Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Negativní zážitky a zkušenosti nás posunuly, zpětně bychom šli za úspěchem stejnou cestou, tvrdí trojice šéfů webové laboratoře Inizio.cz. Nedělejte to pro peníze, radí

31.10.2016
Negativní zážitky a zkušenosti nás posunuly, zpětně bychom šli za úspěchem stejnou cestou, tvrdí trojice šéfů webové laboratoře Inizio.cz. Nedělejte to pro peníze, radí

Autor: INZIO

Popisek: INZIO: Vedoucí tým

ROZHOVOR Karel Hladiš, Michal Haták a Lukáš Csizmazia je trojice šéfů, kteří vedou své týmy ve webové laboratoři Inizio.cz, a vedou je dobře. Společnost je přední digitální agentura a první jihočeská firma specializující se na optimalizaci obchodní výkonnosti webů. Inizio má v současnosti 35 specialistů a za sebou 17 let praxe, sice to není žádný nový startup na trhu, ale právě šéfové týmů, kteří mají v průměru 24 let, určitě mezi mladé patří a neustále musejí jít s dobou. Vyzpovídali jsme pro vás všechny tři.

Karel Hladiš (21 let)  má na starost digitální marketing, Michal Haták (26 let)  je zas šéfem zakázkového vývoje aplikací a Lukáš Csizmazia (26 let) vede tým webového vývoje. Z firem nad 30 zaměstnanců je tak Inizio.cz jedna z firem s nejnižším věkovým průměrem vedoucích pracovníků. Na druhou stranu v digitální agentuře pracují lidé od 19 do 50 let a klienti vidí, že práci dělají profesionálně. Koneckonců řadí se mezi největší a nejúspěšnější digitálky v regionu. 

Jaké byly začátky Inizio.cz, jak to vše začalo?

Karel: Asi to tak nebylo úplně o podnikání. Zakladatelé (Honza Nedvěd) tehdy chtěli dělat něco, co umí a co je baví. Na konci devadesátých let si začali hrát s internetem a vším, co nabízel. Chtěli se do toho světa zapojit a první krok bylo logicky zkusit si udělat nějaké webové stránky. Když tyhle internetové doby začaly, nemohli ani legálně chodit na brigády, bylo jim 12-13 let, natož podnikat. První várku webových stránek dělali zadarmo pro sebe nebo kamarády. Teprve poté přišla doba, kdy je oslovil někdo ze známých jejich rodičů, že mají firmu a chtěli by webovou prezentaci. Buď jim to tehdy spíchli zadarmo, nebo na živnostenský list nějakého kamaráda, kterému bylo přes 18. Nebylo ale tehdy většinou moc co fakturovat. Dost často vývoj webu tolik pokazili, že výsledek nechali klientovi jako kompenzaci zadarmo.

Čím vším se dnes zabýváte?

Michal: Zůstali jsme u toho, s čím jako děti v roce 1999 začínali zakladatelé. Tedy u webů. Nicméně jak se doba vyvíjela, ten obor se rozrostl o mnoho dalších podoborů. Dřív to prostě byla jen tvorba www stránek. Až později se vyčlenili samostatné disciplíny jako optimalizace pro vyhledávače, PPC reklamy, sociální marketing, UX, CRO a spousty dalších zkratek, a to je již naše doba, současných šéfů týmů. V začátcích byli tvůrci Inizia prostě lidé, kteří vyřešili vše od designu, přes nakódování webu nějakým pravěkým online marketingem konče. Dnes vám většinou nestačí ani jeden odborník na správu PPC kampaní – tedy jednu z pod-disciplín. Měli byste mít ideálně alespoň specialistu na search, specialistu na Facebook reklamy a specialistu na RTB. 

Co si myslíte, že děláte jinak než ostatní, na trhu jste již od roku 1999 resp. 2006, jak se vám podařilo udržet v tak silné konkurenci?

Lukáš: Specializujeme se na doručení obchodního výkonu a vážeme na to i naší odměnu. Jsme takto jedni z mála v České republice, kdo si je opravdu schopný stát za hodnotou své práce. Nicméně ne ve smyslu – můj čas má takovouto hodnotu, takže nám plaťte dvanáct korun za hodinu seniora a třeba devět padesát korun za hodinu juniora. Díky tomu, že na internetu je vše díky vyspělé měřící technologii stopovatelné, dokážeme i dobře zanalyzovat/naměřit, kolik poptávek, respektive tržeb naše spolupráce přinesla. A právě za tento výkon nám klient následně platí.

Kde jste se inspirovali?

Karel: Většinou od konkurence. Zakladatelé začínali jako lidé, co nic neumí. Takže vzhlíželi ke každému, kdo uměl něco, co oni ne. V začátcích to byl prakticky každý. Nejprve měli za idol budějovickou firmu o jednom člověku, která je nyní už přes patnáct let po krachu, pak hltali práce menších studií, nakonec obdivovali ty nejlepší a nejviditelnější na trhu a dneska se díváme společně hlavně do zahraničí. Hodně nás inspiruje anglický trh, na kterém také působíme. Ale ve srovnání s místní konkurencí jsme ještě opravdu směšní. Točí se tam v online mnohem více peněz, je tam velká konkurence, drahé prokliky a to ten trh samozřejmě posouvá směrem k lepšímu.

Měli jste podporu ve svém okolí?

Michal: Máme ji pořád. Nejdřív partnerky zakladatelů a rodiny musely tolerovat, že to vlastně dělají skoro zadarmo. Pak jim muselo spoustu kamarádů a známých odpustit, že jim pokazili v na konci devadesátek spoustu webů, když se to učili a ve finále jim i rodiče museli odpustit, že kvůli tomu koníčku často nedodělali vysoké školy.

S jakými překážkami jste se v podnikání potýkali? Jak se Vám je podařilo vyřešit? Co Vás nejvíc překvapilo?

Karel: My jsme vlastně stále na začátku podnikání. Prošli jsme si zatím všemi učebnicovými krizemi, jak se o nich píše a když budeme mít štěstí, projdeme si i těmi dalšími. Momentálně je za námi krize vedení, krize autonomie, krize kontroly a teď je před námi krize byrokracie. Už se na ni těšíme.

Velkou překážkou pro začínající podnikatele bývá financování, vstupní investice. Jak to bylo ve Vašem případě?

Michal: Prodával se od začátku čas. Nemusely být žádné zásoby na skladě ani vozový park nebo mechanizace. S tím se začíná dobře a nejdete do žádného risku. Jediné, co vám hrozí je, že budete práci dělat blbě a nebudou ji chtít od vás klienti kupovat, takže budete mít spoustu času se zlepšovat. Na začátku se investovalo jen do sebe, do vlastního vzdělávání a taky se financovali spoustu „průšvihových“ projektů, na kterých jsme si nabili hubu a při tom se toho hodně naučili.

Jak jste získali své první zákazníky? Jakou jste měli strategii. Použili jste nějaký druh reklamy? Jaké používáte v současnosti (jsou mezi tím rozdíly?)

Karel: První zákazníci přišli na doporučení a chodí prakticky dodnes. Dáváme samozřejmě i peníze do PPC reklamy ve vyhledávání nebo na sociálních sítích. Investujeme do obsahu a i do brandu. Asi bychom byli i pokrytci, pokud bychom to nabízeli našim klientům jako super věc, ale sami to přitom nedělali.

Pracujete i pro zahraniční klienty, jak se vám to povedlo?

Michal: Určitě ne tak, že by vám zničehonic napsali například z Kanady, že chtějí cenovou nabídku. Do vývoje velkých projektů se téměř nikdo nepouští bez doporučení na konkrétní firmu nebo tým. Inizio.cz se do Kanady probíjelo několik let přes Německo. Před lety jsme začali pracovat pro softwarovou firmu ze Stuttgartu, pro kterou jsme roky tvořili převážně menší weby. Oni v nás pak ale získali důvěru, a protože dělali softwarové konzultanty pro jednu kanadskou společnost, doporučili nás jako dodavatele pro vývoj nové aplikace, kterou ti Kanaďani chtěli vytvořit. 

Jaký je Váš recept na úspěch?

Lukáš: Myslím, že jsme měli, celá firma, po cestě hodně štěstí.

Kolik máte dnes zaměstnanců a jak se to měnilo v průběhu let, rostete, nebo byli i doby stagnace, úbytku lidí?

Michal: Dnes pro INIZIO pracuje více než 30 lidí. Rosteme prakticky od založení, ale s lidmi je to samozřejmě komplikované. Dnes jsme v situaci, že pokud bychom na ulici potkali 10 šikovných programátorů, designérů, markeťáků nebo projekťáků, přijmeme je asi okamžitě všechny. Ale tyhle věci se mohou mávnutím proutku změnit. Stejně hovořili prakticky všechny firmy třeba v roce 2007 a pak z ničeho nic se propouštělo, protože přišla krize. Asi bychom měli být rádi za situaci, jaká je.

Jak to funguje, pokud by pro Vás někdo chtěl pracovat?

Karel: Tak především jej musí bavit web design nebo digitální marketing a mít alespoň nějaké zkušenosti, chuť stále se učit, protože náš obor se vyvíjí neuvěřitelně rychle a také trochu talentu. 

Prozradíte nám, jaký máte obrat a případně i ve srovnání s minulými roky?

Lukáš: Momentálně se pohybujeme okolo 20 miliónů ročně. Ve srovnání s minulými roky se nám prakticky každý rok podařilo vyrůst alespoň o 60 % a více.

Co připravujete do budoucna? Budete rozšiřovat oblasti nebo nabízené služby?

Karel: Tohle bude znít možná směšně, ale my sami nevíme. Když se podíváte například na obor PPC reklamy, nyní nabízíme jako jednu z hlavních služeb službu propojení Facebook Ads s Look-a-like publiky a RLSA v síti AdWords. Tedy něco, co ještě nedávno téměř neexistovalo. Rozšiřovat nabízené služby budeme tedy určitě, protože budeme muset držet krok s vývojem digitální reklamy.

Co byste udělal, kdybyste musel začít od nuly? Co byste poradil sám sobě, kdybyste měl možnost vrátit se do chvíle, kdy jste začínal? Je něco, co byste dnes udělal jinak?

Michal: Na začátcích je hezké, že se člověk prakticky stále učí, což je i na tom to zajímavé. Kdybychom začínali znovu, a mohu mluvit za zakladatele, asi bychom si nic z budoucnosti neprozrazovali, abychom se neochudili o zážitky a překvapení. Hlavně ta negativní nás totiž posunula. To žádná rada místo zkušenosti neudělá.

Když se ohlédnete zpět, které momenty považujete za klíčové? Která rozhodnutí a kroky Vás přivedly tam, kde jste dnes?

Lukáš: Není to o klíčových momentech nebo rozhodnutích. Důležité bylo, že jsme měli štěstí při nabíraní lidí a namixovali jsme si tým, který rozumí řemeslu a navíc má citový vztah k naší firmě. Pokud bychom to tedy měli shrnout nějak obecně, tak to byla rozhodnutí přijmout všechny naše parťáky.

Co byste poradili začínajícím podnikatelům?

Karel: Asi budu mluvit za všechny, kdy řeknu: nedělejte to pro peníze.

Co považujete za svůj největší úspěch respektive, co myslíte, že je jádrem Vašeho úspěchu, na co jste hrdý?

Michal: Opět asi za všechny určitě na to, že jsme přežili růst, že nás to stále baví a že máme chuť se pořád zlepšovat. 

O INIZIO

INIZIO je přední webová laboratoř, která poskytuje komplexní služby v oblasti online marketingu. Společnost si zakládá na tom, že zákazníkům tvoří na míru výkonnostní modely spolupráce a od toho se odvíjí i její odměna. Mezi služby patří mimo jiné vývoj webových prezentací, mobilních i webových aplikací a internetový marketing (PPC reklamy, SEO, sociální sítě, optimalizace obchodní výkonnosti nebo A/B testování). Na českém trhu působí od roku 2006, zkušenosti s weby má již od roku 1999, a v současné době je největší jihočeskou agenturou v oblasti digitálního výkonnostního marketingu. Tým dnes tvoří 35 zkušených profesionálů a neustále roste. Společnost má za sebou více než 500 malých i velkých projektů v Česku i zahraničí (Kanada, USA, Velká Británie, Německo) a řídí vlastní e-commerce projekty. Tržby klientů díky online dosáhly více než 1 000 000 000 korun. Společnosti je partnerskou agenturou společnosti Google a také držitelem několika jejích certifikátů, zároveň je jedna z mála českých agentur s certifikací Mergado (oblast zbožových vyhledávačů). Více na: https://www.inizio.cz

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace