Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jaké finty používají firmy, aby ze zákazníků vymámily peníze za zbytečnosti? Čtěte sedm reklamních triků, jak vás dostat, kam potřebují

21.05.2015
Jaké finty používají firmy, aby ze zákazníků vymámily peníze za zbytečnosti? Čtěte sedm reklamních triků, jak vás dostat, kam potřebují

Foto: Ilustrační foto archiv

Popisek: Reklama se na nás hrne ze všech stran. Jak poznat, kdy se nás výrobci snaží jen pořádně ošidit?

Je líbivá, hraje na city a emoce, snaží se nás přesvědčit, že bez nabízeného produktu zkrátka nemůžeme žít. Díky dobře promyšlené reklamě si leckdy pořídíme zboží, které je výrazně předražené, nebo úplné zbytečnosti. Na co si dávat pozor, abychom nenaletěli?

Vychválit konkrétní zboží do nebes, a vytáhnout tak zákazníkům z kapes peníze za zboží, které by za jiných okolností často přešli v obchodech bez povšimnutí. Tak funguje dobře promyšlená reklamní kampaň. Cílí na emoce, má zákazníka natolik ‘vtáhnout do děje‘, aby zapomněl na logické uvažování a podlehl přesvědčení, že právě bez této věci prostě nemůže být. Její autoři využívají osvědčené triky, které však lze se špetkou přemýšlení snadno odhalit. A nejde jen o 'šmejdy', kteří pořádají na své oběti doslova hony a počínají si drze a arogantně. Různé triky a finty na nás číhají na každém kroku, jen nejsou tak provokativní a bez skrupulí už na první pohled. Na marketingové techniky, z nichž lze poznat, že nám firma lže, upozorňuje Zdeněk Šteiner, který učí podnikatele, jak správně dělat marketing.

1. Nereálné vlastnosti

Jako významnou výhodu produktu zdůrazňují marketéři vlastnosti, které ani nemůže mít. Například čínské sošky jsou jenom čínské sošky, nemají žádnou nadpřirozenou moc ani sílu. Přesto marketéři často umísťují na výrobky čínské symboly, protože vědí, že automaticky zvednou jejich hodnotu. Lidé totiž věří, že je v tom něco víc.

2. Zlepšení kvality života

O obyčejném produktu tvrdí, že dostane náš život na úplně novou úroveň. Důvěřivý zákazník si pak koupí úplně běžnou věc denní spotřeby a podvědomě očekává, že se stane něco zásadního. Nic se ale nestane, protože třeba nasednutím do nového automobilu se ani stát nemůže.

3. Žít jako celebrita

Média nám ukazují, jak žijí celebrity, a snaží se vyvolávat pocit, že když budeme dělat totéž co ony, budeme také jako ony žít. Lidé se přirozeně chtějí cítit jako filmové hvězdy, jenže pro celebrity je to jenom byznys. Za prezentaci čehokoli jsou placené, v podstatě hrají roli jako ve filmu a samotné zboží je jim v zásadě úplně ukradené. Je to jen další nesmysl a trik, jak vytáhnout z lidí jejich tvrdě vydělané peníze.

4. Manipulace s cenou

V reklamních spotech jsou prezentovány údajně běžné, nicméně naprosto nereálné ceny, s upozorněním na fantastickou slevu, která nás má navnadit na to, co chtějí, abychom koupili. Snadno se takový postup dá odhalit třeba u mimořádně výhodných nabídek cestovních kanceláří. Každá nabídka samostatně nám neřekne vůbec nic, ale současně už smysl dávají. Jedna je totiž výrazněji výhodnější než druhá. Tento postup však najdeme prakticky denně třeba v supermarketech, kde nabízejí v akci například ‘úžasně levné‘ kuřecí řízky, jejichž běžná cena je prý 220 korun za kilogram.

5. Vylepšování produktů

Některé jednoduché triky vylepšují kvalitu výrobků, ale jen vizuálně. Například když orosíme jablko vodou, má rázem dvojnásobnou hodnotu. Vypadá totiž mnohem víc ‘čerstvé‘. Paradoxně tím ale prodejce produktu škodí, protože se pak rychleji kazí. S tímto trikem se také můžeme setkat každý den.

6. Cílený lov na muže či ženy

U mužů marketéři často využívají jejich slabosti a cílí na ně technicky zaměřenou reklamu. Zboží si pak koupí, protože po něm díky šikovné prezentaci zatoužili, argumenty z reklamy jim jen pomohou zdůvodnit sami sobě, že ho potřebují. Chlapi si přece normálně nekupují hračky, protože by byli technicky založení – jenom si to potřebují nějak zdůvodnit. Ženy zase ochotně podléhají emocím, a tak není nic snazšího než jim podsunout informace tak, aby v nich vyvolaly strach, nostalgii nebo závist.

7. Hrozba společenské izolace

Promyšlenými triky nás autoři reklamy straší, že zůstaneme sami, izolovaní od ostatních, pokud si okamžitě nepořídíme nejnovější mobil, auto, notebook… zkrátka když nebudeme ‘in‘. Právě takový postup přispěl například k masovému rozšíření Facebooku či chytrých telefonů. Díky těmto službám nebo produktům se lidé cítí ve společnosti ostatních. A logicky nechtějí být jediní, kteří ‘tam‘ nejsou.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

QRcode

Vložil: Adina Janovská