Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Olympiáda v Koreji

Olympiáda v Koreji

Přibývají medaile, odehrávají se tu dramata,a to nejen sportovní.

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Nuda v Brně nehrozí. V sázce je osud nádraží, už asi 10 let. Kraj teď schválil variantu ´řeka´, ale...

16.01.2018
Nuda v Brně nehrozí. V sázce je osud nádraží, už asi 10 let. Kraj teď schválil variantu ´řeka´, ale...

Autor: Facebook / Tomáš Kotouč

Popisek: Brno, hlavní nádraží, ilustrační foto

V centru, nebo mimo něj? Polohu brněnského nádraží řešili už v roce 1927 a spor se vlastně táhne dodnes. Napětí mezi zastánci i odpůrci stěhování nádraží z centra by se dalo krájet. Takzvanou variantu Řeka, mimo centrum podpořila nejprve Rada kraje a brněnský městský architekt Michal Sedláček. „Po téměř sto letech zmizí bariéra, která brzdila rozvoj jižní části města, také tím získáme o 38 hektarů nové plochy navíc. Vyroste tady moderní atraktivní městská čtvrť,“ uvedl. O poloze hlavního nádraží nyní rozhodli zastupitelé Jihomoravského kraje: Vládě doporučí variantu u řeky.

Pro hlasovalo třiapadesát zastupitelů. Proti byla jenom Jana Drápalová zvolená za Zelené a Piráty. Tři zastupitelé se hlasování zdrželi. Zastupitel Jiří Hlavenka na zasedání navrhl průzkum mezi občany, ten však velká většina zastupitelů odmítla. Shodli se, že rozhodnutí o poloze hlavního nádraží už nelze dál odkládat. „Brno nádraží potřebuje," uzavřel debatu hejtman Bohumil Šimek.

Proti jsou Zelení, Hnutí Duha a Děti Země

Proti variantě u řeky se dlouhodobě stavěl náměstek brněnského primátora Martin Ander ze Strany Zelených. Zařazení nádraží na program zastupitelstva kritizovala už dopředu Aliance „Občané pro nádraží v centru“, kterou tvoří Hnutí Duha a Děti Země. „Je pro nás nepřijatelné, pokud má kraj o tak významné a obrovské investici v pondělí rozhodovat, aniž mezi občany a občankami uspořádá informační kampaň a zjistí názory lidí denně využívajících brněnské nádraží. Drápalová za Zelené na zastupitelstvu argumentovala nedostatečným napojením nové lokality na MHD, což podle ní nebude možné zásadně vylepšit ani do doby ukončení stavby nádraží.

Hlavní argumenty pro ´řeku´

Michal Hašek z ČSSD argumentoval lepší připraveností varianty Řeka, která je od roku 1994 zanesena v územním plánu. Podobně se vyjádřil i Jiří Crha za ODS. Nádraží u řeky by se mohlo začít stavět kolem roku 2020, zatímco takzvaná varianta Petrov (tedy zachování nádraží v centru) by mohla začít nejdříve o osm let později.  Podle zastupitelů by se kvůli ní navíc musel vypracovat nový územní plán, což byl hlavní argument i dalších mluvčích, například Pera Kunce z TOP09.

Nakonec rozhodne vláda

Doporučení Jihomoravského kraje je důležitou součástí ve skládačce konečného rozhodnutí. Město Brno si ještě nechává udělat průzkum veřejného mínění od společnosti Focus  a Jeho zastupitelé by měli vydat své stanovisko koncem února. Názory kraje a města pak poputují na ministerstvo dopravy, které doplní své vlastní doporučení a věc (zřejmě ještě v prvním pololetí) pošle k definitivnímu rozhodnutí vládě.

Vizualizace vítězného projektu Řeka

Vizualizace varianty ´řeka´

Trať přes stávající hlavní nádraží má být zrušena

Varianta Řeka počítá se vznikem nového osobního nádraží v místech dnešního dolního nádraží v Rosické ulici. Obě stopy průjezdu prvního tranzitního železničního koridoru – osobní i nákladní – jsou sjednoceny do jedné stopy. Trať přes stávající hlavní nádraží je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Slatina pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Tuřany se zastávkou k obsluze letiště. V rámci technického návrhu jsou také definovány plochy pro výstavbu odstavných kolejišť a zařízení pro opravy a údržbu kolejových vozidel. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél stávající trati od Střelic.

Vložil: Jana Maisnerová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace