Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vilém Famm: Demokracie lidu, či pro lidi. Vaše dopisy

12.07.2024
Vilém Famm: Demokracie lidu, či pro lidi. Vaše dopisy

Foto: Pixabay

Popisek: Peníze

Jak dosáhnout akurátního bohatství společnosti, aby se země, ta naše, nesnižovala pod stovkami miliard dividend, které odtékají do zahraničí? Takovou otázku si Vilém Famm položil. A pokusil se na ni také odpovědět.

„O demokracii toho už bylo hodně řečeno i napsáno. Rozebírají se vstupy i výstupy politické. Zde můžeme říci, politicky jsme téměř naprosto v pořádku. Chybí mi jen, že nemáme všeobecné referendum. Můžeme volit, být voleni, ale politiky nemůžeme odvolat, ani rozhodovat a vlastně napřímo řídit tuto zemi. Zastupitelé lidové moci mají zcela zřejmý strach z vůle lidu. Ta by jim totiž byla nadřízena. Síla všeobecného referenda je vyšší, než usnesení zastupitelské demokracie,“ napsal na úvod Vilém Famm a pokračoval.

„Politikou jsme se tedy prokousali a dospěli ke zjištění, že demokracie není jen v rovině politické, ale i v rovině hospodářské.

Naprosté rovnosti i v rovině politické nedosáhneme nikdy. Lidé jsou hospodářsky nerovní a jejich rozhodování je pak i tímto směrem motivované.

V rovině hospodářské je jasný signál nerovnosti. Ten je dán již příjmem.

Už za dob lovců a sběračů platilo, jak jedinec byl v tomto směru zdatný. Nemusíme však obracet se zase tak daleko.

Jako malý hoch jsem jezdil ke stařence na Šarovy. Dodnes vzpomínám, jak jsme spolu chodili na hřiby.

Ze dvoru jsme sestoupili k potoku, po jeho přebrodění za úzkým polem byl už les. Hned jsem se dal rozhlížet a hledat. Stařenka mne však vyzvala ať nezdržuju a šli jsme. Šli až došli do míst, kde by hřiby musel najít i slepý a pak jsme se bez dalšího hledání vraceli domů. Jednou s námi byla Lidka z Opavy, vnučka od sestry stařenky. Já si povídal se stařenkou. Lidka nás předběhla a našla obrovský hřib. Možná bych ho našel i já, byl totiž v naší cestě. Za stařenkou stály její zkušenosti za Lidkou náhoda, ale i ta se počítá.

Zdatnost sběračů jim dávala různé možnosti. Naši dnešní společnost lovců a sběračů regulují daně. Díky nim pak může dojít k určitému narovnání i v rovině ekonomické.

Všimněte si, že společnost opravdu nejlépe poznáte podle toho, jaké v ní platí danění. Můžete namítnout, že všichni přece platíme DPH z toho co nakoupíme, takže daně vlastně platíme všichni. Je nutné si však uvědomit z jakých peněz platíte ono DPH, zda z peněz, které vám byly zdaněny, či z peněz, které zdaněny nebyly. Obyčejní lidé platí ze zdaněných a ti neobyčejní (nejbohatší)? Nu, ti daně neplatí. U nich dochází totiž k růstu majetku, akcií. K danění přichází až po prodeji. Jistě se tedy otážete z čeho vlastně žijí? Musím se přiznat, že nedokážu zcela jasně říci celý princip této, řekněme, operace. Na počátku je půjčka. Možná se k tomu vyjádří někdo z vás nebo se mi podaří opět zhlédnout pro mne neznámé video, kde se tenhle fakt probíral.

Je však již nyní jasné, že naprosto platí, aby se každý staral sám o sebe. Kapitál se též stará jen o sebe, takže neočekávejme od něj nějaké dobrodiní. Dá nám jen to, co bude muset. Našim politikům chybí zodpovědnost vůči nám, občanům, též se starají jen o sebe.

V ČR pracuje 5 194 000 obyvatel, bylo jim vyplaceno 2 519 090 000 000 korun. Z naší země bylo však vyvedeno na 500 mld korun. Kolik lidí však vytvořilo ono vyvedené bohatství mi není známo. Pak by ovšem byl ještě daleko větší nepoměr mezi penězi vyplacenými a vyvedenými.

Je zřejmé, pokud chceme věci změnit, musíme začít vést řeči o daních. Začít můžeme u změny z místa sídla firmy na místo, kde se peníze vydělaly. Dále se musíme zaměřit na různé optimalizace a odklánění. Jsou to vlastně jen a jen podvodné finty, které okrádají nás všechny. Jsme snad slepí? Nebo jsou naši politici hloupí? Nebo jen za usazení v dozorčích radách přihmuřují oči?

Situace napovídá, že i ekonomové jsou koupení. Možná vědí, jak věci změnit, ale jsou to přece jen lidi. Starají se především jen a jen o sebe.

Hledáte-li pomoc, nejspíš ji naleznete na konci svého ramene. Obávám se, že nyní potřebujeme spíše hlavu. Musíme přestat nepřemýšlet a čekat až elity něco vymyslí. Nečekejte, vše už bylo vymyšleno a proto jsme tam, kde jsme. Pokud budeme chtít věci změnit, musíme se vzdát služeb dnešních elit, ty zcela jasně a evidentně pracují jen pro sebe. Musíme zcela jasně volit strany, které chtějí tuto změnu. Sami musíme hledat. Sami musíme pátrat.

Změnu společnosti změní danění na 111 %,“ ukončil své zamyšlení Vilém Famm.

Reakce Štěpána Chába

Jak rozdělit spravedlivě svět, aby člověk i společnost šli kupředu nohou společnou a nerozdílnou. Jedni nabízí kapitalismus, čistý kapitalismus, kde bohatý vytváří bohatství, které se za pomoci tržních principů přirozeně rozlévá do společnosti. Protože bohatý bez chudého neumí nic vybudovat. Potřebuje ruce a hlavy chudých, aby za něj pracovaly a on mohl jen kormidlovat za vyšším ziskem. Pak je tu socialistický princip, kdy se bohatství společnosti rovnoměrně rozpustí ve společnosti a zdroje řídí stát. A pak je tu naše současnost, která se snaží fungovat na principu obého. Trh je svatý, ale dotačně a neziskovkářsky s ním můžeme obcovat až do vypuštění duše.

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb