Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Cítíte se dobře? Péče o zdraví vás omladí a dokáže i přidat roky života. Výživová poradkyně sítě výživových poraden Naturhouse o tom, co jíst a co ne

21.07.2016
Cítíte se dobře? Péče o zdraví vás omladí a dokáže i přidat roky života. Výživová poradkyně sítě výživových poraden Naturhouse o tom, co jíst a co ne

Autor: Archiv

Popisek: Pobočka Naturhouse v Českých Budějovicích

Biologický věk není žádnou novinkou, přesto o něm řada lidí uslyší poprvé. Co to přesně je a jak se liší od věku, který máme zapsaný v občanském průkazu? Co dělat pro to, aby byl náš život kvalitní a stáří příjemné a čeho se naopak vyvarovat? Nejen na to odpovídá hlavní výživová poradkyně sítě výživových poraden NATURHOUSE Štěpánka Štěpánová.

Biologický věk není žádnou novinkou, přesto o něm řada lidí uslyší poprvé. Co to přesně je a jak se liší od věku, který máme zapsaný v občanském průkazu? Co dělat pro to, aby byl náš život kvalitní a stáří příjemné a čeho se naopak vyvarovat? Nejen na to odpovídá hlavní výživová poradkyně sítě výživových poraden NATURHOUSE Štěpánka Štěpánová.   

Stárnutí k našemu životu patří a nemělo by být ničím, za co bychom se měli stydět. Naopak bychom si měli těchto let co nejvíce užít. Vyšší věk se samozřejmě pojí s různými zdravotními obtížemi, ale správný životní styl nám může pomoci nenechat vše náhodě. Navíc nikdy není pozdě ani brzy začít se o sebe starat.

Kolik je vám let?

Spočítat biologický věk není úplně jednoduché. Odráží se v něm řada faktorů od zdravotní historie, pohybové aktivity, stravování, návyků, množství stresu či neřestí v podobě kouření nebo popíjení alkoholu. Rozsáhlý dotazník nejlépe zpracují zkušení lékaři či výživoví poradci, kteří zároveň dokážou poradit s případnou změnou. „Pro mnoho z nás se biologický a reálný věk liší a nemůžeme od našeho těla čekat, že pokud o něj nebudeme pečovat, vydrží nám pevné a zdravé po mnoho let,“ varuje Štěpánka Štěpánová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Některé studie mladých čtyřicátníků ukazují, že jejich biologický věk se může na základě zdravotního stavu, rodinné anamnézy i životního stylu pohybovat na úrovni o deset let mladšího, ale i šedesátiletého člověka. „Pokud chceme být aktivní a svěží senioři, musíme začít již v mládí. Některé špatné návyky včetně nedostatku spánku nebo přílišný stres nám dokážou ublížit natolik, že stárneme rychleji, než jak nám přibývají svíčky na dortu,“ upozorňuje Štěpánka Štěpánová z www.naturhouse-cz.cz.

Jak se vyrovnat s pracovním zatížením a stresem?

Ideálně sportem nebo aktivním odpočinkem. „Mnoho vysoce postavených manažerů, kteří jsou pod velkým tlakem, se snaží bojovat s takzvaným syndromem vyhoření. Vědomě věnují své peníze a zbylý čas sportovním aktivitám i relaxaci, protože umět odpočívat je důležité, a snad i důležitější, než práce. Alespoň pokud si chceme náš život užít,“ popisuje Štěpánka Štěpánová.

Jídlo je velkou součástí našeho života, ať se nám to líbí nebo ne. Proto je velmi důležité, jaké potraviny kupujeme a jíme. „Ořechy, ryby, ovoce, zelenina nebo například zelený čaj by rozhodně měly patřit do našeho jídelníčku,“ říká Štěpánová z NATURHOUSE. „Základ každého jídla by měl tvořit dostatek zeleniny a kvalitních bílkovin. Naopak příliš mnoho bílého pečiva a přidaného cukru nám škodí,“ dodává. Pokud si však se svým jídelníčkem nebo životním stylem nevíte rady, neváhejte se obrátit na poradce z NATURHOUSE, kteří jsou připraveni vám pomoci.

Potraviny, které podpoří zdravé tělo i mysl podle Štěpánky Štěpánové z NATURHOUSE:

Ořechy jsou bohaté na antioxidanty a podle některých studií dokonce umí zabránit poškození buněk volnými radikály.

Rybí olej i ryby obsahují omega-3 mastné kyseliny a vitamin B12 a rozhodně by měly být na našem stole alespoň dvakrát týdně. Vitamin B12, který najdeme i ve vejcích, mléčných výrobcích a mase, je účinný například v boji s Alzheimerovou chorobou.

Mrkev je výborná nejen na zrak, ale i funkci mozku. Stejně jako olivový olej, papriky nebo řapíkatý celer obsahuje látku luteolin, která příznivě působí na paměť.

Bobulovité ovoce je bohaté nejen na vitaminy, ale i další látky zlepšující naši paměť i náladu – působí totiž proti depresi.

Špenát je pro změnu skvělým zdrojem vitaminů C a E, které podporují správnou funkci mozkové i nervové tkáně.

Dopřát si směle můžete i kávu a čaj. Více než dva šálky černé kávy denně sice nejsou vhodné, ale v přiměřené míře mohou napomoci v boji s Alzheimerovou chorobou. Naopak zeleného čaje (zkuste například MatchaTea) si můžete dát téměř neomezeně. Je skvělý nejen pro mozkovou aktivitu, ale například i v boji s nadváhou či cukrovkou.

zdroj: PR článek

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace