Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Církev má u nás dlouhou historii utajování sexuálního zneužívání, tvrdí exorcista na misi Jan Rozek. Nezapomenutelní Marka Dobeše

29.03.2025
Církev má u nás dlouhou historii utajování sexuálního zneužívání, tvrdí exorcista na misi Jan Rozek. Nezapomenutelní Marka Dobeše

Foto: Marek Dobeš

Popisek: Bývalý církevní soudce Jan Rozek dostal i medaili za vynikající činnost. Půl roku poté založil iniciativu Pro čistou církev a začal pomáhat obětem sexuálního násilí.

Emeritní církevní soudce, z Moravy, vinař, silně věřící, odborník na kanonické právo, absolvent studia kanonického práva na Katolické univerzitě v Lublinu, častý host vatikánských kardinálů, sekretář česko-slovenské sekce Mezinárodní asociace exorcistů a v těchto dnech také veřejný kritik smlouvy České republiky se Svatou stolicí, ICLic. Mgr. Jan Rozek. Prozřetelnost nás přivedla ke spolupráci necelý půlrok poté, co můj film Ďáblova sbírka, týkající se konkordátu, vstoupil do kin a pan doktor na politická jednání do sněmovny.

Po několika předchozích telefonátech se zástupci obětí sexuálního zneužívání v katolické církvi, kterým pomáhá domoci se spravedlnosti, jsem se s ním setkal na symbolickém místě, v barrandovské v kavárně Kristián, která je součástí komunitního centra Kostela Krista Spasitele. Očekával jsem, že ho výběr místa potěší. Teprve při naší schůzce jsem se dozvěděl, že pan doktor nepije kávu. Snaží se žít životem bez pokušení a závislostí. Jediné čemu nikdy neodolá, je taneční vystoupení s folklórní taneční skupinou a jako správný vinař, koštu a degustaci vína.

Tématem naší diskuze byla tzv. Vatikánská smlouva, tedy dohoda se Sancta Sedes vulgo konkordát. Neboli případová studie toho, že když se nadnárodní organizace s neomezeným časovým prostorem a bohatým rozpočtem rozhodne cokoli vnutit národnímu státu, uspěje. Smlouva, odmítnutá již TGM a naposledy v roce 2003 Poslaneckou sněmovnou, byla o třiadvacet let později na tomtéž místě schválena. S panem doktorem jsme byli u toho. A nejen to, z řad veřejnosti také jedni z mála, kdo se jednání snažil ovlivnit a upřednostnit národní zájmy našeho státu před těmi cizími. Věřím proto, že tento rozhovor bude jen dalším krokem v řadě, který jako občané České republiky ještě na obranu naší vlasti před diktátem z ciziny společně podnikneme.

Jak je možné, že po tolika neúspěšných pokusech se církvi právě letos podařilo v Poslanecké sněmovně konkordát České republice vnutit?

Katolická církev není jen náboženská instituce, je to nadnárodní mocenský kolos, který přežil říše, války i revoluce. Zatímco premiéři a poslanci přicházejí a odcházejí, církev tu zůstává. A když přijde ta správná chvíle, protlačí cokoliv. Restituce? Mariánský sloup? To není náhoda. Já sám jsem se u toho sloupu modlil, ale chápu, proč ho lidé v roce 1918 strhli. Nechtěli spojení trůnu a oltáře. Jenže dnes je zpět a za tím stojí lidé, jako Jan Wolf, který na něm dřel desetiletí, než našel ten správný okamžik, kdy bylo možno ho na Staroměstské náměstí instalovat. Církev totiž umí čekat. A ví, kam dosadit své lidi.

Máte na mysli církevního lobbistu, kterého jsme spolu potkali v Senátu?

Víte, kolik katolíků je v této vládě? Historik Jaroslav Šebek říká, že tahle vláda je nejvíc věřící od vzniku ČR. A církev toho využila. Vatikánskou smlouvu prosadila potichu, poslanci ani neznali její znění, dokud ji premiér nepodepsal. Projednávala se ve sněmovně po půlnoci, když už většina poslanců spala doma. Kdo zůstal? Ti, co věděli, proč tam jsou. A ti to odhlasovali. Systém, který funguje desítky let, církevní lobby v parlamentu, ve školách, v médiích. Kardinál Vlk to rozjel, kardinál Duka to dotáhl… A teď sklízíme plody.

Sladké restituce, hořký konkordát?

Nebude to ve výsledku jen 56 miliard, co církev nakonec od státu dostane. Díky inflaci a úrokům je to mnohem víc. Církev za ně ale nemusí odevzdat našemu státu skoro nic a v rámci vatikánské smlouvy si sama vybírá, kdo bude učit vaše děti v jejích 145 školách. Od mateřských po gymnázia. A víte, koho tam dosadí? Třeba odsouzeného pedofila. Podle smlouvy má církev právo jmenovat pastorační pracovníky bez ohledu na státní zákony. Stačí, aby je označila za „duchovní“, a hned jsou chráněni zpovědním tajemstvím. Plným, nikoli polovičním zpovědním tajemstvím jako doposud. Ani psycholog ve školní poradně nemusí nahlásit zneužívání, pokud ho církev označí za „pastoračního pracovníka“. A proč myslíte, že se u nás snižují tresty za sexuální zneužívání?

Proč?

Před lety to protlačil jeden katolický poslanec, nebudu jmenovat, čtenáři si snadno dohledají. Dneska pachatelé z řad kněží často končí s podmínkou. A dětský registr? Tedy registr, kam soudy vkládají jména násilníků a deviantů, ten tak ořezali, že jeho schválení v této podobě je spíše výsměch. Násilník bude v registru jen pět let.

Proč tak krátce?

Protože se církvi nehodí, aby se její tajemství o míře sexuálního zneužívání provalilo. Katolická církev rezolutně odmítla, že by se to mohlo týkat třeba i pastoračních pracovníků na dětských táborech atd. A zatímco ve Francii stát kupuje oltářní plachty, u nás církev tlačí na absolutní zpovědní tajemství. Kněz, který uslyší ve zpovědi, že se chystá zneužití, nemusí podle nich nic hlásit. Vatikán dokonce radí kněžím, jak neříkat pravdu u soudu: „Neslyšel jsem to já, slyšel to Bůh.“ To je vrchol cynismu!

Takže církevní školy nebudou bezpečným místem pro děti, ale pro pedofily?

Když se tam dítě svěří se zneužíváním, nikdo to neohlásí. Protože církevní zaměstnanci jsou nad zákonem. A my? My jim to zaplatíme z daní. Ale to se netýká jen dětí věřících, církevní školy už teď vychovávají zhruba 50 000 dětí. Od středních po biskupská gymnázia. My se snažíme naší iniciativou Pro čistou církev ozdravit toto prostředí a chráníme především křesťany před predátory z řad kléru. Konkordát nám znemožní naše už nyní velmi nesnadné úsilí. A víte, co je nejhorší?

Nejsem si jist, jestli to chci vůbec slyšet…

Tahle smlouva není jen o výhodách a beztrestnosti pro katolíky. Otevírá dveře jakékoli sektě. Dnes máme dohodu s Vatikánem, zítra budeme muset jednat o právu šaría. V rámci parity nám to Evropská unie nařídí. Řeknou totiž, že musíme dát všem náboženstvím stejné šance prosazovat víru.

Máte i vy vlastní zkušenost tělo na tělo s predátory z řad kléru?

Mně osobně se zneužití naštěstí vyhnulo. Ale po více než dvaceti letech od mého odchodu z řádu, a to před pěti lety, jsem se dozvěděl smutnou pravdu, že i zde docházelo k sexuálnímu zneužívání převorem kláštera, Oldřichem Navaříkem. Byl kanovníkem kapituly a sekretářem biskupského ordinariátu, tedy druhý nejmocnější muž na biskupství v Brně. Když jsem učil náboženství v Severních Čechách a bydlel jsem na faře v Srbské Kamenici, neunikl jsem ataku člověka, pověřeného správou kostelů, a člověka, který vede bohoslužby. Podařilo se mi ubránit. Byl to takzvaný pastorační asistent. Proto tvrdím, že jestliže přijmeme Vatikánskou smlouvu, tak se v takových případech nevyšetří už vůbec nic.

Známý je případ z Chebska, kde byl v únoru 2022 obviněn pětatřicetiletý kněz z Vysočiny, který měl během bizarních sexuálních hrátek bez anestezie uříznout varle muži. Oběť musela následně vyhledat lékařskou pomoc kvůli vážnému zánětu. Znáte ten případ?

Ano, ale považuji za mnohem horší, než bizarní sexuální experimenty mezi dvěma dospělými muži, kteří vědí, co dělají, případy sexuálního zneužívání v katolické církvi, kdy se kryje zneužívání dětí nebo pubescentů.

Takže situace v cizině je ještě horší?

Celosvětově se zjistilo, že zneužívání se dopouští zruba čtyři až sedm procent kněží.

Proč je u nás tedy tak málo vyšetřených případů?

Třeba jsou v zahraničí jen důslednější v jejich rozkrývání… Každopádně, že je sexuální zneužívání jako doma i ve vrcholných funkcích, vidíme i v okolních zemích, například i u vídeňského arcibiskupa, kardinála Groera. Mimo jiné se v rakouském semináři našly desetitisíce souborů s dětskou pornografií. Na Slovensku Vatikán údajně odvolal biskupa kvůli zneužívání jen tříleté holčičky, Martiny O Connor!

Máme u nás podobný do nebe volající případ?

Polský dokumentarista nebo řekněme aktivista, Zbigniew Stonoga, znám ho osobně, zjistil, že existují komunity pro tělesně postižené chlapce, kde mají svá fóra a tak dále, a že na tato fóra chodí pedofilové. Takže v tom začal podnikat kroky a natáčet. Nastražil tam past, člověka, který pedofily lákal. Do sítě se mu chytil český kněz, Marcel Puvák, který se díky tomu stal středem pozornosti. Režisér Stonoga zveřejnil video, na kterém se Puvák přiznává k úmyslu mít pohlavní styk s mladým mužem.

Ačkoli byla vznesena obvinění z pedofilie, vyšetřování polské prokuratury dospělo k závěru, že nedošlo k trestnému činu, protože se neprokázalo, že by se jednalo o nezletilou osobu. Ostravsko-opavské biskupství následně rozhodlo o knězově uvolnění ze správy farností Dětmarovice a Doubravice a uložilo mu formu pokání v komunitě v Itálii. Církevní představitelé zdůraznili, že ačkoli nebyl spáchán trestný čin, Puvákovo jednání bylo v rozporu s kněžským celibátem a způsobilo pohoršení. Případ vyvolal diskusi o etice a morálce v církvi, přestože právně nebyl klasifikován jako trestný čin.

Jak to přichycení při činu probíhalo?

Puvák jel do toho Polska na dostaveníčko do hotelu, kde se měl setkat s tím chlapcem na vozíku. Tam mu mělo být řečeno, ale tu informaci nemám v ruce, protože jsem nedostal originál toho záznamu, že tomu chlapci je čtrnáct let, což Puvákovi nemělo vadit. Takže vlastně natočený je sex s mladým mužem, ten muž musel mít osmnáct let, protože to je nahrané. Kdyby byl mladší, tak by místo Puváka nejspíš zatkli režiséra. Každopádně polská policie, když zjistila, že to je kněz a že mladík má osmnáct, tak to neřešila. A naše to neřešila, protože se to stalo v Polsku.

Když jsem Biskupství ostravsko-opavskému říkal, že jim seženu další podklady a důkazy, tak vůbec neprojevili zájem. A pak najednou zmizely z internetu všechny záznamy, co se tam dělo. A těm, kterých se to týkalo, začaly chodit dopisy od Puvákova právníka. Aby se vyhnuli tomuhle jednání a tak dále. A pozor, teď přijde pointa. Loni stál Puvák hned na tribuně za biskupy na největší akci, která se koná u nás na Moravě, na Velehradě, na té slavné mši, které se roky účastní i bývalý pan prezident Václav Klaus a další osobnosti jako hosté. Na té tribuně stál Puvák. Tímto gestem zcela očištěn, naprosto v pořádku. A je stále aktivním knězem.

Čím je konkordát specifický, že musel být projednáván v utajení?

Specifický je, ale projednáván v utajení díky své kontroverzní historii být rozhodně neměl. Naopak. Lidé k němu měli mít šanci se vyjádřit. Tím, jak ho dlouho drželi pod pokličkou, následně hnali pod tlakem sněmovnou a schvalovali jak na běžícím páse, to vše bylo na úkor pozornosti médií a potažmo občanů. Nová Vatikánská smlouva je smlouvou prezidentského typu. Je nadřazená zákonům České republiky, a pokud do jejího podepsání prezidentem nevydá Ústavní soud vyjádření, že konkordát není ve shodě s českým právem, tak po tom podpisu prezidenta na ní už nelze nic změnit.

Proč podle vás nepůjde vypovědět?

Obecně se tyto smlouvy nikdy nevypovídají. Vezměme si situaci třeba z Německa, kdy konkordát byl sepsaný s Adolfem Hitlerem, taky nebyl zrušen. Itálie, konkordát byl podepsaný s Benitem Mussolinim, taky nebyl zrušen. To je prostě smlouva, která se neruší.

A co naši sousedé, ti ji také přijali, například Slovensko…

Když se podíváme na Slovensko, tak vidíme, že taky měli sepsanou smlouvu se Svatým stolcem, a to tak obecně jako my, ale najednou už během let si udělali dodatky o duchovní službě věřících v ozbrojených složkách, další o katolické výchově a vzdělávání, další o právě uplatňovanou výhradu svědomí atd. Podepsané a ratifikované jsou dva dodatky, další jsou neratifikované, kvůli jednomu dokonce na Slovensku padla vláda.

Domníváte se, že text smlouvy se v budoucnu rozšíří?

Zásadně se rozšíří, o tom už mluví i církev na svých stránkách cirkev.cz, kde slibuje, že i ostatní církve dostanou podobná práva. Proč to zmiňuji? Protože na rozdíl od předchozí smlouvy z roku 2002 nebo jakékoliv smlouvy na Slovensku tentokrát církev vpašovala do té naší smlouvy přímo do preambule, že ČR se odvolává na svůj ústavní pořádek a právní řád a církev se odvolává na dokumenty 2. Vatikánského koncilu. Předtím bylo uvedeno, že na ekumenismus, ale ten vynechali a dali tam něco úplně jiného, dali tam předpisy kanonického práva.

A i když podle článku 14. je možno tuhle smlouvu měnit, tak nikoli tlakem nějakých zákonodárců, ale pouze diplomatickou cestou. A jelikož stát uznává, že vlastně pramenem práva pro Svatý stolec je kanonické právo, tak to zásadním způsobem všechno mění. Ještě dodám, že jestli se to rozšíří na všechny církve, tak to ukotví proti našemu domácímu právu i práva jiných církví nebo sekt.

Jako že konkordát nebude platit jen pro Vatikán, ale i pro jiná vyznání?

Přesně tak. A další věc, na základě této parity nemůžete vynechat vůbec nikoho. To znamená, že dnes je islám uznané náboženství v naší zemi, a jestli za nějakých třicet let do našeho státu přijde výrazná menšina muslimů, budeme se muset bavit o právu šaría. Takže zatímco tohle je krok, který zamýšlí katolíci a jimi ovlivnění poslanci pro upevnění postavení křesťanství, v blízké budoucnosti, právě proto, že nebudete moct žádnou církev pominout, bude se konkordát vlastně vztahovat na všechny. I na ty muslimy.

U nás by ale přeci měla fungovat odluka církve od státu, proto jsme předali církvi ty olbřímí majetky v rámci na sílu prosazených církevních restitucí.

Asi si můžeme bez obalu říci, že církev jako mocná organizace má svou lobby, která tlačí na zákonodárce. Díky konkordátu budeme vůči násilníkům z řad deviantů v církvi zcela bezbranní. Oběti žalují na nezájem církve už dnes. Konkordát bude tím definitivním roubíkem.

Jak fungují ty převodní páky mezi církví a světskou zákonodárnou mocí?

Je to velmi zajímavé. Položme si tu otázku naostro, funguje církev jako dokonalý systém krytí zločinů, nebo ne? Vezměte si tajný dopis svatého otce Jana Pavla II., kterým nařizoval biskupům tutlat případy zneužívání, přesouvat pedofilní kněze mezi farnostmi a platit obětem za mlčení. Tohle nebyla nějaká výjimka, tohle byl globální manuál. A víte, co je nejhorší? Ten dopis platil padesát let! Dnes ho sice tiše odvolali, ale chování biskupů se nezměnilo. I kdyby církev tento dopis popřela, tak chování biskupů po celém světě bylo totožné. Acta non verba.

Proč tomu podle vás je?

Protože církev je nadnárodní firma s imunitou. Má restituce, které díky inflaci vzrostly z oněch původních 56 miliard na astronomické sumy, má smlouvy s Vatikánem, nadřazené státním zákonům, a dokonce tlačí na změny v trestním právu, aby kněží nemuseli nahlašovat zločiny! Víte, co se stane, když zpovědník uslyší od holčičky, že ji zneužívá třeba varhaník? Podle českého zákona musí nahlásit, že se chystá další útok. Ale církev chce tuto povinnost zrušit. Říkám proto lidem – vyděsilo vás sexuální násilí v Anglii? Říkáte si, jak mohli před očima státu zneužívat? Vatikánská smlouva je nadřazená českým zákonům a umožní církvím nevypovídat ve věci zneužívání.

Aby mohla dál krýt své lidi?

A když se ozvete, čeká vás armáda právníků. Jako ta oběť, co mi plakala do telefonu, protože ji kněz zradil a předal její jméno kardinálovi. A kdo jí pomohl?

Vaše organizace Pro čistou církev?

Ano, my. Pomáháme obětem skrze právníky i psychology. A nyní tu máme Vatikánskou smlouvu. Ta je jako dělo, namířené na naši ústavu. Jakmile ji prezident podepíše, ústavní soud nad ní nemá moc.

A vypovědět ji?

To se nedělá. Žádná strana už si nebude chtít rozhádat svou katolickou menšinu. Také proto, jak správně říkáte ve svém filmu Ďáblova sbírka, v Německu dodnes platí konkordát s Hitlerem.

A my, jak problematickou verzi konkordátu máme podepsánu my?

My do toho pašujeme kanonické právo. Jak jsem řekl, církev v preambuli smlouvy píše, že se řídí svými zákony, ne našimi.

Jste sekretářem česko-slovenské sekce Mezinárodní asociace exorcistů, o jak častou „diagnózu“ podle vás jde?

Posedlost je velice vzácná. To není tak, že tady máme posedlou republiku, ani omylem. A zase nemůžeme říct, že není, protože vemte si, na co umřel třeba ten známý politik. Znali jste někdo předtím tu jeho nemoc?

ALS.

Nikdo. Ale on na to umřel, ta nemoc existuje. To znamená, že je to tady, je dobré o tom vědět. Církev, když třeba popisuje nebo na nějakých obrazech ukazuje, že existuje ten zlej duch, tak mně se líbí, že on je tam jako takový srandovní malinkatej dráček. Protože někdy lidi mají pocit, že to zlo je tak obrovské, že oni se mu nemůžou postavit a v životě musí jako kdyby rezignovat na všechno. A církev říká právě, že obráceně, že my máme někdy moc velké oči, to zlo vidíme tak obrovské, jak vůbec není, že člověk se rodí a měl by být svobodný. Ale rozhodně ten zlej má mít svý místo – takhle toho malinkýho panďuláka na tom obrazu. Není celá republika v područí démonů. To je nesmysl. Není třeba vidět démony tam, kde nejsou.

Jaký je postup při správně vedeném exorcismu?

Vy na stránce exorcismus.cz požádáte exorcistu, a pak nejdřív jdete na nějaké to vyšetření, jestli to není psychická nemoc, jestli to není nějaká psychóza, a tak dále. Pokud není, tak pokračujete dál a modlí se s vámi kněz, který mnohdy mívá takovej tým, já jsem tomu říkal jednoduše exo-tým. Teď už v tom týmu jsou ženy. A když ta dotyčná je žena, což bývá většinou, tak pro ně je lepší, když není sama s knězem, ale když je tam s ní další jedna nebo dvě ženy. Taky jsou tam členové týmu kvůli tomu, aby ochránili toho člověka před sebou samým, protože on se mnohdy začne sebepoškozovat a tak dále.

Jak si ďábel vybírá oběti? Podle jakého klíče?

To ví samozřejmě ďábel, to já nevím. Ale víme, že spousta lidí mu tam nabíhá sama. Že ho pozve do svého života. Je mně třicet, já prostě chci nějakého chlapa, já chci rodinu, už to nějak zařiď, ať to prostě je. Nebo mlaďoši řeknou, a já chci prostě prachy, já chci auto, mladí kluci, já chci hodně holek na sex. Normálně to je, jako když člověk čte Fausta a říká si, to není možný. A teď to vidíte v těch příspěvcích, co vám chodí, že přesně takhle oni to ti lidi dělají.

A dostanou aspoň něco na začátku?

Ano, bývá to i tak, že vlastně na začátku dostanou. Třeba jedna satanistická kněžka, chtěla krásu. Ta chtěla nehynoucí krásu, aby byla pořád krásná. To po něm chtěla, kvůli tomu to dělala. A mladí kluci chcou většinou holky a prachy. Pěkný auto a tak dále. A na začátku je mnozí získají, a pak si to vybere. Ale taky to není tak, jak si myslíte, protože kdyby to opravdu fungovalo, tak už jsou šici satanisti. Já chcu prachy, holku, všecko, jasný, všechno funguje, no tak by sme byli šici satanisti, jako nedělejme si žádný iluze, kdyby to fungovalo. Ono na začátku třeba neúplně, ale částečně to funguje. On má pocit, jakože jo. No, ale pak to končí pořád stejně, ty kauzy. Buď se z toho dostanou, semtam se zabijou, nebo… nebo jsou na prášcích na nějakých klinikách nebo doma na prášcích.

A kolik znáte reposedlostí? Že se z toho dostanou, fungují s Kristem, ale pak prostě z lenosti, z pohodlnosti ho opouštějí a znovu třeba požádají Satana? Jsou i tací?

Jsou i tací, dokonce Bible o tom píše. Z jedné ženy pán Ježíš vyhnal, myslím, že sedm duchů, kdyžtak to číslo upravte, až si to dohledáte, sedm zlých duchů, a ona se k tomu vrátila, a měla pak 77 zlých duchů. Ale pozor, ta sedmička je v Izraeli zvláštní číslo, že když se řekne 77krát, tak to je číslo plnosti. Kolikrát mám odpustit svému bratru? Sedmkrát za den, 77krát, to znamená pořád.

Jak řeší vlastně jiná náboženství vymítání?

Islám to má taky. Jiný, třeba křesťanský náboženství, dělají modlitby. Jsou dva druhy modliteb, modlitba za osvobození a uzdravení. To je takzvaná přímluvná modlitba, to se modlí třeba i evangelíci, husiti a tak dále, kdy prosí Ježíše o uzdravení. To je taková ta lehčí forma, to stačí drtivé většině lidí, co se k nám hlásí. V podstatě si potřebují uspořádat život, potřebují takovou tu uzdravovací moc modlitby, to ano. Ale exorcismus vůbec nepotřebují. Taky se na nich nedělá.

Nesmíte si představovat, že se to seká jak Baťa cvičky. Ne, to je jenom pro toho, kdo potřebuje. Kdo nepotřebuje, tam většinou stačí ta přímluvná modlitba. Ale máme třeba případy, kdy k nám prostě, třeba evangelíci nebo husiti, posílají lidi, kdy se modlitbou, přímluvnou modlitbou zjistilo, že ne, že to nestačí, takže prostě je pošlou k nám a hotovo.

Je větší šance, když si někdo napíše Luciferův citát na ruku, že se mu stane posedlost, že se dostane na šikmou plochu, anebo to nemá souvislost?

Tohle je poměrně velmi těžké téma i v katolické církvi, protože vlastně se to tak rozmohlo, tak šíleně se rozmohlo tetování, ale tak, že kdyby to někdo řekl před čtyřiceti lety, tak tomu nikdo neuvěří. Že prostě 50 až 60 procent holek bude mít nějakou tetováž. U mladých. V dnešní době bych řekl, že možná ještě víc. Tetování je nekřesťanské, Bible to zapovídá. Dokonce jsem četl zvláštní článek, studii psychologů z celého světa, kteří říkali, že tetovaní lidé mají větší dispozitu pro psychické onemocnění.

A pozor, já vím, že je to tvrdý, ale on tam uvádí všechny možné světové studie, že to tak nějak je. Já nevím, jestli když si tam napíšete tohle nebo tamto, co je horší nebo co je lepší. Někdy si lidé nechají vytetovat čínské znaky a nevijou vůbec, co to znamená. Tam jde spíš o to, co si myslíš. Bůh vidí do srdce. To znamená, jestli jsi prostě trouba a nechal sis tam vytetovat blbost, a vůbec tomu nevěříš, nerozumíš, nevíš, co to vlastně je, a k tomu zlýmu duchu se neutíkáš, prostě jsi hloupej. A jestliže to aktivně žiješ, tak to aktivně žiješ.

Jaké tetování souvisí přímo s tím zlým?

Lucifer se postavil ve své pýše Bohu, takhle se to píše v Bibli, nechtěl Boha poslouchat, a řekl - nebudu sloužit. To je vlastně ten výraz. To vidíte někdy právě vytetované na těch rukách.

Myslíte non serviam?

Non serviam, to je ono. Nebudu sloužit. Anebo druhý heslo, který je připisovaný taky zlýmu, ale které používali římští císaři, psali rozděl a panuj, divide et impera. Vlastně rozděl tu společnost, na něčem ji prostě štípni, a pak si ji snadno ochočíš.

Když třeba vezmu nějaký talisman a používám ho, nebo když ukradnu lebku na hřbitově a podobně, jak je to nebezpečné z hlediska možné posedlosti?

Tohle je průšvih, to je opravdu průšvih. Tady ty talismany, lebky, hřbitovní věci, taky za to jsou velké postihy v českém právu, samozřejmě. To je znesvěcování hřbitovů nebo tělesných ostatků, jo, za to jsou dost vysoký šajby. Tohle průšvih je, to vám řeknu na rovinu. A to není tak, že prostě ukradnete lebku a děláte si z ní srandu a blablabla a do dvou dnů máte průšvih. Ne. Ten průšvih může přijít za deset let. Ono to pomaličku, jako kdyby narůstá. A proto taky pomaličku, jak se toho člověk zbavuje. Jak dlouho s tím žije, tak dlouho se toho taky může zbavovat.

A ten Lucifer se tedy tou posedlostí manifestuje? Je tam provázanost s ním? Jakože dodává sílu do té posedlosti přes různé zlé duchy? Anebo ti zlí duchové jsou úplně jiné entity?

Osobně myslím, jak to je v názvu toho slova, zlý duchové. To znamená, že Lucifer je první z nich, a pak jsou jako další zlí duchové, kteří se k němu přidali. A Bible mluví o legiích zlých duchů, tisíce a tisíce a tisíce.

A odkud přišli?

To je logická otázka. Nevím, jestli na začátku se k tomu Luciferovi nepřidal, nevím, milion zlých duchů…

Nebo padlých andělů.

…padlých andělů a tak dále.

Protože Indové, ti mají třeba Ahrimany, kteří přišli z kosmu, a tím je to vyřešené, ale tady je musel stvořit Bůh, že?

Jo, jo, jo. Ale zase vidíte, to je vlastně pořád to stejné téma dokola. Je to téma svobody. Že prostě jim dal svobodu jít proti němu, jako kdyby. Že v podstatě to nejsou AI nějaké napodobeniny, které budou dělat to, co chce stvořitel, ale prostě mají svobodnou vůli.

Poděkování: Mgr. Miroslav Korecký (MF Dnes), Karel Balčirák (Spark rock magazine)

Příště: Blaze Bayley – ex Iron Maiden

 

Marek Dobeš

Vložil: Marek Dobeš