Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak uštvat mimořádného génia, kterého oslavoval celý svět? Na to mají Češi se svou byrokracií zřejmě patent. Tajnosti slavných

29.11.2024
Jak uštvat mimořádného génia, kterého oslavoval celý svět? Na to mají Češi se svou byrokracií zřejmě patent. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Divadla Oskara Nedbala Tábor

Popisek: Český skladatel, dirigent a violista Oskar Nedbal se zapsal do dějin hudby a umění především svými operetami. Divadlo v jihočeském Táboře nese jeho jméno od roku 1990.

Nové Československo se ke geniálnímu skladateli obrátilo zády. A především jeho metropole se svou závistivou „smetánkou“. Autora melodramat i nesmrtelných operet uštvala závist a byrokracie až k smrti. (Pokračování ze středy 27. listopadu)

Velkolepý úspěch se v malé české kotlině neodpouštěl v žádné době a naplno to okusil i mimořádný hudební skladatel, hudebník a dirigent Oskar Nedbal. Po vzniku samostatného Československa se k němu Praha chovala macešsky, leckdy až nevraživě, takže není ani divu, že ho srdce táhlo do Bratislavy. „Miloval hudbu, lidi a život. Kavárna Štefánky nikdy od té doby nezažila tak povznášející chvíli, jako když tam dirigoval cikánskou kapelu,“ zavzpomínal na jednoho z nejvýraznějších autorů nestárnoucích operet a baletů slovenský básník a novinář Ján Smrek.

Adopce kvůli rozvodu

Po smrti zbožňované manželky Josefiny zaměřil umělec s mimořádně citlivou duší jenom na spolupráci s Českým kvartetem, které zval na vystoupení i do Tábora. Díky němu našel časem i novou lásku Marii, manželku kolegy z kvarteta, houslisty Karla Hoffmanna. A v roce 1906 všechny přátele zaskočili, když spolu odjeli, nebo spíš utekli do Vídně. Už na podzim 1907 Nedbal dirigoval první velký koncert, rozvod ale tehdejší rakouské zákony neznaly. V Uhrách ale možný byl, takže potřebovali uherské občanství. Podařilo se jim získat adoptivní rodiče, takže se od té doby Oskar oficiálně jmenoval Nedbal-Popper, a v červnu 1910 se v Bratislavě s Marií konečně mohl oženit. V té době už stál v čele vídeňského symfonického Tonkünstler-Orchester a současně se také věnoval i komponování. Po Pohádce o Honzovi z roku 1902 složil v letech 1908-1912 balety Z pohádky do pohádky, Princezna Hyacinta a Čertova babička.

Triumf v operetě

V roce 1910 zaujala Marii Puškinova povídka Slečna selka. Spisovatel původem ze Lvova Leo Stein podle ní napsal libreto a Oskar složil slavnou operetu Polská krev. Nejúspěšnější novinka sezóny měla premiéru ve Vídni 25. října 1913, v českých zemích jí publikum poprvé tleskalo v prosinci v Plzni a během jediného roku ji uvedla zhruba stovka divadel v Německu i Rakousku. Dalším mimořádným úspěchem se stalo Vinobraní, které po vídeňské premiéře v únoru 1916 režíroval v pražském Vinohradském divadle Karel Hašler a orchestr dirigoval Nedbalův synovec Karel. Jako dirigent vyprodával Oskar třináct let vídeňské sály, vystupovaly s ním největší hvězdy doby, od Jana Kubelíka po Emu Destinnovou. Díky svému kouzlu osobnosti dokázal vždy z každého dostat mimořádný výkon, kritika psala o plnokrevném Čechu s brutálním slovanským temperamentem. Dalšími operetami dokázal přehlušit tíseň válečné doby, řada jeho melodií se proměnila v hity, které si kdekdo prozpěvoval.

 

Nejkrásnější melodie Oskara Nedbala:

Doma cizincem

V červnu 1918 ho psychicky poslala ke dnu další osobní tragédie, sebevražda teprve sedmnáctiletého syna Oskara. Student vojenské akademie v Prešpurku (dnešní Bratislava) ho v dopise žádal o odpuštění všech svých prohřešků a Nedbal se za ním okamžitě rozjel, jenže mezitím se Oskar mladší v strážní službě zastřelil. V té době se navíc začal ve Vídni s rozpadem Rakousko-Uherska stupňovat nacionalismus, všechno české bylo špatné a najednou byl nežádoucí i dříve oslavovaný Nedbal. A tak manželé požádali o domovské právo a v červnu 1918 se stěhovali do pronajatého zámečku v Chlumu u Třeboně. Češi ale světoznámého skladatele a dirigenta nepřijali, brali ho jako prospěchářského „překabátěnce“. Závist a pomluvy se na něj doslova valily, dřívější úspěch jako by neexistoval.

Záchrana z Bratislavy

Žil v ústraní, k dirigování orchestru se téměř nedostal, dolehla na něj psychická i tvůrčí krize. Teprve v roce 1923 mu pomohla nabídka místa ředitele v nově založeném Slovenském národním divadle v Bratislavě. S elánem se pustil do práce, prosadil v silně německo-maďarském prostředí český a slovenský repertoár i najít nové talenty. Dovést divadlo k zisku ale přesto nedokázal. Od roku 1926 začaly sílit útoky z Prahy, situaci mu komplikovaly i občasné nabídky ze zahraničí. V divadle narůstaly dluhy, za které ručil svým majetkem, každou chvíli očekával zatčení a obvinění z defraudace. Na podzim 1928 se vzdal vedení, v květnu 1930 skončil zájezd opery do Prahy ztrátou a Nedbal byl označován za hlavního viníka všech potíží, přestože kontrola z ministerstva konstatovala, že z jeho strany nedošlo k pochybení.

Na konci sil

Dluhy a penále rostly, nebylo na výplaty, další podpora z ministerstva nepřišla. A tak vedení divadla převzalo družstvo a bylo rozhodnuto, že Nedbal musí vše uhradit. Přišel o všechny úspory, těžkou finanční situaci už zvládnout nedokázal. V těžké psychické krizi odjel dirigovat svoji Pohádku o Honzovi do chorvatského Záhřebu. Cestou se mu přitížilo, ocitl se u konce sil, myslel jen na své jméno a čest. Den po vystoupení, na Štědrý den roku 1930, dobrovolně ukončil život skokem z okna budovy chorvatského národního divadla. Pohřben byl v Záhřebu, protože si v dopisu na rozloučenou nepřál odpočívat v Československu. Při příležitosti stého výročí jeho narození ho UNESCO zařadila na seznam světových kulturních výročí po boku Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. A teprve v roce 2006 byly na popud houslového virtuosa Josefa Suka, vnuka Nedbalova kamaráda, jeho ostatky převezeny na pražský Slavín.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Časopis Harmonie, Opera Slovakia, Opera Plus, Lubomír Tyller: Kniha o městě Tábor, Divadlo Oskara Nedbala Tábor, Česká televize, Encyklopedie Prahy 2, Mezinárodní společnost Oskara Nedbala)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská