Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kilometr asfaltu za 43 milionů. Nešlo by radši asfaltovat zlatem? Komentář Štěpána Chába

komentář 07.08.2018
Kilometr asfaltu za 43 milionů. Nešlo by radši asfaltovat zlatem? Komentář Štěpána Chába

Autor: Turistický spolek Lipenska

Popisek: Tady bude cyklostezka. Sem každý z nás odhodí čtyři koruny z vlastní peněženky

V Černé v Pošumaví postaví cyklostezku za 43 milionů korun. Délka této cyklostezky bude 1,2 kilometru, píše se ve zprávě, kterou nám poslal na redakční mail Turistický spolek Lipenska. Každý obyvatel republiky tak dá na 1,2 kilometrů cyklostezky 4 koruny z vlastní kapsy. Ač je projekt hrazen z 85 % ze Státního fondu dopravní infrastruktury, neznamená to, že samotný Státní fond dopravní infrastruktury nějaké vlastní peníze má. Nemá, byly mu předělené ze státního rozpočtu, který se dnes a denně nafukuje tím, co se z kapes obyvatel této republiky sebere. Ale to je už taková věc. Seberou, aby neefektivně rozházeli.

Po nahlédnutí na web Asfalt, který zřizuje firma zajišťující pokládku nového asfaltu, dojdeme ke zjištění, že za jeden metr čtvereční si firma účtuje 575 korun českých. Při použití kalkulačky mi pak vyleze vcelku zajímavé číslo. Za pokládku asfaltu by měl nabobtnat rozpočet na necelých 700 000 korun českých. Pokud do toho budeme počítat i různé příplatky za dopravu osob, materiálu a strojů firmy a běžné opotřebení výše uvedeného, případně nové dopravní značení, můžeme cenu za zmíněnou cyklostezku natáhnout na velmi šlechetný jeden milion korun českých. My jsme ovšem na 43 milionech. Proč je to tak drahé?

Další tunel?

Protože pokud rozpočet na vybudování cyklostezky musíme násobit číslem 43, aby bylo, já nevím, na dovolenou v Karibiku pro jedince, kteří se na tom dokáží přiživit, tak nechť se to tedy veřejně řekne. Na stezku jeden milion, na dobré časy některých jedinců 42 milionů. Je to dobré číslo. Podle Stopařova průvodce po galaxii dokonce číslo, které odpovídá na otázku života, vesmíru a vůbec. Ale pokud chtějí veřejné složky naplňovat odpověď na otázku života, vesmíru a vůbec, ať to, pro boha, řeknou. Mnozí, s ručníkem přes rameno, jim za to zatleskají… mnozí pak ne.

Dá se hledat důvod pro zdražení v tom, že se musí vykupovat pozemky, na kterých cyklostezka povede. Ale ani tady příčinu zmnohonásobení ceny za asfalt nenajdeme. 1,2 kilometru cyklostezky v Černé v Pošumaví povede totiž podél již existující silnice. Takže vykupovat se bude co? Nic. Tak kde je to zdražení? Proč?

Zábava pro střední třídu

Stát by měl vynakládat peníze z kapes daňových poplatníků na nejnutnější projekty. Do těch ale nemůžeme, ani při nejlepší vůli, počítat cyklostezky, které jsou, promiňte mi, kratochvílí pro střední třídu. Chudina používá kolo maximálně jako přepravní prostředek, kdy se potřebuje dostat z bodu A do bodu B, kdy bod A je většinou domovem a bod B zaměstnáním. Více než na kole přepravuje se chudina starými ojetými auty nebo veřejnou dopravou. Nemnozí, skutečně nemnozí z chudiny si koupí kolo pro sportovní účely. Zato střední třída, která má dostatek času na to, aby netloustla, ale aktivně hubla na cestě na kole, ta cyklostezky uvítá. Protože jim tak stát zpohodlňuje jejich v lecčems marnivou existenci. Chudý člověk aktivně hubne při práci. No, bývá to tak.

A jelikož cyklostezky využije převážně střední třída, nejedná se rozhodně o veřejně prospěšnou záležitost. Ale o podstrojování skupině obyvatel, která si to tak trochu může zaplatit sama. Protože na to tak nějak má. A pokud vznikne někde touha po cyklostezce, nechť tamní radnice vytvoří transparentní účet, kde se tužebníci na svou kratochvíli můžou skládat. Si pište, že by pak cyklostezka dlouhá 1,2 kilometru nestále 43 milionů, ale zmíněných 700 000 korun. Aneb zajistit chudé, aby nebyli chudí, pak teprve přemýšlet nad tím, kam přebytečné prachy vrazit. Ale přebytečné prachy? Já nevím, letošní státní rozpočet byl naplánovaný se schodkem 50 miliard. Přičemž zadlužování státní kasy pod rukama Andreje Babiše tak nějak nezřízeně nabobtnává.

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace