Michal Haták z INIZIO: Bez doporučení se k zahraničnímu online projektu dostává těžko
27.09.2016
Foto: INZIO
Popisek: Michal Haták
Získat zakázku na nový web pro zahraniční firmu se může zdát pro někoho v Česku jako sen, pro druhé jako každodenní rutina. Pokud jde o země jako USA či Kanada, bojujete nejen s velkou vzdáleností, jazykem, ale i posunem v čase a také tím, že Česko prostě není nejlevnější. Vedoucí oddělení zakázkového vývoje webových a mobilních aplikací přední české digitální agentury INIZIO Michal Haták o tom ví své. Přináší proto zkušenosti a konkrétní rady a tipy na to, jak se dostat k zahraničním projektům a uspět.
Michal Haták je již pět let šéfem oddělení zakázkového vývoje aplikací a vede v současnosti tým pěti lidí, kteří poslední dva roky pracují výhradně pro kanadské klienty a na míru jim vyvíjejí webové aplikace. Konkrétně pro investora z Vancouveru vyvíjejí software, který laicky řečeno usnadňuje život na tamním realitním trhu.
Během těchto let se přesvědčil o tom, že k prosazení české firmy do zahraničí, konkrétně třeba na západoamerickém pobřeží blízko Seattlu, kde mimo jiných sídlí technologický gigant Microsoft, je potřeba počítat s mnoha překážkami a naučit se soupeřit s těmi nejlepšími, například pomocí pár následujících tipů:
Pracujte na doporučení a vyjde to
Do vývoje velkých projektů se téměř nikdo nepouští bez nějakých doporučení na konkrétní firmu nebo tým. „Ideální je, pokud již máte zkušenosti alespoň s menšími projekty pro konkrétní firmu a získáte si jejich důvěru. Ta vám potom buď poskytne dobré reference v případě, že se sami ucházíte o nějaký projekt nebo vás rovnou konkrétní firmě doporučí. Sám vás v dnešní době osloví málokdo,“ míní Michal Haták, vedoucí oddělení zakázkového vývoje webových a mobilních aplikací přední české digitální agentury Inizio.cz.
INIZIO se dostalo do Kanady až po několika letech, přes klienta v Německu. Pro softwarovou firmu ze Stuttgartu roky vyráběli hlavně menší weby, získali si důvěru a vzhledem k tomu, že tato firma zároveň působila jako softwarový konzultant pro kanadskou společnost, doporučili českou digitální agenturu pro práci na nové aplikaci.
Pracujte na kvalitě, cenou neohromíte
Ve Vancouveru sice působí stovky technologických společností, mezi kterými jsou i absolutní špičky jako Microsoft nebo Electronics Arts, přesto je i pro zahraniční firmu reálné zde získat práci na zajímavém projektu. Právě díky těmto technologickým gigantům je místní pracovní trh absolutně přebraný. Musíte však mít co nabídnout. Česko se ale nemůže rozhodně opřít o ceny lidí pracujících v IT. Zdaleka totiž nepatříme mezi nejlevnější, tak jak, to bývalo v minulosti. Když chtějí firmy ze západu ušetřit na vývoji webu, jednoduše se obrátí na programátory z Indie, ti pracují za jednotky dolarů na hodinu. Prostor pro tuzemské firmy je tam, kde firmy požadují opravdu kvalitu a něčím specifickou práci, něco navíc. Podle slov Hatáka je to na jedné straně vyvážení, že nejste nejlevnější a ještě k tomu jim nejste fyzicky po ruce ani v jejich časovém pásmu. Prostě tuzemská firma musí mít přidanou hodnotu.
Umíte prohrávat?
Ačkoliv mají třeba v Německu či Británii oproti českým IT pracovníkům trojnásobné platy, odpovídá tomu i velká efektivita práce, které je v důsledku světové konkurence k tomu dotlačila. Proniknout tam znamená naučit se dělat věci v jejich kvalitě a ani tehdy nemáte vyhráno. Poprvé ani podruhé to nevyjde. „Nejdřív jsme to asi desetkrát nebo dvacetkrát zkazili, než to konečně vyšlo,“ mluví ze zkušenosti Michal Haták.
Naučte se být flexibilní
Pokud chcete uspět, musíte být hodně flexibilní, protože ne všechno se dá vyřešit přes skype. Je potřeba se smířit s tím, že práce na zahraničním projektu je časově náročnější. Musíte občas do dané země letět a také se popřípadě přizpůsobit časovému posunu. Tak například když máme v České republice pět hodin odpoledne, tak v Kanadě teprve začíná jejich pracovní den.
„Já většinou vstávám někdy kolem desáté až jedenácte ráno a můj pracovní den konci bud kolem sedmé. Nicméně nejvíc pracuju mezi osmou večer a práci překlenuji přes půlnoc. Spát chodím mezi druhou a třetí ráno,“ mluví za sebe Michal Haták.
Vše berte jako výzvu
Člověk musí vystoupit ze své komfortní zóny a všechno řešit například v angličtině, s časovým posunem a někdy i bez ohledu na české svátky. Každý bojuje s něčím jiným. „Zpočátku jsem hodně bojoval s angličtinou,“ přiznává Michal z Inizio.cz, ale vzápětí dodává: „ale Kanaďani jsou naštěstí velmi přátelští a trpěliví.“ S čímkoli bojujete, berte jako výzvu, že se můžete něco nového naučit v něčem se zdokonalit nebo překonat sám sebe. Tuto zkušenost vám nikdo nevezme a můžete ji zúročit třeba při dalším projektu. „Obecně čeští vývojáři patří ve světě mezi špičku. Když tento trend bude pokračovat, možná by se jednou mohlo mluvit o českém zdrojovém kódu stejně jako o českém skle nebo pivě. „Zlatý český kód“ – to by byl náš slogan,“ vizionářsky prohlašuje šéf Michal Haták z Inizio.cz.
MICHAL HATÁK
Věk: 26 let
5 let vede vývoj zakázkových webových a mobilních aplikací v přední digitální agentuře INIZIO
Pod sebou má nyní pěti členný tým
Programování má v krvi, má rád výzvy a rád posouvá hranice nejen své, ale i lidí kolem
Studoval: Vysoká škola polytechnická Jihlava a Vysoké učení technické v Brně
Působí: České Budějovice
Více na: www.inizio.cz
Pracuje v INIZIO téměř od počátku. Začali dělat webové stránky v PHP a také ve vlastním jazyce. Po nějaké době přidali spoustu nových technologií, jako je CoffeeScript, Angular nebo Nette a začali používat řadu služeb 3. stran spolu s jejich implementací. Také vyvinuli řadu dalších řešení, jako jsou inteligentní rozšíření vyhledávače Chrome, software na sledování času v programovacím jazyce Java nebo aplikace v Java-Android a podobně. Celou tu dobu se snažili vyvinout velké řešení, které by bylo inteligentní a zároveň cenově efektivní. V polovině roku 2014 začali vyvíjet velmi zajímavý produkt pro klienta z Kanady. A to jak po stránce rozsahu, tak automatizace. Jedná se o automatizační platformu, zaměřenou na realitní trh, která je celá psaná v programovacím jazyce Python. Množství lidí pracujících na tomto výrobku roste spolu s ním. Časem získali mnoho znalostí, jak provést robustní a škálovatelnou platformu, jak se vyhnout obvyklým chybám pomocí automatizovaných úloh. Každý jedinec z jeho týmu se těší na práci a pracovní postup, který si sami stanovili. Vybudovali celou platformu na základě AWS (Amazon Web Services), aby mohli snadno škálovat a také ušetřit nějaké výdaje za použití cenového modelu AWS „pay-as-you-go”, kdy je stanovena cena za výpočetní jednotku na jednotku času. Produkt je úspěšný a splnil očekávání zákazníků a zároveň stále roste. Podílí se rovněž na několika událostech v jižních Čechách, například Čtvrtkon (http://ctvrtkon.cz/), NetteFW (https://nette.org/en/), je také členem místní Google Development Group, kde se snaží pořádat pravidelné setkání jako je například Coding Dojo, kde je možné potrénovat dovednosti v programování.
O INIZIO
INIZIO je přední webová laboratoř, která poskytuje komplexní služby v oblasti online marketingu. Společnost si zakládá na tom, že zákazníkům tvoří na míru výkonnostní modely spolupráce a od toho se odvíjí i její odměna. Mezi služby patří mimo jiné vývoj webových prezentací, mobilních i webových aplikací a internetový marketing (PPC reklamy, SEO, sociální sítě, optimalizace obchodní výkonnosti nebo A/B testování). Na českém trhu působí od roku 2006, zkušenosti s weby má již od roku 1999, a v současné době je největší jihočeskou agenturou v oblasti digitálního výkonnostního marketingu. Tým dnes tvoří 35 zkušených profesionálů a neustále roste. Společnost má za sebou více než 500 malých i velkých projektů v Česku i zahraničí (Kanada, USA, Velká Británie, Německo) a řídí vlastní e-commerce projekty. Tržby klientů díky online dosáhly více než 1 000 000 000 korun. Společnosti je partnerskou agenturou společnosti Google a také držitelem několika jejích certifikátů, zároveň je jedna z mála českých agentur s certifikací Mergado (oblast zbožových vyhledávačů). Více na: https://www.inizio.cz.
Vložil: Redaktor KL