brněnské otázky.

Projekt přestavby železničního uzlu Brno (ŽUB) je významný nejen pro město a jihomoravský region, ale i v rámci celoevropské dopravní sítě. Brno totiž leží na křížení dvou hlavních transevropských koridorů: Baltsko-jadranského koridoru a Východního a východostředomořského koridoru. Název projektu Europoint Brno označuje nejen modernizaci železniční sítě v Brně, ale i rozvoj nové čtvrti v centrální městské zóně.

Ve hře jsou tři varianty

Na nových stránkách www.europointbrno.cz i v informační kanceláři projektu na Radnické 2 město předkládá veřejnosti souvislosti všech tří uvažovaných variant: Nádraží u řeky, tedy odsunu hlavního nádraží 800 metrů jižně od stávajícího, Nádraží pod Petrovem, tj. odsunu hlavního nádraží 300 metrů západně, ale také nulové varianty, kdy se Brno moderního nádraží nedočká. 

„Na stránkách europointbrno.cz bychom chtěli naprosto vyváženým způsobem informovat o všech třech variantách,“ řekl primátor Petr Vokřál. „Jde nám o to, aby se zlepšila komunikace s veřejností, abychom tak předešli demonstracím a podobným projevům nespokojenosti vyvolaným nedostatkem informací o tom, jak projekt vlastně probíhá,“ vysvětlil Vokřál.

O variantě řešení přestavby ŽUB ve finále nerozhodne město, nýbrž Ministerstvo dopravy ČR. Vyjde přitom ze Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, již zadala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a na jejímž zpracování se město Brno podílí. Dokončení studie proveditelnosti se očekává v listopadu 2016. Koncem příštího roku se tedy na základě vládního usnesení k brněnskému železničnímu uzlu završí náročný proces přípravy projektu Europoint Brno.

Studie vyhodnotí klady a zápory

Ve studii proveditelnosti, kterou zpracovává státní organizace SŽDC, budou posouzeny dvě koncepční varianty řešení přestavby železničního uzlu: s nádražím u řeky a s nádražím pod Petrovem. Tyto dvě varianty byly již dříve upraveny a dopracovány ve studii Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno, aby mohly být vzájemně porovnány. Studie proveditelnosti vyhodnotí i nulovou variantu, označovanou jako „bez projektu“, tedy udržování provozuschopného stavu ŽUB v dnešní podobě, kdy bychom nedosáhli mj. požadované potřebné kapacity železničního uzlu.

Prověření variant je jedním ze základních požadavků pro spolufinancování projektů z prostředků Evropské unie. Do zpracování studie proveditelnosti je zapojena i iniciativa Jaspers, která poskytuje členským státům EU podporu potřebnou k přípravě velkých projektů.

Informací na webu bude přibývat 

Aktuálně jsou na stránkách www.europointbrno.cz k dispozici informace o principu řešení variant včetně zapojení nových tratí Rychlých spojení, popis rozvoje městské infrastruktury a návazností veřejné dopravy, ale i možnosti urbanistického rozvoje dotčeného území. Další informace budou zveřejňovány při postupném zpracovávání studie proveditelnosti. 

„O dílčích výsledcích studie proveditelnosti budeme na webových stránkách pravidelně informovat,“ ujistil náměstek primátora Richard Mrázek, „a to po každém zasedání Výboru studie proveditelnosti,“ dodal. 

Autor se zmršenou prací. To musí pryč

A webem má ale problém například hnutí Žít Brno. Vyjádřilo to před pár dny i veřejně na svém Facebooku. „Žít Brno nesouhlasí s dnes představeným webem nádraží. Nebyl dopředu konzultován ve vedení města a je na něm spousta zavádějících informací, které vyznívají negativně pro variantu Pod Petrovem. Budeme požadovat opravení,“ uvedlo na svých stránkách hnutí Žít Brno.

Jako zavádějící informace myslí politici například toto, jak uvedli na sociální síti: „Nemá tam co dělat celá pasáž o potenciálu rozvoje. Web vychází z nesmyslné územní studie architekta Hladíka, autora zmršené Aktualizace, kterou Hladík dělal se záměrem poškodit variantu Petrov. Není například pravda, že by železnice znemožňovala kvalitní bydlení, v Hladíkově studii se uvádí úplně nesmyslné údaje. S touto ´studií´ zásadně nesouhlasí ani příslušný náměstek. Jak bude vypadat Jižní centrum, řekne dopravně urbanistická soutěž, kterou město vyhlásilo.“

Pod komentář přidal svou trošku do mlýna také Josef Myslivec: „Už v úvodu jsou lži. Nádraží u řeky se posunuje téměř přesně o 1 kilometr, nikoliv o 800 m, změřte si to na plánku města. Nádraží Pod Petrovem se nikam o žádných 300 m neposunuje. Již dnes je páté a šesté nástupiště přímo pod Petrovem a již dnes pro obsluhu nádraží slouží dvě zastávky tramvaje. Lže-li již úvod, tak nelze věřit ničemu následnému. Jsou to jen mediální výkvěty Roberta Kotziana.“ Námitky proti webu má údajně  i Strana zelených.

Varianty nového nádraží

  • Nádraží u řeky

    Odsunutí nádraží 800 metrů jižně od toho stávajícího. Nové nádraží by bylo vybudováno podél ulice Rosická poblíž řeky Svratky. Varianta nejlépe odpovídá stávajícímu územnímu plánu.
  • Nádraží pod Petrovem

    Odsun hlavního nádraží 300 metrů západně. Stát by mělo v blízkosti křižovatky Nových sadů a ulic Nádražní, Husova a Hybešova. Návrh počítá s pěti nadzemními a čtyřmi podzemními nástupišti.
  • Nulová varianta

V případě, že se nevybere ani jedna z variant, hrozí pouhé udržování stávajícího nádraží. Brno se tak modernizace železničního uzlu nedočká.

Zdroj: Europointbrno.cz

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Lucie Bartoš