Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Trapná tahanice o Muchovu epopej. Po aféře, kdy ji metropole Moravskému Krumlovu sebrala před nosem, ji teď chce vrátit, neví, kam s ní

06.09.2019
Trapná tahanice o Muchovu epopej. Po aféře, kdy ji metropole Moravskému Krumlovu sebrala před nosem, ji teď chce vrátit, neví, kam s ní

Autor: Facebook

Popisek: Slovanská epopej, ilustrační foto

Po osmi letech neuvěřitelných diskuzí, námitek a soudních tahanic se zdá, že se velkolepá Muchova Slovanská epopej vrátí zpět na zámek v Moravském Krumlově, který byl takříkajíc jejím domovem téměř 50 let. Podle radní pro kulturu a cestovní ruch Hany Třeštíkové jde o dočasné, nicméně asi jediné řešení, jak znovu zpřístupnit Muchovo úžasné dílo veřejnosti a zamezit jeho chátrání kdesi v depozitáři.

Musím říci, že Moravskému Krumlovu bych to ze srdce přál, protože nejen pro správu tamějšího zámku, ale i pro obyvatele města byla po celá desetiletí epopej doslova srdeční záležitostí a také vlastně jediným důvodem, proč na tamější zámek proudily v minulosti desetitisíce návštěvníků. Navíc, moravskokrumlovští se naděje na návrat epopeje nikdy nevzdali a pustili se do náročné rekonstrukce zámeckých prostor tak, aby vyhovovaly náročným podmínkám pro vystavení tak vzácného souboru obrazů.

Zámek v Moravském Krumlově právě započal - 2. září - velkou rekonstrukci, foto Facebook

Dočasné řešení může trvat celá desetiletí

Vrácení epopeje do Moravského Krumlova doporučil na svém zasedání výbor pro kulturu pražského magistrátu a obrazy by tam měly být do té doby, než pro ně Praha postaví vlastní budovu. Podle toho, jak k celému problému přistupovala Praha doposud, bych odhadoval, že by mohla Slovanská epopej zůstat v Moravském Krumlově klidně dalších 50 let. Ostatně, za umístění epopeje znovu v tamějším zámku se postavilo v petici také 67 senátorů a malířův dědic John Mucha. Na zámku by mohlo být dílo vystaveno už v létě 2020. „Hlavním faktorem je, že je to nejrychlejší řešení. Moravský Krumlov dlouhodobě deklaruje, že už příští léto by mohly být obrazy vystaveny. Pro mne hraje nejvýznamnější roli čas," řekla Třeštíková.

Po odebrání epopeje Moravskému Krumlovu tento unikátní soubor dvaceti velkoformátových obrazů, kde Alfons Mucha zobrazil dějiny slovanských národů, stále jen cestuje. Z pražského Veletržního paláce se ´podíval´ do Brna, do Japonska, pak zpět do Prahy, kde se tísnil bez rámů ve Slovanském domě... Foto Facebook

Moravský Krumlov dokázal pro návrat epopeje zázraky

Moravský Krumlov jsem navštívil několikrát a nikdy jsem nevynechal ani návštěvu zámeckých prostor, kde byla Muchova epopej vystavena. Hovořil jsem s řadou místních i se zastupiteli města a správou zámku. Málokdo si umí představit, co všechno byli a jsou tito lidé pro návrat epopeje udělat. Je pravdou, že původní prostory zámku už byly na hranici své životnosti a zámek potřeboval jako sůl celkovou rekonstrukci. I když nebylo vůbec jasné, zda se ještě někdy do Krumlova epopej vrátí, město v roce 2016 město zámek koupilo a pustilo se do náročné rekonstrukce.

Byla to letos v létě na jihu Moravy, v Moravském Krumlově, který spadá do okresu Znojmo, velká sláva: Starosta Tomáš Třetina poklepává na základní kámen, jímž byla zahájena velká a nákladná rekonstrukce zámku. Foto Facebook

„Neumíte si představit, jak lidé v Krumlově epopej vnímají, vnímají ji jako svoji," říká starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina. Ten také seznámil členy magistrátního výboru s postupem a dosavadními výsledky rekonstrukce. Podle umístěných měřičů výstavní síně splňují už nyní potřebné klimatické podmínky pro vystavení díla, další úpravy severního křídla by měly být dokončeny během jara příštího roku. V červnu proto starosta očekává možnost zahájení zkušebního provozu a do konce prázdnin 2020 vystavení díla. Okolí zámku je také připravené na příjezd návštěvníků. Rekonstrukcí zároveň projde v příštích letech jižní křídlo zámku, v němž ale dílo vystavené nebude.

Praha pro epopej místo nemá

O tom, že jednání pražského magistrátu o dalším osudu epopeje nebylo jednoduché, svědčí fakt, že návrh na její přemístění do Moravského Krumlova podpořil výbor v poměru šest ku pěti, přičemž s doporučením nesouhlasili zástupci ODS a ANO. Nicméně úplně vyhráno ještě není, protože výbor je pouze poradním orgánem zastupitelů. Příkaz ke stěhování mohou dát Galerie hlavního města i pražští radní. „Nicméně já budu chtít, aby rozhodlo zastupitelstvo. Na zářijové jednání to ale určitě předložit již nestihneme," řekla Třeštíková. Jak dále uvedla, nejde rozhodně o trvalé řešení. „Chci zdůraznit, že vystavení v Moravském Krumlově je dočasné, za nejdůležitější stále považuji najít pro epopej trvalé umístění v Praze. Proto hned v listopadu uspořádám setkání s odborníky a Muchovými dědici tak, aby po 100 letech byla zápůjčka do Moravského Krumlova poslední zápůjčkou a dílo mohlo být trvale vystavené v našem hlavním městě,“ říká Hana Třeštíková.

Velerozumný návrh na vrácení epopeje Moravskému Krumlovu přednesla Hana Třeštíková (Praha sobě), dcera slavné dokumentaristky Heleny Třeštíkové (a sestra fotografa Tomáše Třeštíka, který má za ženu známou spisovatelku Radku Třeštíkovou), foto Facebook

Výstavní prostory se hledají 100 let

O neschopnosti pražských radních, ať už vládl na radnici kdokoliv, svědčí hlavně fakt, že místo pro umístění Slovanské epopeje hledá Praha celých 100 let, tedy od roku 1919, kdy bylo monumentální Muchovo dílo poprvé ´dočasně´ vystaveno v pražském Klementinu. Epopej pak putovala do zámoří a ohromila návštěvníky v New Yorku a v Chicagu. V roce 1928 byla vystavena ve Veletržním paláci a v roce 1933 zmizela na dlouhých 30 let v depozitáři. Pak ji konečně objevil v roce 1963 kdosi osvícený a obrazy byly převezeny do Moravského Krumlova.

Bránili epopej vlastními těly

Ještě mám v dobré paměti nechutné divadlo, které rozpoutal pražský magistrát v roce 2010, kdy se jeho úředníci rozhodli přemístit soubor Muchových obrazů do hlavního města, přestože pro jeho vystavení neměli vůbec žádné vhodné prostory. Došlo tehdy i na soudní tahanice a málem na pěsti, protože krumlovští byli ochotni bránit převezení epopeje vlastními těly. Došlo tehdy k několika rozporuplným rozhodnutím, nejprve krumlovský úřad zakázal Praze jakoukoliv manipulaci s obrazy a následně znojemský soud jejich převezení do Prahy umožnil.

Za pomoci EU sehnali Krumlovští potřebné peníze na rekonstrukci zámku, kde - snad - bude opět umístěna epopej. Foto Facebook

Celý cyklus se tedy postupně během roku 2011 přestěhoval a díla byla od května 2012 do konce roku 2016 vystavena ve Veletržním paláci. Poté se epopej vydala na putování do Japonska a po svém návratu z Tokia v červnu roku 2017 skončila zase v depozitáři. Proti jejímu cestování tehdy ostře protestoval vnuk Alfonse Muchy, John Mucha, který argumentoval zejména nebezpečím poškození obrazů. John Mucha je také zastáncem navrácení epopeje do Moravského Krumlova a řadu let se již soudí s Prahou o vlastnictví obrazů. Tvrdí totiž, že Praha přišla o jejich vlastnictví, protože nesplnila podmínku Alfonse Muchy, který dílo Praze věnoval s podmínkou, že bude umístěno ve vlastních, za tím účelem vybudovaných výstavních prostorách.

Hledejte šmudlové, hledejte aspoň dalších 100 let

Slovanskou epopej tvoří dvacet velkoformátových obrazů, v kterých Alfons Mucha zobrazil dějiny slovanských národů. Cyklus vznikal v letech 1912–1928 a po jeho dokončení jej Mucha věnoval „Praze a všemu československému lidu.“ Praha se ale k obrazům slavného malíře chovala doslova macešsky. Po třicetiletém pobytu v depozitářích hlavního města byly obrazy v zoufalém stavu a cyklus nutně potřeboval zásah restaurátorů. Už tehdy, v šedesátých letech prokázali pražští radní svou neschopnost a doslova nezájem o Slovanskou epopej. Do náročných restaurátorských prací se tedy pustili spolu s odborníky sami moravskokrumlovští občané, jejich zásluhou a nemalých finančních nákladů, se mohly obrazy na tamějším zámku objevit v původní kráse. Osobně bych si fakt přál, aby pražský magistrát hledal pro Muchovu epopej vhodné prostory nejméně dalších 100 let, abychom se na ni mohli jezdit dívat do úžasně rekonstruovaného zámku v Moravském Krumlově.

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace