Takhle se promění jízdní řády vlaků v Jihomoravském kraji. Známe podrobnosti
08.12.2013
Foto: Archiv
Popisek: vlaková souprava
V neděli 15. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2014. V Jihomoravském kraji je rozsah regionální dopravy dlouhodobě ustálen.
V průběhu léta začnou jezdit na lince S2 dvě dvouvouzové jednotky RegioPanter. Rozšíří se nabídka pro cykloturisty, vyjede také nový spěšný vlak „Velo Pálava“. Zachovány budou historické vlaky v rámci „Lednického parního léta“. Nový jízdní řád bude platit až do 13. prosince 2014.
Regionální vlaky v Jihomoravském kraji přesáhnou v jízdním řádu 2014 hranici 9 mil. vlakových kilometrů, denní průměr činí 24 731 vlakových kilometrů. Ve srovnání se stávajícím rokem dochází k mírnému navýšení rozsahu dopravy o 0,15 %. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 847 regionálních vlaků, o víkendech pak v průměru 485 vlaků. Integrovaný dopravní systém platí na celém území kraje, regionální vlaková doprava je provozována na celkem 728 kilometrech železničních tratí.
Nejvýznamnější změny v Jihomoravském kraji
Nové elektrické jednotky RegioPanter na lince S2
Do srpna 2014 budou dodány dvě dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter, na které naváže dodávka pěti kusů třívozových jednotek, všechny sedm jednotek bude jezdit nejpozději do května 2015. Nasazeny budou na lince S2 Křenovice horní n. – Brno hl. n. – Letovice – Březová n. Svit.
Zavedení specifického způsobu odbavení
Na trati Břeclav – Přerov v úseku Břeclav – Hodonín se nově zavádí specifický způsob odbavování u vlaků vedených motorovým vozem.
Nový spěšný vlak „Velo Pálava“
Pro cykloturisty a návštěvníky směřující do turisticky atraktivních lokalit Pavlovských vrchů, Novomlýnských nádrží a Lednicko-valtického areálu je každou sobotu od 19. 4. do 27. 9. 2014 a o svátcích 1. a 8. 5. 2014 připraven nový spěšný vlak „Velo Pálava“ s odjezdem z Brna hl.n. v 8:26 do Mikulova na Moravě se zastaveními v Popicích, Břeclavi a Valticích městě.
Provoz spěšného vlaku „Velo Podyjí"
V období cyklistické sezóny dochází k úpravě počtu dnů jízdy sobotního spěšného vlaku „Velo Podyjí“ z Brna-Králova Pole do Šatova a zpět. Vlak pojede každou sobotu od 17. 5. do 28. 6. 2014.
Rozšíření období provozu vozů umožňujících rozšířenou přepravu kol
Na základě zaznamenaného zvýšeného zájmu cestujících o přepravu jízdního kola zavádíme u některých vybraných vlaků na trati Břeclav – Žďár nad Sázavou službu úschovy během přepravy s možností rezervace pro jízdní kolo.
Lednické parní léto
Obdobně jako ve stávajícím jízdním řádu bude na trati 247 Břeclav – Lednice zajištěna osobní doprava historickými vozidly. Nostalgické vlaky budou jezdit každou sobotu, neděli a svátek od 1. 5. do 28. 9. 2014, a to 4× denně historickým motorovým vozem řady M 131.1 „Hurvínek“. Vždy poslední sobotu v měsíci (ve dnech 31. 5., 28. 6., 26. 7., 30. 8. a 27. 9. 2014) nahradí motorový vůz „Hurvínek“ parní lokomotiva 433.001 „Skaličák“ se soupravou historických vozů 3. třídy a bufetovým vozem.
Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Jihomoravském kraji
(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)
Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice
• Na základě objednávky Jihomoravského kraje je vždy v pátek v úseku Znojmo – Moravské Budějovice nově zaveden jeden pár vlaků s příjezdem do Znojma ve 20:47, v opačném směru s odjezdem ze Znojma ve 21:04.
• Na všechny vlaky nasadí dopravce dvoudílné, částečně nízkopodlažní, jednotky řady 814 Regionova, které rozšíří poskytované služby, např. vozíčkářům či cyklistům. Nasazení těchto jednotek rovněž dovolilo sjednocení taktových odjezdů ze Znojma po většinu dne.
Trať 244 Brno – Hrušovany nad Jevišovkou / Moravské Bránice – Oslavany
• Mezi Ivančicemi a Oslavany bude mít doprava čistě rekreační charakter a vlaky zde pojedou pouze ve dnech 1. 5., 30. 8., 13., 14. a 28. 9. 2014.
• V úseku Miroslav – Hrušovany nad Jevišovkou dochází k mírnému omezení rozsahu dopravy o víkendech a svátcích, a to především u prvního ranního a posledního večerního páru vlaků. V pracovní dny zůstává rozsah zachován na úrovni současného jízdního řádu.
Trať 246 Znojmo – Břeclav
• Vzhledem k rostoucímu zájmu cestujících s jízdními koly bude v letních měsících rozšířen provoz vozů umožňujících přepravu spoluzavazadel / kol.
Trať 247 Břeclav – Boří les – Lednice
• Na trati Břeclav – Lednice bude i v tomto jízdním řádu mít doprava čistě rekreační charakter a bude provozována historickými vozidly. Nostalgické vlaky pojedou každou sobotu, neděli a svátek od 1. 5. do 28. 9. 2014, a to 4× denně historickým motorovým vozem řady M 131.1 „Hurvínek“. Vždy v poslední sobotu v měsíci (ve dnech 31. 5., 28. 6., 26. 7., 30. 8. a 27. 9. 2014) nahradí motorový vůz „Hurvínek“ parní lokomotiva 433.001 „Skaličák“ se soupravou historických vozů 3. třídy v rámci nabídky „Lednické parní léto“.
Trať 248 Znojmo – Retz
• Na základě objednávky Jihomoravského kraje pojedou v úseku Znojmo – Retz nově vlaky s příjezdem do Znojma v 8:34 a ze Znojma v 8:56 i v sobotu (dosud jezdí vyjma soboty).
Trať 250 Níhov – Tišnov – Brno – Břeclav – Kúty
• Na této trati došlo jen k minimálním změnám v časových polohách vlaků způsobených změnou v dálkové dopravě.
• Ruší se letní prázdninová varianta vlaků s odjezdem z Brna hl.n. ve 4:52 a 5:02, nově pojede pouze vlak z Brna hl.n. ve 4:53.
• Vlaky v úseku Brno – Tišnov s příjezdem do Brna v 5:52 a odjezdem z Brna v 19:23 pojednou nově i během letních prázdnin.
• Dochází k rozšíření zastavování některých dosud projíždějících vlaků na zastávkách:
? Česká: nově budou zastavovat vlaky s příjezdem do Brna v 6:25, 6:52, 17:22, s příjezdem do Brna-Slatiny v 7:32 a s odjezdem z Brna hl.n. v 4:53, 14:07 a 15:36. Naopak nově bude zastávkou Česká projíždět vlak s odjezdem z Brna v 15:09;
? Hradčany: nově budou zastavovat vlaky s příjezdem do Brna v 6:52, 17:22.
Trať 251 Tišnov – Nedvědice
• Ruší se letní prázdninová varianta vlaků z Tišnova v 5:33 a 5:37 a nově pojede pouze vlak v 5:33.
Trať 260 Brno – Letovice
• Na této trati dochází k minimálním změnám v časových polohách regionálních vlaků způsobených změnou v dálkové dopravě.
• Vlaky z Brna hl.n. v 6:02 a 10:02 a příjezdem do Brna hl.n. v 8:58 a 12:58 nepojedou nově v neděli v úseku Letovice – Březová nad Svitavou;
• Vlak z Brna hl.n. v 15:02 a příjezdem do Brna hl.n. v 17:58 pojede nově pouze v pátek, vyjma vánoční a letní prázdniny, v úseku Letovice – Březová nad Svitavou;
• Ve větší míře budou nasazeny tzv. push-pull soupravy s řídicím vozem, což umožňuje zavést službu přepravy cestujících na vozíku.
• Dochází k rozšíření zastavování některých dosud projíždějících vlaků na zastávkách:
? Blansko město: spěšné vlaky s příjezdem do Brna hl.n. v 6:12, 7:12 a 8:12 a odjezdem z Brna ve 13:45, 15:45 a 17:45;
? Babice nad Svitavou: osobní vlak s příjezdem do Brna hl.n. v 6:44.
Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice
• Osobní vlak z Boskovic ve 21:59 pojede přímo do Brna (příjezd 22:57), ve Skalici nad Svitavou odpadá přestup.
Trať 300 Brno – Vyškov na Moravě – Nezamyslice
• V úseku Vyškov na Moravě – Nezamyslice dojde k omezení jízd vlaků v některé dny:
? vlak z Vyškova na Moravě v 9:03 a příjezdem do Vyškova na Moravě v 10:50 pojede pouze v pracovní dny (v nepracovní dny nepojede);
? vlak s příjezdem do Vyškova na Moravě v 13:41 a z Vyškova na Moravě v 14:21 nepojede o letních prázdninách.
Trať 330 Břeclav – Moravský Písek
• Ve vybraných osobních vlacích v pracovní dny mezi Břeclaví a Hodonínem bude zaveden specifický způsob odbavení cestujících. Týká se vlaků z Břeclavi v 7:35, 9:35, 11:35, 17:35, 19:35, 22:35 a z Hodonína v 5:06 (v nepracovní dny), 8:02, 10:02, 12:02, 16:43, 18:00 a 20:02. Uvedené vlaky jsou tvořeny samostatným motorovým vozem.
Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou
• Časy odjezdů ranních vlaků z Brna hl.n. o víkendu v 5:25 a 6:20 jsou přizpůsobeny příjezdům spojů brněnské MHD;
• Trasa večerního osobního vlaku z Brna hl.n. v 17:47 je kromě období vánočních a letních prázdnin prodloužena z Nesovic do Nemotic.
Trať 342 Bzenec – Moravský Písek
• O víkendech dochází k rozšíření omezení jízdy vlaků v ranních hodinách, kdy vlaky ze Bzence v 7:04 a z Moravského Písku v 8:50 pojedou nově denně.
Trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce
• V přeshraničním úseku Javorník nad Veličkou zastávka – Vrbovce jsou ve spolupráci s dopravcem ZSSK zachovány úpravy z 9. června 2013, spočívající v prodloužení tras až do stanice Vrbovce. Tyto vlaky tak rozšiřují nabídku přeshraničního spojení mezi ČR a SR.
Nabídky cyklistům na jižní Moravě
• Novinkou jízdního řádu je nabídka přímého spojení „Velo Pálava“ z Brna hl.n. (odj. 8:26) do Mikulova na Moravě (příj. 9:38) a zpět (odj. Mikulov na Moravě 18:45, příj. Brno hl.n. 19:55) o sobotách od 19. 4. do 27. 9. 2014 a ve svátky 1. a 8. 5. 2014. Ve vlaku budou řazeny vozy umožňující jak přepravu jízdních kol, tak vůz se službou úschovy během přepravy s možností rezervace jejich přepravy. Nabídka těchto vlaků je cílena hlavně na turisty a cykloturisty směřující do Pavlovských vrchů, Novomlýnských nádrží, Břeclavska, Mikulovska a Lednicko-valtického areálu, a zastavují proto v Popicích, Břeclavi a Valticích městě.
• Stejný rozsah služeb nabízejí také přímé vlaky „Velo Podyjí“, jedoucí v trase Brno-Královo Pole – Šatov a zpět vždy o sobotách od 17. 5. do 28. 6. 2014, a to v již zavedených časech: odjezd Brno-Královo Pole 8:09, Brno-Lesná 8:14, Brno-Židenice 8:19 a Brno hl.n. 8:30. Vlak přijede do Znojma v 10:11 a do Šatova 10:28. Zpět se vydá ze Šatova v 17:43, do Brna hl.n. přijede v 19:40 a do Brna-Králova Pole ve 20:02. Ve směru do Brna je možné v Hrušovanech nad Jevišovkou využít přípojného vlaku z Mikulova na Moravě a Novosedel. Vlak je cílen na výlety turistů a cykloturistů do Národního parku Podyjí, pro vyjížďky po cyklotrasách na Znojemsku a v Rakousku apod. Mezi Mikulovem na Mor. a Hrušovany nad Jevišovkou se nachází ideální trasa po bývalé „signálce“ dlouhé cca 20 km, vhodné pro jízdu na in-line bruslích.
• Novinkou pro cykloturisty je nabídka možnosti rezervace míst pro jízdní kola ve spěšných vlacích „Velo Pálava“ a „Velo Podyjí“ i ve vybraných spojích na trati Brno hl.n. – Břeclav a Brno hl.n. – Žďár nad Sázavou. Rezervovat místo pro jízdní kola je možné pouze o víkendech v období od 19. 4. do 27. 9. 2014 prostřednictvím služby úschova během přepravy.
• Cyklovozy jsou zařazeny také na téměř všech vlacích na trati Znojmo – Břeclav a Zaječí – Hodonín. Nově lze také přepravit jízdní kola ve všech vlacích na trati ze Znojma do Moravských Budějovic, kde budou nasazeny částečně nízkopodlažní motorové jednotky Regionova.
• Ve stanicích Znojmo, Břeclav, Hodonín, Veselí nad Moravou jsou celoročně provozovány půjčovny jízdních kol Českých drah. Kolo se může v půjčovně předem rezervovat a po vybraných železničních tratích přepravovat zdarma. Výhodou je možnost jej vrátit v jiném místě než bylo zapůjčeno. Kromě míst na jižní Moravě jsou to také stanice Jindřichův Hradec, Třeboň a Veselí nad Lužnicí.
Modernizované soupravy v Jihomoravském kraji
Nejpozději do srpna začnou na vytížené lince S2 jezdit dvě nové nízkopodlažní dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter, dodávka dalších 5 třívozových jednotek bude postupně následovat do května 2015. Proběhla modernizace tří lokomotiv řady 242, které budou společně s řídícími vozy ř. 961 „Sysel“ tvořit tzv. push-pull soupravy na lince S2. Díky tomu se pro nový jízdní řád mohou vyřadit dva nemodernizované pantografy řady 560. Pro nasazení řídících vozů řady 961 na lince R5, vytvoření push-pull souprav, se modernizovaly lokomotivy řady 363. Dokončila se modernizace motorových vozů řady 842. Postupně se také obměňují starší přípojné vozy Bmx za modernizované řady Bdtn.
• Brno – Zastávka u Brna – Vysoké Popovice: cca 90 % osobních vlaků, 5 motorových vozů řady 854 s řídicím vozem, 3 motorové vozy řady 842, modernizované vozy Bdtn;
• Znojmo – Moravské Budějovice – Okříšky: 100 %, dvoudílné jednotky Regionova;
• Brno – Miroslav / Moravské Bránice – Ivančice: téměř 100 % osobních vlaků, 6 souprav motorových vozů řady 842 s řídicím vozem, 2 motorové vozy řady 842, modernizované vozy Bdtn;
• Znojmo – Břeclav: 8 párů osobních vlaků v nepracovní dny – motorové jednové vozy ř. 842 s říd. vozy;
• Tišnov – Brno – Vranovice: 2 páry osobních vlaků, 2 třídílné jednotky Regionova;
• Tišnov – Nedvědice: téměř 100 % osobních vlaků, 3 třídílné jednotky Regionova;
• Brno – Blansko: 4 páry osobních vlaků, 2 třídílné jednotky řady 814.2 Regionova;
• Brno – Blansko: 4 páry osobních vlaků 2 třídílné jednotky Regionova;
• Brno – Blansko: 1 pár osobních vlaků, souprava s řídicím vozem řady 961 „Sysel“;
• Brno – Letovice/Březová nad Svitavou: 25 % osobních vlaků 2 soupravy s řídícím vozem „Sysel“
• Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice: 100 % osobních vlaků, 2 dvoudílné jednotky Regionova;
• Břeclav – Moravský Písek: 80 % osobních a spěšných vlaků, 7 souprav s řídicím vozem řady 961 „Sysel;
• Brno – Veselí nad Moravou: cca 75 % osobních a spěšných vlaků, 6 motorových vozů řady 854, část s řídicím vozem, 4 motorové vozy řady 842, modernizované vozy Bdtn;
• Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce: téměř 100 % osobních vlaků, 3 třídílné jednotky Regionova.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Anička Vančová