Jihomoravský kraj se rozhodl zásadně modernizovat vlaky v regionální dopravě. Chce mít vlastní železniční park
22.02.2016
Foto: fotodoprava.com
Popisek: Jihomoravský kraj se rozhodl zásadně modernizovat vlaky
Až 7,1 miliardy korun bez DPH by chtěl získat Jihomoravský kraj na pořízení nových elektrických vlakových jednotek do vlastnictví kraje s použitím evropských fondů.
Kraj dá něco přes jednu miliardu
Krajští zastupitelé napříč politickým spektrem schválili záměr pořízení nových železničních elektrických jednotek do majetku Jihomoravského kraje s podmínkou využití prostředků Operačního programu Doprava do výše 7,1 miliard korun. Na celkové výši této investice do nových železničních jednotek (7,1 miliardy korun bez DPH) by se kraj měl podílet patnáctiprocentním spolufinancováním, což představuje částku 1,065 miliardy korun bez DPH.
Model obvyklý v Německu
„Jihomoravský kraj dlouhodobě vyhodnocuje možnost obnovy železničního parku. Po vypsání operačního programu Doprava 2 chceme jít cestou vlastního pořízení těchto vlakových jednotek. Je to model, který je obvyklý například v některých spolkových zemích v Německu. Vlaky nakoupí do svého vlastnictví přímo kraj, a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenu smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu. V případě jakéhokoliv problému potenciálního provozovatele nehrozí, že by byla zastavena železniční doprava, protože kraj bude nadále nakládat s vlastním majetkem,“ uvedl hejtman Michal Hašek.
Michal Hašek na tiskové konferenci
Po roce 2019, až skončí smlouva Českým drahám
Náměstek hejtmana Roman Hanák připomněl, že současný železniční vozový park je starý přibližně 45 let. „Chceme obnovit zejména linky S2 a S3, v první fázi by šlo o šest kusů dvoudílných jednotek o kapacitě 145 míst a 25 kusů čtyřdílných jednotek. V další fázi bychom žádali o doplnění čtyř kusů dvoudílných jednotek a deseti kusů čtyřdílných jednotek. Ministerstvo dopravy navíc zvažuje úpravu dotačních podmínek s tím, že by mohl nakupovat Správa železničních dopravních cest jako servisní místo, které by potom pronajímalo tato vozidla vysoutěženým dopravcům,“ řekl náměstek Hanák.
Současnému dopravci – tedy Českým drahám – končí smlouva s krajem v roce 2019. Nové jednotky by tak měly být nasazeny do provozu po tomto termínu.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš