Na českobudějovickém letišti skončila první fáze další etapy modernizace. Jihočeský kraj do ní investoval 122 milionů korun
09.05.2016
Foto: kraj-jihocesky.cz
Popisek: Krajští radní včetně hejtmana Jiřího Zimoly si v doprovodu ředitele letiště Ladislava Ondřicha prohlížejí na letišti novou budovu osazenou bezpečnostními prvky, která bude sloužit jako vstupní brána pro zaměstnance a nájemce v neveřejné části letiště
Necelých 122 milionů korun si vyžádala první fáze druhé etapy modernizace Letiště České Budějovice. Investorem byl Jihočeský kraj coby vlastník letištního areálu. Práce začaly v červnu loňského roku a letecký provoz tu byl znovu obnoven letos v druhé polovině ledna.
„Na letišti byla opravena vzletová a přistávací dráha, doplněno nové vodorovné letecké značení, které bude sloužit i pro navigaci běžných dopravních letadel, a připraveny jsou i sítě a šachty na osazení světelné navigace a radionavigace. Při opravě ranveje byly zcela nově vybudovány vnitroareálové komunikace, umožňující pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště, a vyrostla tu i nová budova, osazená bezpečnostními prvky, která bude sloužit jako vstupní brána pro zaměstnance a nájemce v neveřejné části letiště,“ vyjmenoval ředitel letiště Ladislav Ondřich.
Další modernizace si vyžádá náklady půl miliardy
Modernizace letiště bude pokračovat ještě letos druhou fází druhé etapy, která zahrnuje výstavbu terminálu, dalších přístupových komunikací a parkovišť pro cestující či osazení veřejného osvětlení. „Nezbytnou investicí, zajišťující běžný mezinárodní provoz, pak bude pořízení navigačních zařízení a světelného vybavení. V současné době kraj vybírá zhotovitele stavby, celkové náklady by se měly pohybovat kolem půl miliardy korun,“ uvedl náměstek hejtmana Jaromír Slíva.
Podle hejtmana Jiřího Zimoly kraj současně stále hledá strategického partnera, který by si letiště následně pronajal a provozoval. Bez nároku na další závazky a financování ze strany kraje. „Jižní Čechy nemají přímé připojení na dálnici, a tak jediné, v čem si můžeme přímo pomoci z našich peněz, je vybudování tohoto leteckého přístavu. Jsme přesvědčeni, že z toho bude celý region ekonomicky profitovat,“ dodal Zimola.
Certifikace pro veřejný mezinárodní provoz
Po dokončení modernizace přijde na řadu proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz. Licenci uděluje Úřad pro civilní letectví, který má na celý proces certifikace ze zákona až rok. Společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je rovnocenně zastoupen kraj s městem České Budějovice, je nyní držitelem licence pro neveřejný mezinárodní provoz. „Ta mu umožňuje přijímat a odbavovat středně velká letadla do rozpětí křídel 36 metrů. Kvůli chybějícímu vybavení tu zatím nelze přijímat lety za zhoršeného počasí a letadla tu mohou přistávat pouze ve dne a za dobré viditelnosti. Navíc se lety, u kterých je nutné celní odbavení a přítomnost cizinecké policie, musí hlásit 24 hodin dopředu,“ upřesnil Ondřich.
Plnohodnotný letecký přístav pro charterovou, turistickou, obchodní i nákladní mezinárodní a vnitrostátní dopravu se z letiště stane teprve po získání licence pro veřejný mezinárodní provoz. Přistávat tu pak budou moci letadla typu Boeing 737 či Airbus A320.
Druhá etapa modernizace Letiště České Budějovice navázala na první etapu z roku 2010. Provedena byla tehdy například rekonstrukce řídicí věže i administrativní budovy a oplocení od sebe oddělilo veřejnou a neveřejnou zónu. Kraj do ní investoval 110 milionů korun.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL