Nejdéle sloužící stíhačka, MiG-23 Tygr, bude nadále vítat cestující i návštěvníky při vstupu na českobudějovické letiště
05.06.2017
Foto: kraj-jihocesky.cz
Popisek: Stíhačka MIG-23
Symbol Jihočeského letiště České Budějovice, který vítá u vstupu do areálu cestující i návštěvníky, stíhačka MiG-23 Tygr, zůstane i nadále na svém místě. Konkrétně do konce roku 2018. Umožní to nová smlouva, kterou kraj musí uzavřít s Vojenským historickým ústavem Praha, aktuálním vlastníkem tohoto muzejního exponátu.
„K datu 31. srpna 2016 totiž vypršela smlouva mezi krajem a majitelem stíhačky – ministerstvem obrany,“ uvedl náměstek hejtmanky pro finance a majetek Jaromír Novák s tím, že okamžité uzavření nového smluvního vztahu bylo pozdrženo právě z důvodu procesu převodu letounu mezi těmito složkami státu, když Vojenský historický ústav Praha je muzejní, vědeckovýzkumné a knihovní zařízení ministerstva obrany.
Novák dále vysvětlil, že následně bude nutné uzavřít ještě smlouvu o zapůjčení exponátu mezi krajem a letištěm, jako tomu bylo i v předchozích letech. Ta bude nastavena stejně jako v případě historického ústavu do konce roku 2018.
Tygr létal až do roku 2000
MiG-23 (v kódu NATO: „Flogger“) je sovětský proudový stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídel. Vyrábět jej začali v roce 1970 a bylo vyrobeno více než 5000 kusů. Do výzbroje naší armády byly tyto letouny zavedeny 1. září 1978 a tvořily po celá osmdesátá léta nejlepší stíhací letadla ve výbavě ČSLA. Celkově v ní sloužilo sedmdesát kusů, z nichž poslední vyřadila Armáda ČR v květnu 1998. Jediný MiG -23ML Tygr létal až do roku 2000.
MiG 23 ML TYGR:
Datum výroby: 24. 11. 1982
Celkově nalétal 1136 hodin 41 minut
26. 10. 2000 poslední letová akce „Tygra“– pilotován plk. Jiřím Zábranským, pplk. Jánem Rehákem a mjr. Zdeňkem Oudou
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL