Krok k transparentnosti: Rada Jihomoravského kraje projednala analýzu smluv s Letištěm Brno a rozhodla o jejím úplném zveřejnění. Jaká jsou rizika?
30.06.2016
Foto: Jihomoravský kraj
Popisek: Rada Jihomoravského kraje projednala analýzu smluv s Letištěm Brno a rozhodla o jejím úplném zveřejnění
Rada Jihomoravského kraje projednala ve čtvrtek dokument, který zadal Jihomoravský kraj z důvodu přijetí nového občanského zákoníku a ověření možnosti posílit své postavení pronajímatele.
Analýza upozorňuje na možná rizika
Analýza smluvních vztahů mezi Jihomoravským krajem a provozovatelem mezinárodního letiště Brno-Tuřany upozorňuje na možná rizika stávajících smluv, uzavřených v roce 2004. Kraj tak dostal do rukou materiál, na základě kterého vyvolá jednání s provozovatelem letiště a dojde k narovnání smluvních vztahů, zejména pak na základě nového občanského zákoníku.
Jihomoravský kraj získal letiště Brno-Tuřany do svého majetku zákonem v roce 2004 včetně platného smluvního vztahu na pronájem a provozování letiště, uzavřeného s účinností od 1. 7. 2002 mezi státním podnikem Česká správa letišť, s. p., jako pronajímatelem a společností Letiště Brno, a. s., jako nájemcem podniku. Jihomoravský kraj tak ze zákona vstoupil do postavení pronajímatele podniku letiště Brno–Tuřan.
Radní informují novináře.
Srovnání s letišti v Ostravě a Karlových Varech
Nezávislá právní a ekonomická analýza smluv s provozovatelem letiště se sestává z právní části obsahující analýzy smluvních vztahů, uzavřených s provozovatelem letiště, a z části ekonomické, obsahující analýzy, zohledňující některé účetní, daňové a finanční aspekty.
Analýza se zaměřila jednak na právní posouzení staré smlouvy o nájmu podniku a jejich dodatků s ohledem na nový občanský zákoník, jednak na posouzení ekonomického modelu provozování brněnského letiště ve srovnání s regionálními letišti v Ostravě a Karlových Varech.
Hejtman Michal Hašek hovoří o letišti.
Dojde k navýšení sjednaného nájemného?
Analýza upozorňuje na některá rizika a navrhuje doporučený postup. Tím by mělo být vyvolání jednání o podřízení smlouvy nové právní úpravě, dále stanovení podmínek, za kterých dojde k navýšení sjednaného nájemného, například v návaznosti na dosažení hospodářských výsledků, posílení pozice Jihomoravského kraje ve vztahu ke kontrole provozování letiště a uzavírání podnájemních smluv, podrobnější úprava vypořádání po ukončení trvání smlouvy o nájmu zejména se zohledněním existujících věcných břemen a realizované výstavby.
Ekonomická část analýzy ukazuje, že ve srovnání s Letištěm Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově je brněnský model provozování letiště výhodnější pro veřejné finance a rozpočet kraje. Mezi lety 2004 až 2014 šly do ostravského letiště investice z veřejných prostředků ve výši 1,48 miliardy korun. Do brněnského pak ve výši 273 milionů korun.
Brněnské letiště navíc vykazuje jak v počtu cestujících, tak počtu pohybu letadel plus minus dvojnásobných hodnot. Moravskoslezský kraj jako jediný akcionář společnosti Letiště Ostrava dotoval letiště 40 až 45 miliony korun ročně, kdežto Jihomoravský kraj 39 miliony za celé sledované období.
Celou analýzu najdete zveřejněnou ZDE.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš