Nejhorší ďuzna v republice? ´Vítězem´ je výmol ve Lhotě Rapotina. A jak na škodu po srážce se silnicí?
25.11.2018
Foto: Youtube / repro
Popisek: Ilustrační foto
Lidé i letos vybírali nejhorší silnici. Je v opět v Jihomoravském kraji… Už osmý ročník ankety Nejhorší díra v republice zná svého vítěze. Jako nejhorší byla označena silnice v obci Lhota Rapotina na Blanensku. „Letošní ročník přináší úplně nového vítěze, i když jde mezi motoristy o notoricky známý úsek. Dobrou zprávou ale je, že náš projekt pomohl k tomu, že se výmoly v problematické části komunikace podařilo opravit,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz, což je projekt pojišťovny Generali. Silnice za nehorší byla označena už před pěti lety, i když na ní silničáři udělali provizorní opravy, nebyly podle motoristů příliš platné. V anketě o nejhorší díru v republice letos přišlo přes web a aplikaci téměř 100 tisíc hlasů.
TOP 3 z Jihomoravského kraje
Pořadí
|
Obec
|
Úsek
|
Okres
|
Stav
|
1. |
Lhota Rapotina |
CZ1411 |
Blansko |
Opraveno |
2. |
Brno |
CZ4796 |
Brno-město |
Částečně opraveno |
3. |
Skalice nad Svitavou |
CZ8299 |
Blansko |
Neopraveno |
Projekt pokračuje
Vyhlášením největší silniční díry ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat.
V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.

´Vítězný´úsek silnice u obce Lhota Rapotina, foto Výmoly.cz
„Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu. Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda
Nejhorší výtluky 2018
Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli polovina opravena, zbylé na nápravu stavu ještě čekají. Desítku nejhorších výtluků si můžete na videu prohlédnout ZDE.
Výsledky 8. ročníku ankety Nejhorší silniční díra republiky
Pořadí
|
Obec
|
Úsek
|
Okres
|
Kraj
|
Stav
|
1. |
Lhota Rapotina |
CZ1411 |
Blansko |
Jihomoravský |
Opraveno |
2. |
Charvatce |
CZ5011 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
Neopraveno |
3. |
Šilheřovice |
CZ3124 |
Opava |
Moravskoslezský |
Neopraveno |
4. |
Zábřeh |
CZ4813 |
Šumperk |
Olomoucký |
Neopraveno |
5. |
Semily |
CZ1338 |
Semily |
Liberecký |
Opraveno |
6. |
Zápy |
CZ1515 |
Praha-východ |
Středočeský |
Opraveno |
7. |
Mírová pod Kozákovem |
CZ447 |
Semily |
Liberecký |
Opraveno |
8. |
Praha 5 - Smíchov |
CZ3611 |
Praha |
Hlavní město Praha |
Opraveno |
9. |
Praha 5 - Stodůlky |
CZ6584 |
Praha |
Hlavní město Praha |
Neopraveno |
10. |
Přezletice |
CZ3156 |
Praha-východ |
Středočeský |
Neopraveno |
Spolupráce silničářů a motoristů
„Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.
Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celého Česka a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková srážka se silnicí přijde až na 40 tisíc korun,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.
Jak na škodu po srážce se silnicí?
Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny. Právníci radí přivolat policii.

Tato ´rozkošná´ díra vynesla Brnu v soutěži v Jihomoravském kraji druhé místo, foto Výmoly.cz
Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
Čí je odpovědnost?
Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti správce komunikace, ze kterého se škoda může hradit.
Majitelé silnic většinou bývají pojištěni pro případ, že se na jejich silnici stane nehoda způsobená dírou. Motorista uspěje však jen v některých případech. Při dokazování pomůže, když vše nafotí, případně natočí na video, a to nejen samotný výtluk, ale i okolí.

Ve Skalicích nad Svitavou získali ´krásné´ třetí místo za Jihomoravský kraj, foto Výmoly.cz
Opatrnost, především v zimě
Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.). Víc než kdy jindy si proto v zimě musí motoristé všímat značek označujících nerovnosti, případně práce na silnici, stejně jako rychlostních. Nepředvídatelnost závady je hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody. Zákon totiž umožňuje majiteli, aby se zprostil odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů nemohl takzvanou závadu ve sjízdnosti, což jsou všechny díry a výtluky, odstranit. To však platí pouze pro závady související s počasím. Zákon říká, že majitel nezodpovídá za stavební a technický stav silnice, což zahrnuje i opotřebení. To znamená, že díra musí být nečekaná a osamělá, pokud jede řidič po rozbité silnici, se žádostí o odškodnění pravděpodobně nebude úspěšný.
Kdy pojišťovna platbu odmítá?
I v jiných případech může pojišťovna platbu odmítnout. Pak je třeba se obrátit na soud, který prověří všechny důkazy a rozhodne. Motorista musí ale žalovat vlastníka silnice, nikoliv pojišťovnu, která je v soudním sporu jen vedlejším účastníkem. Stejně postupuje i v případě, že pojišťovna za škodu zaplatí málo.
Zuzana Sirotková
Vložil: Markéta Vančová