Vyzkoušet si moderní formu výuky chemie budou mít v letošním roce příležitost další desítky učitelů
08.03.2017
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti - ilustrační foto
Evropský vzdělávací program Amgen Teach vstupuje do čtvrté sezóny, plné přednášek a vzdělávacích workshopů, pro pedagogy chemie základních a středních škol. První dva semináře se uskutečnily 8. a 9. února na Gymnáziu T. G. Masaryka v Hustopečích a na Gymnáziu Jihlava. V dalších školách jsou workshopy plánovány na březen. Za dobu svého působení si badatelsky orientovanou výuku vyzkoušelo na 350 učitelů středních a základních škol.
První dva workshopy vzdělávacího programu Amgen Teach se konaly letos v únoru na gymnáziích v Jihlavě a v Hustopečích. Celkem se jich zúčastnilo 26 učitelů (v Jihlavě 15 a v Hustopečích 11), kteří si v roli studentů vyzkoušeli metodou badatelsky orientované výuky (BOV) méně známé pokusy. Stanovovali, které potraviny obsahují škrob, pohráli si s termochemií, v laboratoři pak pomocí kahanu a dmuchavky ze solí různých kovů vytavili například olovo, železo, stříbro, měď, ale i zlato. Dále se dozvěděli o nových typech úloh, zabývajících se reaktivitou mědi, provedli elektrochemické pokusy a seznámili se s méně obvyklými experimenty s chlórem. Součástí workshopu byla tradičně i přednáška o využití BOV v praxi. „Seminář byl hodně zajímavý. Myslím, že to byla jedna z nejlepších akcí, kterou jsem mohl jako učitel navštívit, a doufám, že nebyla poslední,“ hodnotí průběh i kvalitu semináře Milan Zimpl, učitel chemie na gymnáziu v Havlíčkově Brodě.
Badatelsky orientovaná výuka chce motivovat žáky ke studiu přírodních věd
Workshopy pro učitele základních a středních škol se konaly pod záštitou projektu Amgen Teach, který od roku 2014 spolufinancuje vzdělávací aktivity pro pedagogy, realizované VŠCHT Praha. „Cílem projektu je dopomoci učitelům nalézt a osvojit si formu výuky, která zaujme jejich žáky natolik, aby se chtěli chemii a potažmo dalším přírodním vědám věnovat i do budoucna,“ vysvětluje PharmDr. Mark Bachleda, MBA, ředitel společnosti Amgen v České republice. Experimentování je nedílnou součástí výuky chemie. Proto badatelsky orientovaná výuka klade důraz na to, aby žáci během realizace pokusů sami objevovali a chápali podstatu dějů. Při pokusech žáci pracují s předem připravenými pracovními listy, do nichž zapisují své poznatky.
„Díky programu Amgen Teach již se konalo celkem sedmnáct akcí na jedenácti místech po celé České republice. Další jsou plánovány na 29. a 30. 3. 2017 a uskuteční se ve školách v Železném Brodu a Poděbradech,“ uzavírá prof. Karel Melzoch, rektor VŠCHT Praha.
Národní soutěž pro studenty
Program Amgen Teach mimo jiné spolufinancuje také národní soutěž pro studenty chemie základních a středních škol s názvem ChemQuest, kterou VŠCHT pořádá již pátým rokem. Cílem soutěže je zvýšení zájmu studentů základních a středních škol o přírodovědné předměty, podpora týmové spolupráce, komunikačních schopností studentů a prezentace vlastních výsledků. V letošním roce má soutěž novinku. Studenti, kteří se chtějí soutěže zúčastnit, musí s přihláškou zaslat natočené video, ve kterém představí svůj chemický pokus, s nímž chtějí soutěžit. Realizované pokusy tak bude hodnotit nejen odborná porota, ale i laici budou mít příležitost nejlepšímu videu udělit cenu veřejnosti. Přihlašovat se týmy studentů mohou do 31. 3. 2017.
Více informací o soutěži naleznete na: http://www.vscht.cz//chemquest.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Redaktor KL