Dobrý nápad, co umí zachránit životy motorkářů! Speciálně upravená svodidla
01.04.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Speciální svodidla mohou zachránit nejeden život, ilustrační foto
Speciálně upravená svodidla určená pro případ nehody motorkářů mohou zachránit nejeden život. V České republice je však zatím najdeme jen na krátkém úseku u Blanska.
„Proč nevyužít řešení, které je v zahraničí osvědčené? To, co je v zahraničí na úsecích často využívaných motocyklisty samozřejmostí, je u nás teprve novinkou. Přitom počet těžkých zranění nebo případů úmrtí stát stojí několika násobně více na výdajích, než kdyby se snažil investovat do efektivních dopravně bezpečnostních opatření. V zahraničí by jistě nepodporovali výstavbu něčeho, co by se v praxi neosvědčilo,“ říká prezident Motocyklové asociace ČR Jaromír Šíd na pozadí skutečnosti, že speciální konstrukce dvojitých svodidel, která v případě nehody zabrání podjetí motorkáře, byla jako první v republice použita na sto padesáti metrech kousek od Blanska. Na nebezpečném úseku je od loňského září, tedy od konce minulé motorkářské sezóny. Ta letošní brzy začne.
Podobných rizikových míst je ale v republice mnoho
„Smutné je, že první úsek musela zafinancovat Německá společnost Euskirchen Plus, která tento druh svodidel vyrábí a akci pojala jako reklamu. I když náš stát investuje do velmi drahých silnic, financovat tento systém nechce a na změnu postoje to zatím nevypadá,“ posteskl si Jaromír Šíd.
Podle jeho názoru by se na úřady museli vrátit odborníci, a pak by řešení mělo šanci na úspěch. „Už v roce 2006 jsem veřejně prohlásil jako jeden z prvních, že silnice budou bezpečnější, když omezíme korupci. Tenkrát jsem za to sklidil velikou kritiku, a dnes už se slovo korupce skloňuje ve všech pádech a má gigantický rozměr. Smutné na tom je, že se spíše západnímu světu spíše vzdalujeme, než přibližujeme,“ říká Šíd.
Třebaže se v případě blanenského úseku jednalo o investici soukromé firmy, souhlasnému rozhodnutí předcházela spousta úsilí ze strany Motocyklové asociace ČR, která vybízí Ministerstvo dopravy ČR k výstavbě už dlouhá léta. „Nyní nezbývá nic jiného než pokračovat ve vyvíjení tlaku a doufat, že se opatření ujme i u nás,“ dodává Šíd.
Kamila Ondráčková