Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Slepci si rozbijí hlavu o lavičku, nohy zlámou o billboard. Skvělá práce. Žít Brno v čele s Hollanem má z ostudy overal. A Brňané srandu

07.09.2017
Slepci si rozbijí hlavu o lavičku, nohy zlámou o billboard. Skvělá práce. Žít Brno v čele s Hollanem má z ostudy overal. A Brňané srandu

Autor: YouTube / repro

Popisek: Hlavní nádraží v Brně

FOTO Minulý rok vedení Brna slibovalo, že zlepší situaci před hlavním nádražím. Co si budeme povídat, tento prostor patří k nejhnusnějším ve městě. Silný zápach, povalující se, mnohdy opilí bezdomovci a zanedbaný vzhled musí šokovat každého, kdo se do největšího jihomoravského města přijede podívat. Na jedné straně se tady rozmísťují sochy za miliony korun, řeší se zeleň a opravují náměstí. Na straně druhé jedno z nejfrekventovanějších míst dělá Brnu ostudu široko daleko.

K slibovaným změnám už skutečně došlo, jenže výsledek je možná ještě větší průšvih než původní zaplivaný prostor. Dopravní podnik města Brna (DPMB) tady totiž zmodernizoval nástupní ostrůvky. A to mimo jiné tím, že vyměnil dlažbu, která sama o sobě působí hezky. A v rámci politické korektnosti myslel i na hendikepované, takže dlažba obsahuje i tak zvaný ´vodící pás´. Ten slouží k orientaci nevidomých a slabozrakých osob. V tomto případě jde o pás jiné dlažby, než je ta okolní (pochopitelně se tam pak neumísťují žádné předměty, jak upozorňuje Unie nevidomých). Jenže, chudáci slepci. Vodící pás na druhém nástupišti je vede přímo do lavičky, koše nebo billboardu. Takže si tam kdokoliv může lehce způsobit zranění, protože se přerazí o některý ze zmiňovaných předmětů.

 

Za zpackanou dlažbu si dopravní podnik slízl kritiku třeba na sociálních sítích, kde kolují fotky nové dlažby a diskutující tvrdí, že něco podobného mohl udělat jen blbec. „Nástupiště u 1. a 4. koleje jsou OK, ale na středním nástupišti jste pěkně zprasili ty slepecké vodící pásy, které prochází přes sloupky s jízdním řádem a přes odpadkové koše,“ napsal Michal Konečný přímo na facebookové stránky dopravního podniku.

 

Tvrdí mluvčí DPMB... Repro ČT

Stát se to před třemi lety… 

Zaglosoval si i bývalý náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který se nyní angažuje ve spolku Brno+. „Vodicí pásy pro nevidomé se opravdu povedly. Připouštíme, že se tato chyba může stát, ale připomínáme také, že současným náměstkem pro dopravu je politik za Žít Brno. Stát se to před třemi lety, vyváděl by právě tento politik a jeho lidé, co by jim síly stačily,“ nešetřil kritikou Kotzian.

 

A jak na kritiku reagoval brněnský dopravní podnik? „Při předláždění nástupiště jsme se řídili platnou metodikou, technickým řešením a spolupracovali jsme na nástupištích s městskou částí Brno-střed,“ konstatovala bez uzardění mluvčí DPMB Barbora Lukšová. 

Nad tímto vysvětlením Brňané jen kroutí hlavou. „Řídili se legislativou, předpisy a vyhláškami, ale zapomněli na selský rozum,“ usmívá se třeba Igor Tesařik. „To může vymyslet opravdu jenom kretén,“ napsala do diskuze na sociálních sítích také Martina Vágnerová. ‪ 

Prý to předláždí, odpadkové koše již odstranili 

Dopravní podnik nejspíše na základě negativních reakcí lidí došel k závěru, že umístění vodícího pásu opravdu není úplně ideální a slíbil, že provedou předláždění. A co z toho plyne pro nás? Že zkrášlování prostoru před hlavním nádražím se zřejmě prodraží a zaplatí to daňoví poplatníci. 

Více policejních hlídek i kontrolorů dopravního podniku

Navíc dopravní podnik  v souvislosti se změnami u hlavního nádraží slíbil, že bude více  dohlížet na to, aby cestující dodržovali pořádek. „Nově zde bude mít v ranní a odpolední směně nepřetržitý dohled naše pořádková služba. V případě potřeby se budou obracet na městskou či státní policii, “ uvedl generální ředitel Havránek. Pořádková služba bude dohlížet na to, aby se na zastávkách nescházeli bezdomovci a cestující neodhazovali odpadky. Na místě budou přítomni od 6 do 22 hodin. 

O okolí dopravního uzlu MHD u hlavního nádraží se město začalo intenzivně věnovat v polovině minulého roku, kdy se zástupci Brna sešli společně s městskou policií, městskou částí Brno-střed a dalšími institucemi. Vznikla nová koncepce údržby čistoty. Počet kontrol zvýšila i městská a státní policie.  Zároveň město nechalo za více než milion korun nainstalovat u ostrůvků nové kovové lavičky. „Předešlý přístup, kdy se každá z institucí starala o svoji část tohoto prostoru, přinášel jen dílčí úspěchy. Je nutné koordinovat kroky v rámci všech dotčených organizací, a to takovým způsobem, který aktuálně reaguje na požadavky a potřeby dané oblasti,“ míní primátor města Brna Petr Vokřál (ANO). 

Záchodky místo masny, kam chodí desetitisíce lidí? 

Prostor před hlavním nádražím i nádraží samotné jsou témata, která dlouhodobě rezonují nejen Brnem. Právě zpackaná dlažba není první potíž, kdy málem Brňané vyletěli z kůže. Radnice městské části Brna-střed tady ještě na začátku roku chtěla zřídit nové veřejné záchodky. Jenže místo masny, která tady funguje už od 60. let a ročně tam obslouží až 45 tisíc zákazníků. Zhruba o sto metrů dál, přímo naproti hlavní poště, přitom veřejné toalety jsou. Jenže léta nefungují. 

Také kvůli tomuto výmyslu se začali Brňané bouřit, a tak radnice ustoupila. Masně u Havelků zatím zánik zřejmě nehrozí. Havelkovi získali podnik po revoluci, kdy vydražili nájemní smlouvu na dobu neurčitou. Aktuálně městské části platí roční nájem ve výši jednoho milionu korun.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Jitka Horňáčková

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace