Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Putování přes nudistickou pláž až ke Krvavému rybníku. Český poutník

29.06.2019
Putování přes nudistickou pláž až ke Krvavému rybníku. Český poutník

Autor: René Flášar

Popisek: Tajuplná cesta za jejímiž záhyby najdeme Krvavý rybník

FOTOGALERIE Při dnešním putování se vydáme do krajiny České Kanady. Projedeme se úzkorozchodnou železnicí, podíváme se k zatopené pískovně, kterou milují nudisté, vystoupáme k bývalému hradu a cestu zakončíme u Krvavého rybníka.

V Jindřichově Hradci vystupujeme z rychlíku a přecházíme k nástupišti Jindřichohradecké místní dráhy. Poprvé dnes nasedáme do úzkorozchodného vláčku, který nás po kolejích s rozchodem 760 mm, přiváží do zastávky Jindřiš. Protože je tropické vedro, nevydáme se rovnou na cestu, ale ještě si na chvíli odskočíme osvěžit se do zdejší pískovny. Milovníky koupání sem lákají písečné vstupy do vody a dostatek klidu. Pískovna totiž postupně zarůstá, a tak nabízí desítky menších plážiček třeba pro celou rodinu nebo naopak jen pro dva. Levou stranu pískovny si navíc oblíbili vyznavači naturismu.

Romantické údolí plné komárů

Po osvěžení se vydáváme po červené turistické značce do Jindřišského údolí. Údolím protéká Hamerský potok, v jehož okolí se vyskytuje velké množství chráněných rostlin i živočichů. Dno tvoří vlhké zarůstající louky a svahy jsou porostlé zachovanými suťovými lesy. Atmosféru místa dotváří funkční mlýnský náhon. Lokalitu vykoupil od soukromých vlastníků Český svaz ochránců přírody v rámci kampaně ‘Místo pro přírodu.‘ Lokalita je to opravdu krásná a zajímavá, jen doporučuji nevstupovat sem bez repelentu. Komárů a bohužel i klíšťat je tady nepočítaně.

Zarostlý Vítkův hrádek

Před obcí Blažejov se vyšplháme do prudkého kopce ke zřícenině Vítkův Hrádek. Jde pravděpodobně o jeden z nejstarších hradů postavených Vítkem z Hradce. Stavba pochází z první poloviny 13. století. V roce 1267 ho Vítek věnoval řádu německých rytířů. Je uváděn jako pustý již v roce 1458. Z hradu s trojúhelníkovým půdorysem se zachovaly jen zbytky hradby a paláce. A ty se v divoké a bujné vegetaci hledají opravdu velmi špatně. Při troše štěstí na ně ale narazíte, stejně jako my.

Červená značka nás dále vede údolím Hamerského potoka až k Ratmírovskému rybníku. Jde o jeden z nejstarších rybníků na Jindřichohradecku, založen byl zřejmě již ve 13. století. Dnes se jedná o oblíbenou rekreační oblast s řadou možností ke koupání i kempování. Připadá nám ale, že voda zde letos není zrovna nejčistší…

Vzácný Krvavý rybník

Za Ratmírovským rybníkem vede červená značka lesem a přechází úzkorozchodnou železniční trať, po které se za chvíli povezeme zpět do Jindřichova Hradce. Ještě předtím se ale zastavujeme u Krvavého rybníka. Pokud vás teď zamrazilo v zádech při představě, co vše se na tomto místě muselo odehrát, když dostalo takový název, tak vás uklidníme. Rybník nese svém jméno podle barvy svého hlinitého dna. Rybník je dnes součástí chráněné přírodní památky Krvavý a Kačležský rybník.

Z informačních materiálů se následně dozvídám, že: „Přírodní památku tvoří přirozené lesní porosty tvořené společenstvy mokřadních olšin a mokřadních vrbin; mokřady tvořené společenstvy přechodových rašelinišť, pobřežních rákosin a vysokých ostřic obnažených den letněných rybníků a vlhkých písků a společenstvy makrofytní vegetace vodních nádrží; travní porosty tvořené společenstvy bezkolencových luk, vysokobylinných vlhkých lad, ostřicových porostů a smilkových trávníků; společenstvo hnízdících vodních a mokřadních druhů ptáků vázané na rybniční biotopy; populace vzácných a ohrožených druhů rostlin kapraď hřebenitá, leknín bělostný, všivec lesní a ostřice plstnatoplodá, včetně jejich biotopů, a populace vzácných a ohrožených druhů živočichů škeble rybničná, sekavec písečný, skokan ostronosý, skokan krátkonohý a vydra říční, včetně jejich biotopů.“ Je tedy zřejmé, že jde opravdu o vzácnou lokalitu.

Úzkorozchodná železnice z roku 1897

Kousek za Krvavým rybníkem vyměníme červenou značku za žlutou, která nás po pár desítkách metrů dovede k cíli dnešního putování, na zastávku Střížovice. Zde si nás po chvíli opět vyzvedne úzkorozchodná mašinka, aby nás po unikátní trati dovezla zpět do Jindřichova Hradce.

Úzkorozchodná železniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice měří 33 kilometrů. Díky úzkému rozchodu koleje 760 mm, takzvaný bosenský rozchod, a díky přírodě České Kanady, kudy dráha prochází, je vyhledávanou turistickou atrakcí. Do provozu byla uvedena v roce 1897. Jejím majitelem tehdy byla akciová společnost Localbahn Neuhaus – Neubistritz, ale přepravu zajišťovaly rakouské státní dráhy a od roku 1918 Československé státní dráhy. V roce 1925 byla dráha zestátněna. Od roku 1998 je vlastníkem společnost Jindřichohradecké místní dráhy.

Vložil: René Flášar

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace