Na každou korunu stát přidá třicet haléřů. Šéf asociace krajů Michal Hašek s ministrem dopravy podepsal smlouvu o financování krajské železnice od roku 2020 do roku 2034
23.07.2016
Foto: Jihomoravský kraj
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok (vlevo) a hejtman Michal Hašek
Vláda se s kraji dohodla na parametrech smlouvy, která zajistí financování krajské železnice v letech 2020 až 2034. Vláda jednání o smlouvě tento týden 20. července dopoledne přerušila, ale po obědě a jednání s Radou AKČR smlouvu schválila. Šéf asociace krajů Michal Hašek doplnil, že kromě dohody o financování železnice podepíše s ministrem dopravy Danem Ťokem memorandum o spolupráci státu a krajů na údržbě silnic 1. třídy.
Smlouva nahradí železniční memorandum
Nová dohoda, kterou vláda s kraji podepsala, nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybňováno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace.
K podpisu smlouvy řekl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek: „Na Úřadu vlády jsme podepsali smlouvu o spolufinancování regionální železniční dopravy v ČR na roky 2019-2034. Následovat bude kolečko podpisů hejtmanů v krajích. Smlouva na patnáct let zajistí krajům spolufinancování regionální železniční dopravy s ročním příspěvkem státu ve výši téměř tří miliard korun (na 1 Kč z rozpočtu kraje stát přidá zhruba 30 haléřů). Vyjednali jsme tak s kabinetem Bohuslava Sobotky pro čtyři volební období krajských samospráv stabilní financování regionální železniční dopravy s přispěním státu v rozsahu kolem 45 miliard korun, lidem mobilitu v dojížďce za prací i za veřejnými službami."

Peníze poputují tam, kde jezdí aspoň čtyři páry vlaků
Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun ročně. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.
Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Lucie Bartoš