Jihočeši jsou vládě pro legraci, D3 v nedohlednu, zuří Zimola
22.03.2013
Foto: Slavomír Kubeš / MAFRA /Profimedia.cz
Popisek: Premiér Nečas i ministr Kuba se dostali do hledáčku hejtmana Zimoly. Zlobí se na ně...
Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) je naštvaný na vládu Petra Nečase. Prý si dělá z Jihočechů jen legraci a to včetně současného ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby (ODS), který je sám Jihočechem a tak moc volal po dokončení dálnice D3.
Právě o dostavbě „projektu století“ Zimola hovoří. Ministr dopravy Stanjura se před časem rozhodl zrušit projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na jihočeské dálnici D3 v úseku Veselí nad Lužnicí po České Budějovice. Okomentoval to přitom slovy: „Nápad vydělit z dálniční sítě pouhých 18 kilometrů a ty stavět pomocí PPP není dobrý. Budu pro tento úsek prosazovat klasický model“.
A právě to hejtmana Jihočeského kraje naštvalo. „Nechci nyní s kýmkoliv polemizovat o tom, zda PPP projekty mohou být účelné či nikoliv. Zaráží mě na tom, že vláda zpochybňuje svoji vlastní strategii a revokuje svoje vlastní rozhodnutí, které ani nebylo přijato ve víře v úspěch. V době, kdy bylo rozhodnutí o PPP přijímáno, pochybnosti vyjádřil i sám premiér, když prohlásil: „Není to zázračný šém, ale pokusu bychom se neměli zříkat“,“ míní Zimola s tím, že za uplynulých devět měsíců jsme zpátky na začátku a zahájení výstavby tohoto úseku D3 je opět v nedohlednu.
Vláda neví, co dělá?
„Ptám se, proč vláda tedy vloni usnesení o PPP pro D3 přijímala. Proč pro nás v tak citlivém místě hazarduje s trpělivostí a důvěrou našich občanů? Mám nepříjemný pocit, že vláda si z občanů a podniků působících na území jižních Čech dělá dobrý den. Kuriózní při tom všem je, že letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 64 miliard korun se asi neprostaví, protože není kde. Výběrová řízení na dodavatele jednotlivých projektů, především na rekonstrukci D1, váznou,“ říká hejtman Jiří Zimola.
Celý problém má podle jeho názoru ještě druhou stranu mince. Nedávno tiskem proběhla zpráva, že české stavebnictví má nejnižší výkony od roku 2007 a konce nevidět. Místo toho, aby stát stavebním firmám konečně přiděloval významné zakázky, bude stále nečinně přihlížet nesmyslnému stavu, kdy velké stavební společnosti paběrkují na malých zakázkách, které odebírají středním a malým firmám. Ty jsou pak odsouzeny k zániku.
Nečas se chová nezdvořile
„Z toho všeho mám nepříjemný dojem, že vláda nejenže není schopna čelit tuzemské recesi, ona ji sama přímo aktivně vyvolává. Očekával bych, že téma dostavby D3 budou chtít sami otevřít při pracovní návštěvě jižních Čech pánové Nečas a Kuba. Podle mých informací se tak ale nestalo. Ač se oba snažili vetřít do přízně podnikatelů, bavit se jim o tomto tématu vyloženě nechtělo a ke svým slibům a ubezpečování o těch či oněch prioritách se neznali. Opět se ukázalo, jak nezdvořile se umí premiér chovat: potřeby ostatních pro něho nejsou důležité, není nutné jim naslouchat. Hlavně, že řeknu, to co já potřebuji,“ podotkl hejtman.
Ať nechají handrkování
Premiéru Nečasovi vzkazuje, že pokud tedy nemá chuť či odvahu řešit toto, pro Jihočechy a nejen pro ně citlivé a zásadní téma osobně, adresuje jemu i české vládě touto cestou dotaz: „Nestálo by za to, páni ministři, nechat handrkování o bezvýznamnostech, mobilizovat síly a udělat vše proto, abyste podpořili jeden z nedůležitějších oborů české ekonomiky? Zvláště pak tuto výzvu adresuji ministru Kubovi. Vždyť by tím naplnil sliby svého stranického kolegy Tomáše Jirsy, který se před krajskými volbami na podzim 2012 zaštiťoval právě oporou v silovém ministrovi, díky kterému dálnicí na jih Čech dotáhne. Jihočech Kuba by tedy na dobudování D3 měl mít mimořádný zájem, stojí v čele jednoho z nejdůležitějších resortů a má ambice stát v čele sjednoceného ministerstva průmyslu, obchodu a dopravy. Nebo by dálnici podporoval pouze v případě, že by krajské volby (byly bývaly) dopadly jinak?“ ptá se první muž kraje.
Dálnice v nedohlednu
Dálnice D3 přitom nebude hotová dříve než v roce 2020. Respektive celá jihočeská část. Kdy bude dokončen komplet více než 160kilometrový úsek mezi Prahou a Českými Budějovicemi, to je ve hvězdách. Někteří říkají, že nikdy, jiní, že do roku 2050 - snad.
Roman Ondráček