Hororová zákoutí, opuštěné budovy a fabriky... Co se v nich skrývá? Na vimperském zámku to zjistíte
17.05.2015
Foto: Klára Drenčeniová
Popisek: Jedno z vystavených zákoutí
FOTO Vimperská zákoutí bývalých průmyslových budov či areálů, míst, která jsou již dlouhá léta opuštěná. Věděli jste o nich? Takové lokace prezentuje na svých snímcích od května ve vimperském zámku výstava mladé vimperské fotografky Kláry Drenčeniové. Vysoký podíl takzvaných brownfieldů je jednou z výrazných slabých stránek Vimperka, jak je zmíněno i v jeho územních plánech.
Sklárna, dřevopodnik, vlakové nádraží...
„V celém souboru se také objevují fotografie průmyslových objektů, které jsou stále činné nebo již využívané k jiným účelům. Návštěvníci si mohou prohlédnout fotografie budov a objektů bývalých kasáren U Sloupů, bývalých tiskáren ve městě, bývalých skláren, rovněž nefunkčního Dřevopodniku a jeho okolí, okolí Jitony, vlakového nádraží. Určitě zajímavé budou pro Vimperáky fotografie bývalé klubovny pionýrů v Pasovské ulici,“ jmenuje Klára Drenčeniová, která vystudovala Univerzitu Tomáše Bati, obor fotografie.
.jpg)
Výstava s názvem Odstín Vimperka - vimperský industriál bude v zámecké galerii k vidění do 2. června. Autorka začala na projektu pracovat už na podzim roku 2013. Nejnáročnější při přípravě výstavy bylo vyvolávání filmů, zdlouhavé skenování a retušování. Celý projekt je nafotografován analogovou středoformátovou zrcadlovkou.
Impulsem pro vytvoření výstavy byl správce vimperského muzea Ladislav Čepička. Podle něj měla Klára ideální předpoklady pro vytvoření nesmírně kvalitní výstavy. „Je z Vimperka, město výborně zná, má ho ráda, a navíc ’vidí přes objektiv fotoaparátu’," oceňuje mladou fotografku Čepička.

Klářina tvorba je výjimečná díky tomu, že dokáže zdánlivé banalitě vtisknout poetický výraz, upoutat pozornost jinak zanedbatelným detailem. „Tím vtáhne diváka do kompozice fotografie, překvapí náladou, tónem i hudbou fotky,“ chválí Čepička, který vedle archeologie vystudoval i dějiny umění.
.jpg)
Původní obraz považuje za polotovar
„Klára Drenčeniová jde cestou hledání, cestou zkoumání a cestou experimentu, na který jsme na domácí fotografické scéně nebývali zvyklí. Už její přístup k fotografii, kterou vytvoří ’okem’, ale dále s ní pracuje, neboť prapůvodní foto považuje za polotovar, který je potřeba dotvořit. Ale dotvořit umělecky hutně, nevybarvit, nevyšperkovat, nenavěsit na něj zbytečný balast, ba naopak oprostit ho od všech rušivých vlivů a co nejvíc ho zjednodušit či zeschematizovat, aby začal coby obraz vyprávět a diváka plně vtáhl do příběhu, který se před ním prostřednictvím Klářiných fotek odvíjí,“ uzavírá Čepička.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš