Vilém Famm: Les nám ukazuje nový pohled na kanál Dunaj-Odra-Labe. Vaše dopisy
17.05.2024
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Labe pod Hradem Střekov
S jakým výhledem do budoucnosti se plánují klíčové stavby? Dokážeme dohlédnout za jedno volební období? Musí se stavby zakončovat po čtyřletém mandátu jedné vlády? Vilém Famm se podíval na dlouhá staletí plánovaný projekt Dunaj-Odra-Labe. Propojení tří řek, propojení tří moří.
„Už před lety nám dosloužilo auto. Nové jsme se rozhodli již nepořídit a tak používáme veřejnou dopravu (v případě nějaké nutnosti nás dopraví syn svým autem). Cesta vlakem někdy přináší i drážní časopis, tentokrát ČD/2024, který měl kupodivu článek o jiné dopravě: „Prokletý vodní kanál Dunaj-Odra-Labe“. Zde jsem získal patřičné dějinné souvislosti, o které se s vámi rád podělím spolu s novým náhledem na zcela zamítnutý projekt,“ napsal Filém Famm a pokračoval.
„Za otce myšlenky můžeme považovat otce vlasti Karla IV., tehdy mělo dojít k propojení Vltavy a Dunaje. Tohle svědectví máme od historika Dubravia ze 16. století.
V roce 1700 předkládá myšlenku propojení tří řek Lothar Vogemont, poradce vídeňského císařského dvora. Válka o španělské dědictví byla však přednější.
V letech 1870-3 se měl propojit kanálem Dunaj s Odrou, ale byla to nakonec železnice, která zvítězila v této soutěži.
Od konce 19. století měla Komise spojit řeku Vltavu a Labe. Byla zjištěna ekonomická nevýhodnost.
Za I. republiky se stal hlavním propagátorem Jan Antonín Baťa. Ten nakonec nechal vykopat kanál od Rohatce do Otrokovic. Vyplatilo se mu naložený vagon s uhlím nepřepravovat po železnici, ale v Sudoměřicích na Výklopníku uhlí přesypat na loď a tu pak dopravit do Otrokovic. Dnes je kanál turistickým lákadlem.
Kanálu se držel i Adolf Hitler. Stavby ve Vídni a Gliwicích zastavila až válka v roce 1942.
Za socialismu neuspěl předseda JZD Slušovice ing. František Čuba.
V dnešních časech pohořel pan prezident Miloš Zeman.
Tolik plánů, tolik studií a vše na nic. Dnešní pohled je zřejmý, zamítnout vše, co není v brzké době ziskové. Pohled, který nám ukazuje náš problém, můžeme odvodit od lesa. Les sázíme na 80-120 let. Záleží, zda se jedná o jehličnany, či listnáče. Tenhle fakt je prostě dán. Musíme nutně dosáhnout u kanálu zisku za pár let, či za 1 generaci? U lesa trpělivě čekáme 4-6 generací a nereptáme. Možná si někdo všiml rychlého růstu brojlerových kuřat a tak by rád zavedl i brojlerový les. Prozatím jen velký sen. Musíme trpělivě čekat. Spočítejme tedy vše znovu. Jedná se přece jen o investici přesahující, co do užitkovosti, staletí. Kanál, který propojí tři moře - Černé, Baltské a Severní - čeká na naše rozhodnutí. Voda spojí moře a spolu s nimi i lidi pevným poutem výhodné spolupráce, přátelství, míru. Budeme mít vodu v krajině, protože tam, kde chybí, se postaví nádrže. Bude tedy voda a v ní ryby, s nimi spokojení rybáři, spokojení obchodníci a spokojení vodní turisté. Musíme si jen uvědomit, že nebudeme stavět jen pro sebe, ale i pro naše prapravnuky a prapravnučky. Máme možnost opravdu postavit stavbu, která bude procházet staletími. Suďme tedy znovu. Místo zbrojení budujme nový vodní svět napříč Evropou. Náš pohled by měl být prostě víc od lesa či z lesa.
Kanálu Dunaj-Odra-Labe dejme 111 %,“ napsal Vilém Famm.
Kanál Dunaj-Odra-Labe dává smysl. Dokonalý. Splavné řeky jsou nejekologičtější a zároveň nejefektivnější způsob dopravy. Při výstavbě přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně určitě také mnozí brblali, že je to předražený nesmysl. Nebyl. Při výstavně Dukovan i Temelína se také brblalo, že je to předražený nesmysl. Dokončení Temelína bylo v devadesátých letech téměř zastavené. Předražený nesmysl, říkalo se. A kde bychom bez něj teď byli? Na huntě, protože naše energetika už by byla naprosto závislá na dovozu. Polsko velmi intenzivně pracuje na tom, aby splavnilo Odru až do polského Slezska. Ví, proč. Splavná řeka je ta nejekologičtější doprava, propojení celé země. A spojení řek Dunaj-Odra-Labe, to by byla jízda.
Proboha, starejme se o svou zemi. Přenechme ji dalším generacím lepší, než jakou jsme ji získali od těch předchozích. To je náš úkol. Ne ji zničit, zhuntovat, předat ji do rukou zahraničním zájmům a vykašlat se na jakýkoliv rozvoj. Ale marno něco takového říkat. Fialova vláda definitivně propojení tří řek hodila pod stůl a peníze místo toho nacpala do zbraní a munice, které nejsou určené k budování, ale k ničení. Přiznávám, že bych mnohem radši daně investoval do megalomanského, ale daleko rozumnějšího projektu propojení tří řek.
|

Vložil: Štěpán Cháb