Vilém Famm: Ne každé studium nás vede k prosperitě. Vaše dopisy
16.08.2024
Foto: Pixabay
Popisek: Učivo
Je vysoká míra vzdělanosti cestou k prosperitě? V principu ano, ale jak je to ve skutečnosti? Vilém Famm si posvítil na český vzdělávací systém a vyhodnotil jeho klady, ale také zápory.
„Porevoluční sametový zápas o lepší zítřky nám sliboval do tří let dohnat Rakousko. Tahle vize je po více než třiceti letech stále nenaplněna. Hlavním důvodem, proč tomu tak je, že my nejsme finální dodavatelé výrobků, protože pracujeme ve mzdě pro jiné,“ napsal Vilém Famm a pokračoval.
„Náš technický rozvoj nadále upadá, a to i kvůli tomu, že jsme splnili sny lidí, kteří si je nemohli plnit za socialismu. Dnes, hlavně díky soukromým školám, může každý studovat, co chce. To, že takhle vystudované lidi nepotřebujeme, není vůbec důležité, hlavně že jsme si splnili socialistický sen dát každému studium, po kterém touží. Neměli by studovat jen ti nejlepší? Mrháme lidmi i prostředky.
Máme 26 veřejných a 32 soukromých vysokých škol. Mezi soukromými vysokými školami není jediná s technickým zaměřením. Není už tohle dostatečně vypovídající o stavu, v kterém se nyní nacházíme? Na co potřebujeme jejich absolventy? Dá se říci, že v převážné míře na nic. Nejen že jsou k ničemu, ale oni nám tu kýženou prosperitu nevytvoří. Mohou nám tak poradit v politologii, sociologii či v něčem podobném. S nimi se tygry Evropy rozhodně nestaneme.
Veřejné vysoké školy v roce 2021 studovalo v 26 školách 304 100 posluchačů. Přehled o studentech se mi podařilo najít za rok 2022, a to 23 000 osob v přírodovědeckých oborech, 23 500 studovalo ICT a technické obory 37 000 studentů.
Pokud byste počítali, zjistíte, že technickým směrem se ubíralo 83 500 studentů a humanitním směrem 220 600. Na jednoho technického studenta tedy máme 2,58 humanisty (výpočet nebude zcela správný, jsou porovnávány vůči sobě dva roky).
Ale i nad tímto výsledkem se mi chce plakat.
Za tuhého socialismu krajinou plula jedna idea, proč socialismus zaostává. Prodává kolejnice ne na kilogramy, ale na tuny, zatímco Švýcaři z 1 kg vytvoří kvantum hodinek. Nu a stačilo jen porovnat kilogram socialistický s tím švýcarským.
Nyní si můžeme položit otázku, o kolik jsme se oproti socialismu pohnuli dál? Jsme smutnou montovnou uprostřed Evropy, kdy naše vzdělávání doplňuje jen a jen pracovníky montoven.
S počty studentů jsem vás seznámil. S jejich zaměřením též. Budeme opravdu takhle nadále pokračovat? Záleží nám vůbec, v jaké zemi žijeme? Proč vynakládáme peníze na vzdělání, z kterého nemáme žádný užitek? Proč ti, co chtějí, aby se vzdělání platilo, nekřičí, že technické nebo i lékařské obory budou zdarma. Výběrem nadaní studenti v oborech humanitních, a ti ostatní ať vše plně platí? Takhle řešit problém by nebylo správné, neboť všichni se skládají na studium a všichni mají též právo studovat. Máme však na dnešní systém dostatek peněz?
Jsme, jak jsem již vzpomněl, montovnou Evropy a měli bychom s tím něco dělat. Počátek chyby je ve vzdělání. Tady je nutné věci spočítat a prodiskutovat. Ten dnešní volný směr je cestou do pekel. Moudrý se z chyby poučí, pokud ne, není mu pomoci.
Statistika věda je, ukazuje nezaujatě skutečný stav věcí, zda máme něčeho nedostatek či přebytek. Takhle musíme hodnotit i současný stav vzdělávání a podle toho též konat.
Technickými obory k prosperitě na 111 procent,“ zvolal na závěr Vilém Famm.
Reakce Štěpána Chába
Dobrý systém. Nabízet vysoké školy zdarma jen u těch oborů, které jsou pro společnost potřebné. Další pak omezit zavedením školného, které by počet nepříliš prospěšných studovaných zásadně umenšil. Cesta studujte si, co vás napadne, pak vede k zakládání absurdních oborů typu gender studies, jejichž absolventi pak neví, co z nudy. A tak z nudy boří systém, který funguje, a snaží se ho nahradit systémem, který je ideologicky, ne-li rovnou třídně spravedlivý. Spravedlivý dle jejich z nudy vyplývajících ideologií.
Vzpomeňme na olympiádu v Paříži. Šestatřicetiletá tanečnice přezdívaná B-Girl Raygun získala v Austrálii doktorát z kulturních studií se specializací genderové politiky v pohybu a breakdance. A pak to rozjela v ďábelském čísle na olympiádě. A zaslouženě sklidila nula bodů. Jaký je prospěch pro lidstvo, když šestatřicetiletá doktorandka na gender v breakdance… existuje? Nejsme ve fázi koně v Senátu?
|
Vložil: Štěpán Cháb