Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hašek: Doprava v kraji je tristní, ale zadlužovat se nebudeme

29.03.2013
Hašek: Doprava v kraji je tristní, ale zadlužovat se nebudeme

Foto: Profimedia.cz

Popisek: Hejtman Michal Hašek

V Jihomoravském kraji je 1 600 kilometrů silnic, které by nutně potřebovaly opravit. Aktuální situace v dopravní infrastruktuře v Jihomoravském kraji je tristní. Tak hodnotí současný stav hejtman kraje Michal Hašek (ČSSD).

Na akci „Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje“, která se konala v Brně začátkem tohoto týdne a zúčastnili se jí také starostové, zástupci státních organizací i soukromých firem, odborníci hodnotili celkovou situaci v dopravě na jižní Moravě.

„Z našich celkem 4 000 kilometrů vozovek je 1 600 kilometrů nevyhovujících opravdu významný podíl. Pokud budeme počítat, že souvislá úprava jednoho kilometru nás vyjde na dva až tři miliony korun, bavíme se o částce čtyř až pěti miliard korun. Jde o sumy, které v tuto chvíli rozhodně nejsou v silách Jihomoravského kraje,“ uvedl Rostislav Snovický, vedoucí odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu.

Zadlužovat se nebudeme

Podle hejtmana byly silnice II. a III. třídy převedeny do majetku kraje s obrovským vnitřním dluhem. „Potřebovali bychom miliardy, abychom uvedli naši silniční síť alespoň do ucházejícího stavu. Zadlužovat se ale nechceme. Teď kraj splácí dvoumiliardovou půjčku a další tři miliardy na spolufinancování staveb z dotací Evropské unie. Opravovat silnice z nových úvěrů rozhodně nebudeme,“ uvedl Michal Hašek.

Kraje podle něj navíc nemají vlastní zdroje na financování krajské dopravní infrastruktury. Jedním ze zdrojů příjmů by v budoucnu podle něj mohlo být zavedení mýtného na regionálních silnicích.

Chybí rychlostní silnice

Jihomoravský kraj trápí také absence silnic vyšších tříd. Stavbu významných tahů – R43 z Brna na Moravskou Třebovou nebo rychlostní silnici z Brna do Vídně R52 – komplikuje to, že Jihomoravský kraj stále nemá schválené zásady územního rozvoje, které Nejvyšší správní soud zrušil. Nedávno navíc po žalobě ekologů škrtnul část územního plánu Pohořelic, kde je rychlostní silnice R52 zakreslená.

„Je to vážný problém, ale na společných jednáních s Jihomoravským krajem jsme se shodli, že neexistující zásady územního rozvoje nejsou překážkou pro to, aby se nemohlo pokračovat v přípravách. Kdykoliv je ovšem zahájíme, občanská sdružení se odvolají a soudy pak ruší i platné územní plány,“ komentoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

„R52 nás hodně trápí. Téměř každá debata s přeshraničními kolegy nebo rakouskými podnikateli se stočí k tomu, kdy bude u nás jasno. Tlak je skutečné velký a signály, že stavba není ani ve fázi příprav, jsou velmi znepokojivé,“ dodal starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Kamila Ondráčková