Nakoupíte o víkendu i v noci. Ve Strakonicích mají první automatickou prodejnu u nás
21.06.2022
Foto: COOP (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Ve Strakonicích již otevřeli, Český Krumlov čeká...
V Podskalské ulici ve Strakonicích se otevřela první automatická prodejna v České republice. V běžných otevíracích hodinách funguje v klasickém režimu s prodavačkami, po zavíračce pak jako samoobslužný obchod využívající speciální aplikaci propojenou s bankovní identitou. Druhá automatická prodejna by se měla otevřít v červnu v Českém Krumlově.
Strakonická prodejna v Podskalské ulici, která se nachází v historickém centru města, je mezi místními oblíbená jako místo pro menší a rychlé nákupy. V Českém Krumlově půjde pro změnu o větší prodejnu. COOP tak chce vyzkoušet nasazení automatických systémů v různých formátech.
„Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu,“ komentuje otevření prodejny Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Celá strakonická prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v rámci kterého bude posílena zejména nabídka chlazeného čerstvého zboží.
Prodejna v Podskalské ulici
Inspirace ze Skandinávie
COOP se inspiroval u sesterských družstev ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby.
V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem. Pro rychlé nákupy je neustále otevřený automatický obchod v pěší dostupnosti ideální řešení,“ upřesňuje Němčík.
Alternativa k rozvozu
Podle vedení COOP jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou časově více flexibilní. „Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplňuje Němčík.
„Jde o další z řady inovací sítě, která jako první v ČR nabídla zákazníkům výdejní chlazené boxy s potravinami, nyní masivně rozšiřuje počet obchodů napojených na e-shop a aktuálně testuje také rozvoz potravin,” dodává Němčík.
Samoobslužná pokladna
Digitalizace
Podle Pavla Kozlera, výkonného ředitele agentury Knowinstore, která stojí za technickým řešením celého konceptu, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času. „Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje strakonický model Pavel Kozler.
Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. „Bankovní identita, taková naše digitální občanka, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, je tu s námi už přes rok. Už teď je jisté, že díky ní jsme schopni vyřídit více věcí online a šetří nám čas i starosti třeba se spoustou hesel. Mám radost, že se možnosti využití bankovní identity dále rozšiřují. Lidé si díky ní mohou třeba zkontrolovat doklady, vyřídit daně, přihlásit se k online službám soukromých firem, založit účet nebo využít digitální podpis. A nově taky nakupovat i po zavírací době obchodu, což je jednoznačně inovace, kterou oceníme všichni,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.
Jak to funguje
Zákazníci si pro nákup musí stáhnout i speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. „Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platby,“ dodává Pavel Kozler z Knowinstore.
Samotná platba probíhá kartou prostřednictvím samoobslužných pokladen, které jsou dnes již v rámci moderních obchodů standardem a zákazníci jsou na ně zvyklí. Hlavním partnerem projektu je v této souvislosti společnost Mastercard. „Jsme technologická firma a stále usilujeme o to, aby platby a celý proces nakupování a placení byl pro zákazníky co nejjednodušší, nejrychlejší, a zároveň poskytoval nejvyšší možnou míru bezpečnosti. A jsem vždy velmi rád, když vidím, jak se naše vize budoucnosti stává realitou už dnes – a to nejenom v Praze, ale právě i v regionech. Věřím, že našimi společnými silami dokážeme vdechnout život i dalším ambiciózním projektům budoucnosti,“ říká k zapojení do projektu Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a SR.
Jak nakupovat
1. Stáhněte si mobilní aplikaci Contio.
2. Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice.
3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
4. Vezměte si košík a nakupujte.
5. U pokladny naskenujte zboží.
6. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem.
7. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace.
|
O novinku je zájem
„Jen za první tři týdny používání prodejny si nákup mimo běžnou otevírací dobu, tedy s použitím bankovní identity, vyzkoušelo zhruba tisíc zákazníků,“ řekl pro Deník Lukáš Němčík ze sítě COOP, která automatickou prodejnu provozuje.
„Mladší zákazníci přijali podle dosavadních zkušeností systém automatického prodeje okamžitě a nakupuje jich nyní celkově v obchodě více. Směrem k některým starším zákazníkům hraje důležitou roli personál prodejny, který neustále zaučuje zákazníky ve využívání nové technologie,“ doplnil pro E15 Němčík.
„Automatický provoz obchodu se spouští odpoledne, kdy z prodejny odchází personál. Lidé jej využívají nejčastěji v čase do půlnoci a dále ve volných dnech. První zpracovaná data ze strakonického obchodu ukazují, že velikost nákupu se v běžném a automatickém provozu nijak zásadně neliší, lidé však mají tendenci si v rámci večerních nákupů více dopřávat a nakupují kromě alkoholu více také sladkosti a další pochutiny,” dodává web E15.
Zdroje: COOP, Deník, E15
Vložil: Andrea Morkusová