Jiří Zimola.cz: Zimola a Pühringer se shodli, priorita je doprava
07.03.2013
Foto: Kancelář Jiřího Zimoli
Popisek: Jiří Zimola
Dohodou o rozšíření spolupráce skončila 10. konference hejtmanů Jihočeského kraje a Horních Rakous, která se konala ve středu 27. února v Českých Budějovicích. Hlavním bodem jednání bylo silniční spojení z Prahy do Salcburku přes České Budějovice a Linec.
K dalším tématům pak patřilo uspořádání historicky první přeshraniční zemské výstavy pořádané oběma uvedenými regiony či spolupráce v rámci Evropského regionu Dunaj – Vltava. Politici se rovněž, ale spíše okrajově, dotkli problematiky rozšíření Jaderné elektrárny Temelín a Benešových dekretů.
„Propojení Prahy a Salcburku přes České Budějovice a Linec po dálnici D3 a rychlostní komunikaci R3 na české straně, a na ni navazující rychlostní komunikaci S10 a dálnici A1, je skutečně naší společnou dopravní prioritou,“ potvrdili jihočeský hejtman Jiří Zimola a jeho hornorakouský protějšek Josef Pühringer.
Problém je v tom, že stavba rychlostní komunikace S10 z Freistadtu do Dolního Dvořiště má začít v roce 2016. Podle Pühringera je ale důležité její budování sladit se stavbou R3 na české straně. Vzhledem k tomu, jak se ale v Čechách stavba dálnice D3 a rychlostní komunikace R3 neustále protahuje, hrozí tzv. nálevkovitý efekt. „To znamená, že v místě spojení na hranici vznikne nebezpečně úzké hrdlo, do kterého budou z rakouské strany proudit auta s tím, že dál by musela pokračovat po nevyhovující zastaralé silnici E55,“ dodal Zimola.
Jihočeský hejtman v této souvislosti ale neustále připomíná, že se v otázce dostavby D3 a R3 musí omezit pouze na intervenci, protože o těchto záležitostech rozhoduje stát. Zároveň poděkoval rakouskému velvyslanci v České republice Ferdinandu Trauttmansdorffovi, který se konference rovněž zúčastnil, za jeho neutuchající snahu tento problém s naší vládou řešit. „I díky jeho aktivitě jsme se s Josefem Pühringerem shodli na tom, že v nejbližší době zahájíme společné jednání, kterého se zúčastní český a rakouský velvyslanec, ministři dopravy obou zemí a zástupci dalších odpovědných orgánů s cílem sladit při stavbě rychlostních komunikací R3 a S10 společný postup,“ naznačil Zimola.
Hejtman Pühringer vyjádřil dále plnou podporu letošnímu předsednictví Jihočeského kraje v Evropském regionu Dunaj – Vltava i spolupráci při tvorbě nových přeshraničních projektů v rámci dotačního období 2014 – 2020. Přispět k vzájemné spolupráci regionů má rovněž historicky první Přeshraniční zemská výstava 2013, na níž se budou podílet města Freistadt, Bad Leonfelden, Český Krumlov a Vyšší Brod. Užší součinnost plánují oba regiony také v oblasti rozvoje turistiky a kultury.
Jednání obou hejtmanů se dotklo i témat, na jejichž obsah se názory dlouhodobě liší. Benešovy dekrety a Temelín. Zatímco téma poválečného odsunu je již vesměs shodně chápáno jako vyřešené a neutrální, postoj k rozšíření Temelína o nové bloky je zcela odlišný a stále aktuální. Zatímco hejtman Zimola konstatoval, že projekt Temelína vychází z dlouhodobé energetické koncepce ČR a je Jihočechy akceptovatelný, hornorakouský zemský hejtman Pühringer zdůraznil, že Rakušané využijí všech dostupných právních prostředků, jak dostavbě elektrárny zabránit.
Zástupci delegace Horních Rakous na konferenci také obdrželi základní aktuální informace o temelínské jaderné elektrárně z úst jejího ředitele Miloše Štěpanovského. O připravovaném projektu rozšíření elektrárny informoval Rakušany ředitel výstavby jaderných elektráren společnosti ČEZ Petr Závodský.
(zdroj: jirizimola.cz)