Vichr na železnici. Jak se v orkánu Sabine cestovalo vlakem i nevlakem mezi Prahou a Českými Budějovicemi? ´Přískoky´
12.02.2020
Foto: SŽDC (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Vichřice Sabine řádila jak divá
Vichřice Sabine se v pondělí přehnala také přes území České republiky. Škody jdou do milionů korun, ještě v úterý dopoledne zůstávalo více jak 56 tisíc rodin bez elektrické energie. Nabízíme vám pohled na vichřici Sabine z pohledu osádky rychlíku 1162 společnosti Arriva, mířícího v pondělí z Prahy, přes Písek do Českých Budějovic.
Krátce před čtvrtou hodinou ráno nastupujeme na soupravu vlaku. Vítr zatím jen mírně pofukuje, zvedá listí a prach v malešickém depu. O půl páté opouštíme depo a na nákladovém nádraží Malešice čekáme na uvolnění trasy na pražské hlavní nádraží. Vítr začíná zesilovat, několikrát nepříjemně zhoupne naši soupravu.
Nemáte strach?
Na hlavní nádraží v Praze přijíždíme krátce po páté hodině ráno. Vítr stále nabírá na síle, do vlaku nastupuje zhruba sedm cestujících. S jistou nadsázkou se jich ptáme, zda nemají strach při téhle předpovědi počasí s námi cestovat. „Musíme se dostat do školy a do práce, tak jedeme. Snad dojedeme,“ odpovídají naši cestující a vlak se v 5.23 vydává na cestu.

Naštěstí u nás zaznamenala Sabine jen jednu oběť, jinak řádila spíše v oblasti dopravy a elektřiny. V západní Evropě to měli horší...
Správa železnic vede naši soupravu do Berouna po takzvané odklonové Hrbaté dráze přes Rudnou u Prahy. V Berouně zastavujeme s dvouminutovým zpožděním. Paní výpravčí si přidržuje červenou čepici rukou na hlavě a přináší první rozkaz, tak zvaný foukaček, na pomalou jízdu. „Divím se, že doprava nebyla ještě zastavena, v některých úsecích už to pěkně fouká,“ dodává, když odchází zpět do kanceláře. Čepici už raději sundává, aby ji nemusela honit po nádraží. Za chvíli pokračujeme do další zastávky, kterou jsou Zdice. Přistupují další cestující, kteří se chtějí dostat do Písku a Českých Budějovic.
Manželka udělala chybu. Chytrá to žena!
I do další zastávky, kterou jsou Lochovice, přijíždíme jen s malým zpožděním. Od dispečerů se ale dozvídáme, že na části trati jsou popadané stromy a momentálně se zjišťuje stav. Odjezd z Lochovic je zatím odložen na neurčito. Vše oznamujeme cestujícím, kteří zůstávají v klidu, a naopak mnozí si z počasí a dnešního cestování dělají legraci. „Je to dobrodružnější než sledovat v televizi akční film,“ směje se jeden z cestujících, který cestuje do Číčenic až z dalekého Švýcarska. „Manželka mi koupila omylem jízdenku na váš vlak, původně jsem měl cestovat expresem přes Tábor, ale když teď koukám na mapu omezení, tak je fajn, že se spletla, protože mezi Prahou, Táborem a Budějovicemi už prakticky nic nejezdí,“ dodává.

Hasiči SŽDC měli plné ruce práce - a ještě mají, podle meteorologů lze čekat silný vítr až do středeční noci. Přesto byla Sabine slabší než loňský Eberhard
Z Příbrami už vlakem neodjedeme
Po patnácti minutách čekání dostáváme povolení k jízdě až do stanice Příbram. Rychlost je omezená, oči máme, strojvedoucí i já, doslova jako ostříži. V případě spadlého stromu musí ´fíra´ vlak včas zastavit, aby do něj nenajel. Do Příbrami dojíždíme nakonec v poklidu, ale zde zjišťujeme, že protější osobní vlak najel mezi Milínem a Příbramí do stromu a doprava je zastavena. Další půlhodinu čekáme, zda se podaří provoz obnovit, nebo budeme muset přestupovat na náhradní autobusovou dopravu. Výhodou je, že v čekárně je automat na kávu a kuřáci si pod přístřeškem mohou vychutnat svoji drogu.
Po další půlhodině čekání je jasné, že dál se vlakem nepojede, zprovoznění trati je na delší dobu. Informujeme cestující, že do dvaceti minut přijede náhradní autobus. V největším větru pak přesedáme do jako zázrakem sehnaného autobusu, dopravce byl v pondělní dopoledne jedním z mála, který dokázal náhradní dopravu v omezené míře zajistit, a míříme do Milína.
Autobusák odjel bez obsluhy vlaku
Zde si vyměňujeme cestující z rychlíku 1161 ve směru na Prahu, který zůstal uvězněn v této stanici. Dochází zde ke komické situaci, kdy cestující si přestoupí z a do autobusu a ten se vydá na cestu do Příbrami bez vlakové čety. Strojvedoucí i kolega průvodčí s námi zůstali v Milíně. Přes dispečery se tedy nahání řidič autobusu, aby se vrátil zpět pro ty, bez nichž by vlak z Příbrami na Prahu nemohl pokračovat. Zpoždění stále narůstá, ale cestující jsou v dobré náladě. „Věděli jsme, co se dnes může dít, takže jsme vůbec rádi, že nějakým způsobem jedeme,“ usmívá se paní Marie.

Autor ve snímku mobilní aplikace ukázal celou anabázi komplikované cesty na jih
Když se náš vlak opět konečně rozjede, dozvídáme se od dispečerů, že se po kolejích už příliš neprojedeme. Vlak bude odstaven ve stanici Březnice z důvodu, že přednosta jihočeské oblasti Správy železnic vydal z bezpečnostních důvodů nařízení k zastavení veškerého železničního provozu.
V Březnici železniční doprava končí
V Březnici tedy opět čekáme na autobus náhradní dopravy, který přijíždí asi po dvaceti minutách. S ním pak po silnicích plných popadaných stromů, které odklízí hasiči tak, abychom mohli vždy projet, objíždíme všechny další předepsané zastávky. V Písku, Protivíně i ve Zlivi přibíráme do autobusu i cestující od konkurenčních Českých drah, kterým se na této trati nepovedlo náhradní dopravu zajistit. V tuto chvíli neřešíme, kdo má jízdenku, od jakého dopravce. Jsme rádi, že s námi lidé dojedou až do cíle.
Zpoždění nikomu nevadí, všichni jsou rádi, že dojeli do cíle
Před nádražím v Českých Budějovicích sice zastavuje náš autobus náhradní dopravy se zpožděním 185 minut, ale nikdo nenadává, naopak cestující za námi chodí a děkují. Doprava na hlavním koridoru mezi Budějovicemi a Prahou je v tu chvíli ještě zcela zastavena. Jižní expresy jsou zrušeny bez náhrady, rychlíky začínají jezdit jen v úseku Veselí nad Lužnicí a Tábor. Ke zlepšování situace dochází až ve večerních hodinách. Rychlíky a expresy mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí ale nejezdí ještě ani v úterý dopoledne.

Vložil: René Flášar