Vlaky na trati Číčenice – Týn nad Vltavou nahradí autobusy
09.11.2013
Foto: Archiv
Popisek: vlaková souprava
Místo vlaků budou cestující na trase Číčenice – Týn nad Vltavou vozit autobusy. Jihočeský kraj se pro toto řešení rozhodl kvůli neúnosně vysokým prostředkům, které tu na železniční dopravu vynakládá. Změna začne platit od 15. prosince 2013.
„Princip našeho záměru spočívá v posílení autobusové linky Vodňany – Číčenice – Týn nad Vltavou o nové spoje, které pojedou i ve dnech pracovního klidu a samozřejmě budou navazovat na osobní železniční dopravu. Návrh jízdního řádu rozšířeného o uvedené autobusové linky byl rozeslán dotčeným obcím a k dispozici je rovněž na internetových stránkách www.jikord.cz. Připomínky k němu je možné uplatnit do 15. listopadu,“ vysvětlil krajský radni pro dopravu Antonín Krák.
Další výhoda při nasazení autobusů spočívá v přiblížení obcí cestujícím
České dráhy vykazují roční náklady na provoz osobních vlaků v úseku Číčenice – Týn nad Vltavou ve výši přes devět milionů korun, zatímco tržby dosahují pouhých 400 tisíc. To je nejnižší podíl tržeb na všech železničních tratích v kraji. Daňoví poplatníci, včetně těch, kteří veřejnou dopravu nevyužívají, dotují přepravu jednoho cestujícího částkou až 290 korun, v průměru pak 15 korunami na jeden ujetý kilometr.
Aby bylo možné pokrýt dotační potřeby Českých drah na rok 2014, je nutné zavést úsporná opatření na straně dopravce i objednatele dopravy – tedy kraje. „Nahrazením vlakových spojů autobusy ušetří kraj na dotacích pro regionální železniční dopravu zhruba 3,7 milionu korun. Tato částka přispěje ke snížení nepoměru mezi požadavky národního železničního dopravce a reálnými možnostmi krajského rozpočtu,“ uvedl hejtman Jiří Zimola.
Další výhoda při nasazení autobusů spočívá v přiblížení obcí cestujícím. Železniční zastávky na této trati jsou totiž od středu obcí vzdálené 0,4 až dva kilometry, zatímco ty autobusové jsou obvykle v jejich centru a je jich také podstatně více.
Trať Číčenice – Týn nad Vltavou měří 21 kilometrů a je na ní osm zastávek
Zimola ale zároveň zdůraznil, že vedení kraje z takovéhoto opatření nemá radost. „V žádném případě se nejedná o rušení kolejové trati. Naopak, může se ukázat, že jde pouze o dočasné řešení,“ řekl s tím, že by byl raději, kdyby tradiční železniční ekologická doprava zažívala boom a renesanci. „Tomu tak ale není, lidé vlaky nejezdí a my, jako odpovědní hospodáři, nemůžeme opomíjet ekonomickou únosnost,“ dodal.
Trať Číčenice – Týn nad Vltavou měří 21 kilometrů a je na ní osm zastávek. V pracovní dny tu jezdí osm párů vlaků a ve dnech pracovního klidu pět. Průměrně motorový vůz vozí jen 13 až 16 osob, přičemž někde jejich počet klesá na šest až osm. A právě tato nízká frekvence cestujících, společně se souběhem silnice s železniční tratí, změnu dopravního konceptu z vlakového na autobusový umožňuje.
Jihočeský kraj na toto téma jednal se starosty dotčených obcí od 25. července letošního roku. „Zastupitelstvo města Týn nad Vltavou sice změnu 3. října zamítlo, ale je, bohužel, nutné se podřídit ekonomické realitě,“ uzavřel Krák.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL