Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Hašek: Doprava v kraji je tristní, ale zadlužovat se nebudeme

29.03.2013
Hašek: Doprava v kraji je tristní, ale zadlužovat se nebudeme

Autor: Profimedia.cz

Popisek: Hejtman Michal Hašek

V Jihomoravském kraji je 1 600 kilometrů silnic, které by nutně potřebovaly opravit. Aktuální situace v dopravní infrastruktuře v Jihomoravském kraji je tristní. Tak hodnotí současný stav hejtman kraje Michal Hašek (ČSSD).

Na akci „Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje“, která se konala v Brně začátkem tohoto týdne a zúčastnili se jí také starostové, zástupci státních organizací i soukromých firem, odborníci hodnotili celkovou situaci v dopravě na jižní Moravě.

„Z našich celkem 4 000 kilometrů vozovek je 1 600 kilometrů nevyhovujících opravdu významný podíl. Pokud budeme počítat, že souvislá úprava jednoho kilometru nás vyjde na dva až tři miliony korun, bavíme se o částce čtyř až pěti miliard korun. Jde o sumy, které v tuto chvíli rozhodně nejsou v silách Jihomoravského kraje,“ uvedl Rostislav Snovický, vedoucí odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu.

Zadlužovat se nebudeme

Podle hejtmana byly silnice II. a III. třídy převedeny do majetku kraje s obrovským vnitřním dluhem. „Potřebovali bychom miliardy, abychom uvedli naši silniční síť alespoň do ucházejícího stavu. Zadlužovat se ale nechceme. Teď kraj splácí dvoumiliardovou půjčku a další tři miliardy na spolufinancování staveb z dotací Evropské unie. Opravovat silnice z nových úvěrů rozhodně nebudeme,“ uvedl Michal Hašek.

Kraje podle něj navíc nemají vlastní zdroje na financování krajské dopravní infrastruktury. Jedním ze zdrojů příjmů by v budoucnu podle něj mohlo být zavedení mýtného na regionálních silnicích.

Chybí rychlostní silnice

Jihomoravský kraj trápí také absence silnic vyšších tříd. Stavbu významných tahů – R43 z Brna na Moravskou Třebovou nebo rychlostní silnici z Brna do Vídně R52 – komplikuje to, že Jihomoravský kraj stále nemá schválené zásady územního rozvoje, které Nejvyšší správní soud zrušil. Nedávno navíc po žalobě ekologů škrtnul část územního plánu Pohořelic, kde je rychlostní silnice R52 zakreslená.

„Je to vážný problém, ale na společných jednáních s Jihomoravským krajem jsme se shodli, že neexistující zásady územního rozvoje nejsou překážkou pro to, aby se nemohlo pokračovat v přípravách. Kdykoliv je ovšem zahájíme, občanská sdružení se odvolají a soudy pak ruší i platné územní plány,“ komentoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

„R52 nás hodně trápí. Téměř každá debata s přeshraničními kolegy nebo rakouskými podnikateli se stočí k tomu, kdy bude u nás jasno. Tlak je skutečné velký a signály, že stavba není ani ve fázi příprav, jsou velmi znepokojivé,“ dodal starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Kamila Ondráčková

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace