Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když jsem otevřel dveře nabouraného auta, bylo mi jasné, že pomoc bude třeba. Gentleman silnic

21.03.2022
Když jsem otevřel dveře nabouraného auta, bylo mi jasné, že pomoc bude třeba. Gentleman silnic

Foto: Policie ČR (stejně jako v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Miroslav Filipin s manželkou a dcerou při přebírání ocenění Gentleman silnic

Jak se zachováte, když spatříte autonehodu, u které ještě nikdo nezasahuje? Zastavíte? Nebo raději pojedete dál, abyste měli klid? Miroslav Filipin měl v říjnu loňského roku jasno. Zatímco jeho manželka volala záchrannou službu, vytáhl z nabouraného auta promodralého muže bez známek života a podle pokynů začal s jeho resuscitací. Zachránil tak lidský život, za což si nyní právem převzal ocenění Gentleman silnic.

Byla sobota okolo jedenácté dopoledne a na rodinu Miroslava Filipina čekal zdánlivě obyčejný den a cesta na nákup do Písku. U obce Protivín si ale všiml nabouraného osobního auta, kterému se ještě točila kola. „Vyjížděli jsme ze zatáčky u Radčic, když jsme na dlouhé rovince před námi uviděli vozidlo v příkopu. Zastavil u něj nějaký řidič, po chvíli se ale zase rozjel a pokračoval dál. Napadlo nás, že se jedná o vyřešenou nehodu, jen asi ještě nedorazila odtahová služba. Nikdo další si toho auta nevšímal,” popsal pro server gentlemansilnic.cz Filipin.

Po chvíli mu to ale přeci jen nedalo a jakmile se naskytla příležitost, otočil vozidlo a na místo nehody se vrátil. „Když jsem otevřel dveře nabouraného auta, bylo mi jasné, že pomoc bude potřeba. Uvnitř totiž ležel promodralý muž bez jakýchkoliv známek života,” pokračuje ve vyprávění. Jeho žena mezitím přes aplikaci Záchranka zavolala pomoc. Společně s dalšími svědky nehody, kteří se k němu mezitím přidali, pak muže resuscitovali až do příletu vrtulníku.

Bezohlednost řidičů i šťastné konce

Mnozí další řidiči ale takovou pohotovost neprojevili a málem došlo i k další tragédii pod koly bezohledného řidiče projíždějícího kamionu. „Prolétl kolem nás ve velké rychlosti, málem smetl manželku i blížící se policejní auto. Byl jsem v šoku,” vzpomíná Miroslav Filipin. „Při takovýchto záchranných akcích je nutné myslet v první řadě na svou vlastní bezpečnost. Řidiči bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy tomu, že projíždějí místem nehody,” zdůrazňuje mluvčí písecké policie Kamila Čuřínová Ingrišová s tím, že policisté silnici následně uzavřeli.   

 

V tomto autě havaroval muž, jehož Miroslav Filipin zachránil.

„Je fantastické, jak záchranáři dokáží s lidmi komunikovat a uklidnit je. Musím říct, že jsem si nikdy tolik neuvědomoval práci celého integrovaného záchranného systému. Ale ten den mi došlo, jak neskuteční tito lidé jsou. Tímto bych jim chtěl poděkovat,” svěřil se pro server gentlemansilnic.cz Filipin.

Zasloužené ocenění

Filipin za svou duchaplnou a pohotovou pomoc při záchraně lidského života zaslouženě získal ocenění Gentleman silnic. Stal se tak již 210. držitelem tohoto titulu, který od roku 2014 uděluje Generali Česká pojišťovna ve spolupráci s Policií ČR. Na celkové statistiky projektu se můžete podívat zde.

Okamžik, kdy mu záchranáři přišli potřást rukou s tím, že pánovi zachránil život, se mu už navždy vryl do srdce. „Na tohle nikdy nezapomenu,” přiznává s úsměvem na tváři Filipin. Další úžasný moment ho pak čekal hned o tři týdny později, kdy mu své díky po telefonu vyjádřil i sám zachráněný: „Volal mi asi tři týdny potom a děkoval. Byl to v tu chvíli krásný pocit, to se nedá ani popsat,“ dodal pro Písecký deník Filipin.

„Stejně jako u jiných příběhů jsme se i zde setkali s tím, že oceněný není tím prvním, kdo kolem nehody jede. Plno řidičů spoléhá na to, že někdo zastaví a pomůže místo nich. Bojí se být u dopravní nehody první. Příběh pana Filipina ale ukazuje, že lhostejnost na silnice nepatří, a že může i zabíjet,” uvádí Ivana Buriánková, ředitelka projektu Gentleman silnic.

„V dnešní době je to spíš zázrak. Lidé, když jedou kolem nehody, vytáhnou sice telefon, ale aby si ji vyfotili a natočili. Pak jedou dál,“ smutně přitakává pro Deník vedoucí dopravního inspektorátu v Písku Michal Chmela. A zástupce ředitele územního odboru v Písku Michal Walter dodává: „Možná mají strach, ale při nehodách jde mnohdy o minuty, a tak by se nikdo neměl dívat jinam.“

 

Jak se chovat při nehodě

Víte, jak se správně při dopravní nehodě chovat? Zde je pár pravidel od BESIPU:

  • Zajištění místa nehody

Zastavit nejméně 50 m za místem nehody, rozsvítit výstražná světla, obléknout výstražnou vestu, vzít lékárničku, výstražný trojúhelník, ev. hasicí přístroj, umístit trojúhelník před místem nehody, vypnout zapalování, zajistit vozidlo proti pohybu, dbát na vlastní bezpečnost.

  • Volání zdravotnické záchranné služby

Volat linku 155, případně 112, sdělit co se stalo, popsat charakter nehody, co nejpřesněji určit místo nehody, uvést počet postižených, věk a pohlaví, popis zranění a jejich stavu, sdělit své jméno a číslo telefonu. Pokud máte v telefonu nainstalovanou aplikaci Záchranka, použijte ji. Odešle vaši aktuální polohu a spojí se s operátorem 155.

  • Život zachraňující úkony

Zastavení silného krvácení - tlakový obvaz, prsty v ráně, výjimečně zaškrcovadlo, zakrytí pronikajícího poranění hrudníku.

  • Zjištění stavu vědomí

Oslovte zraněného, nebo s ním zatřeste. Pokud nereaguje na podnět (oslovení, zatřesení za ramena), je v bezvědomí. Tento stav je nutno urychleně řešit. Uvolněte dýchací cesty záklonem hlavy a zvednutím brady. Pokud se postižený nachází ve vozidle, proveďte tento úkon tam. Pokud pacient normálně dýchá (stav dechu zjišťujeme pohledem, poslechem a vnímáním 10 vteřin; během této doby se musí postižený minimálně dvakrát nadechnout), ponechejte jej ve vozidle za stálého uvolnění dýchacích cest. Pokud nedýchá, nedýchá normálně nebo si stavem dechu nejste jisti, pokuste se postiženého z vozidla vyprostit.

  • Vyprošťování

Jen hrozí-li další nebezpečí, je-li blokován přístup k dalším poraněným, nelze-li poskytnout první pomoc na místě (např. resuscitace), vyproštění provádět co nejšetrněji, pokud zraněný dýchá, vyčkat raději na profesionální složky.

  • Oživování (resuscitace)

Zahájit nepřímou srdeční masáží, 30 stlačeními uprostřed hrudníku frekvencí 100-120/min, hrudník stlačovat do hloubky 5-6 cm. Jste-li proškolený zachránce ochotný provádět umělé dýchání, dodržujte resuscitační poměr 30 stlačení: 2 vdechy.

Více užitečných informací naleznete zde.

Vložil: Andrea Morkusová