Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

První železniční tunel v Jihočeském kraji. Trať zkrátí o 500 metrů

25.03.2013
První železniční tunel v Jihočeském kraji. Trať zkrátí o 500 metrů

Foto: szdc.cz

Popisek: Severní pohled na Sudoměřický tune

136 363 korun, zhruba na tolik vyjde metr nového železničního koridoru mezi Táborem a Sudoměřicemi. Stavbu této trati prodražují jednak mosty, kterých na tomto jedenáctikilometrovém úseku bude 13, ale i 430 metrový tunel, první v Jihočeském kraji.

Ozývají se však i hlasy, které poukazují na slabší stránku výstavby tunelů, nebo nad cenovou kalkulací celé akce.

Před výstavbou 4. železničního koridoru nebyl na trase Praha – České Budějovice tunel ani jeden. Dnes jich napočítáte pět a další se má stavět: „Vadí mi to, chtěl bych ve vlaku pracovat, ale nemohu. Vždy když někomu volám, tak mi zmizí signál,“ postěžoval si Mirek, jeden z pravidelných cestujících, který třikrát týdně jezdí z Tábora do Prahy. „Tunely jsou samozřejmě zpestřením, jako dítě jsem je měl rád, to uznávám, ale opravdu jich je zapotřebí tolik a za takové peníze? Třeba ten nový tunel, to mi hlava nebere,“ zamýšlí se Mirek a zjevně naráží na chystanou výstavbu prvního jihočeského tunelu, tzv. Sudoměřického. Hlavně díky němu se trasa mezi Táborem a Sudoměřicemi zkrátí cca o půl kilometru.

Do jižních čech je lepších vlaků škoda

Zatímco Mirek si stěžuje na nemožnost telefonovat, tak čísla hovoří jasně. Po dostavbě plánovaného úseku na něm budou moci vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Díky tomu se výrazně zkrátí cesta z Českých Budějovic do Prahy. Ta nyní zabere podle jízdního řádu 160 minut, po rekonstrukci jen devadesát, což je výrazné zkrácení. Tolik z pohledu čísel. Otázkou totiž zůstává, jakou rychlost skutečně budou moci vlaky vyvinout. V současné době jsou na této trase nasazovány převážně starší stroje a vagóny: „O pohodlné jízdě se moc mluvit nedá. Občas okny táhne, nefunguje topení, záchody se smí používat jen za jízdy a opět to telefonování, často se totiž stane, že ani neslyšíte toho druhého,“ komentuje situaci opět cestující Mirek. Za pravdu mu v tomto dává i Jiří Kafka, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD, jež se v minulosti vyjádřil novinářům: „Na tuto důležitou trasu by se měly dostávat modernizované soupravy od roku 2016. Teď se je snažíme nasazovat na trasy, které jsou plnohodnotné a bez výluk, aby byly plně využité, což na trase z Budějovic do Prahy není v tuto chvíli možné.“

Sleví miliardu, stejně vydělají

Zajímavým údajem je pak také cena celé akce. Ta měla být podle původních návrhů cca 2,5 miliardy korun, ale díky současné situaci se jí podařilo vysoutěžit téměř o miliardu levněji. Tento úspěch se novinářům snažil vysvětlit Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty: „V době, kdy se dělaly projektové odhady, měly firmy dostatek práce a ceny byly uměle vyšroubované, dnes jdou s cenami dolů.“ Leckomu, kdo se nad tím zamyslí, pak musí naskočit husí kůže. Firmy stavbu určitě nebudou platit ze svého, takže uvedená miliarda měla být jejich ziskem a ani nyní na stavbě určitě neprodělají. Kolik miliard tedy prohospodaříme v takto předražených zakázkách?

Miroslav Smolák