Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zimola ví, jak zkrotit zlého golema české ekonomiky

15.10.2013
Zimola ví, jak zkrotit zlého golema české ekonomiky

Foto: archiv

Popisek: hejtman Jiří Zimola

Asi málokdo nezná scénu z proslulého filmu Císařův pekař, v němž se císařovi rádci a generálové servou o to, kdo získá moc nad Golemem. Prostředkem k tomu jim je magický šém. Neovládaný Golem v určitém okamžiku působí zkázu, aby se nakonec díky pekaři Matějovi vše v dobré obrátilo a Golem se stal „pomocníkem“ v Matějově pekárně.

Tak mě tak nějak napadlo, že soudobá česká ekonomika má také svůj šém, a tím je zákon o veřejných zakázkách. Měl by sloužit k tomu, aby zkrotil golema české ekonomiky – velké korporace, podnikatelské a zájmové lobbystické skupiny. Ale ne vždy je v těch správných rukách a stále to nějak nefunguje. Stačí vyjmenovat nejbolestivější problémy českých veřejných zakázek. Za prvé, důraz na cenu: cena jako jediné reálné kritérium vede k tomu, že veřejné zakázky získávají firmy, které nabídky podhodnocují v domnění, že se pak zahojí na vícepracích (viz rekonstrukce D3 u Velké Bíteše). Za druhé, veřejné zakázky získávají firmy, které v minulosti v jiných zakázkách selhaly a např. o výstavbu dálnic dále soutěží stavební firmy, po nichž zůstávají zvlněné a nebezpečné dálnice. Za třetí, díky netransparentním vlastnickým vztahům realizátorů veřejných zakázek si tyto zakázky politici a úředníci zadávají sami sobě (viz dnešní zpráva Transparency International). Nemalý objem takto vysoutěžených peněz mizí v zahraničních daňových rájích. Za čtvrté: malí zadavatelé, jako jsou obce, jsou zatěžováni vysokými administrativními nároky a často paralyzováni při realizaci menších veřejných zakázek. A mohl bych pokračovat.        

To vše a další problémy, o kterých se nezmiňuji, ve výsledku působí, že veřejné zakázky vedou ke špatně fungujícímu státu, který neumí zajistit kvalitní infrastrukturu a který podporuje „podnikatele“, kteří by za normálních okolností neměli šanci uspět.    

Tzv. technickou novelu zákona o veřejných zakázkách, kterou současná vláda v demisi předala nedávno senátu k projednání, považuji za zcela nedostatečnou. Řeší jen úzký okruh problémů a nepřináší zásadní změnu.

A jaké jsou, dle mého, hlavní priority při řešení neutěšeného stavu zadávání veřejných zakázek? Důležitým procesem, v němž předchozí sněmovna zůstala stát v půli cesty, je zvýšení transparentnosti veřejných zakázek, respektive uchazečů o ně včetně subdodavatelů. To znamená nepřipustit do soutěže o veřejné zakázky ty uchazeče, u nichž není známa relevantní vlastnická struktura. Dalším kokem je přijetí zákona o státní službě, který by měl definovat postavení úředníků ve veřejné sféře a pravidla jejich chování. Navrhuji zredukování režimu „ochrana důvěrných informací", za nějž se schovává snaha zatajovat relevantní informace o jednotlivých veřejných zakázkách. Navrhuji zpřísnění pravidel pro zápis nekvalitních či selhavších dodavatelů do Rejstříku osob se zákazem plnění veřejných zakázek. Navrhuji zpřísnění kontroly a režimu veřejných zakázek malého rozsahu, např. proto, aby bylo zabráněno dělení zakázek.    

Opatření, která jsou nezbytná pro zlepšení této oblasti, je mnohem více. Rozhodně je nelze zahrnout do jednoho článku, jehož cílem je poukázat na to, že problém zadávání veřejných zakázek nebude vyřešen ani současnou novelou zákona o veřejných zakázkách. A chci také zdůraznit, že uspokojivé vyřešení tohoto problému vidím jako jednu z nejvýznamnějších priorit, pokud budu moci zastávat pozici ministra pro místní rozvoj.

Jsem přesvědčen, že šém, kterým jsem nazval zákon o veřejných zakázkách, bude po volbách v dobrých rukách a bude sloužit svému účelu - dobře fungujícímu státu.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.

Vložil: Redaktor KL