Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dočkáme se důvěryhodných recenzí výrobků a služeb či konce šmejdů? Podle novely zákona ano. Je tu ale háček

09.01.2023
Dočkáme se důvěryhodných recenzí výrobků a služeb či konce šmejdů? Podle novely zákona ano. Je tu ale háček

Foto: Pixabay

Popisek: Ilustrační foto

6. ledna vstoupila v platnost novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele, která přináší řadu novinek v oblasti zveřejňování uživatelských recenzí, vyhledávání nabídek na on-line tržištích nebo uzavírání smluv po telefonu. Přečtěte si, co všechno se mění.

Dosud mohli spotřebitelé velmi snadno podlehnout třeba uměle vytvořeným recenzím, které jsou na hony vzdálené od reality. Dle novely by měl podnikatel zavést taková opatření a postupy, aby recenze mohli podávat jen ti spotřebitelé, kteří zboží či službu skutečně použili. „Pouhá informace o ověření recenze však nestačí. Dle novely bude povinností obchodníka také informovat své zákazníky o tom, jak k ověřování dochází,” komentuje změny Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Falešné recenze budou trestány

A to zdaleka neplatí jen pro e-shopy, ale také pro on-line tržiště, srovnávače a aukční či bazarové portály. Nově bude zakázáno také kontaktování třetích osob za účelem recenzí a často praktikované manipulování s recenzemi, například odstraňování recenzí negativních.

V případě, že podnikatel bude nadále využívat ke své propagaci falešných a uměle vytvořených recenzí, může počítat se sankcemi za nekalou obchodní praktiku. Není však pravdou, že podnikatel musí ověřovat všechny recenze na svém webu. Pokud tyto recenze neověří, musí viditelným způsobem informovat zákazníky, že jsou recenze neověřené.

Nabídka on-line tržišť

Novela se dotýká i oblíbených on-line tržišť a zprostředkovatelských platforem. Spotřebitelé mnohdy mohli narazit na problém, kdy i přes zadání konkrétních parametrů při vyhledávání určité nabídky na ně na prvních místech vyskočila nabídka, která nebyla „nejlevnější” či „nejlépe hodnocená”. Typicky se jedná o situace, kdy provozovatel takových platforem umožňuje za poplatek některým nabídkám přednostní zobrazení.

Nově tak provozovatelé těchto stránek budou muset informovat spotřebitele o parametrech, které určují pořadí nabídek pro spotřebitele. Taková informace musí být zpřístupněná na viditelném místě na stránce, kde se nabídky zobrazují. Spotřebitel tak bude informován, že se jedná o nabídku typu „doporučujeme”, „top nabídka” apod. A také bude srozuměn, proč taková nabídka toto označení dostává. Pokud by však provozovatel například neinformoval spotřebitele o placené reklamě za účelem lepšího pořadí, dopustil by se tak nekalé obchodní praktiky, za kterou může být sankcionován.

Pokud se spotřebitel rozhodne na některé z těchto platforem smlouvu uzavřít, musí být v dostatečném předstihu seznámen s klíčovými informacemi o třetí straně. Zejména jde o informaci, zda je třetí strana prodávajícím. Takováto informace je pro spotřebitele zcela klíčová. „Díky tomuto pravidlu se tak předejde rozčarování, pokud spotřebitel zjistí, že smlouvu uzavřel s fyzickou osobou a nechrání jej tak spotřebitelská ustanovení jako při nákupu od podnikatele,” vysvětluje Eduarda Hekšová z dTestu.

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

Podle zprávy dTestu začíná z pohledu práv spotřebitelů rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší totiž i řadu dalších novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu nebo slevových akcí. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. dTest proto připravil výběr těch nejzásadnějších změn dopadajících na spotřebitele.

Telefonáty bez obav

Podle nové úpravy se již nebudete muset obávat, že se při chvilce nepozornosti během telefonního hovoru zavážete k objednávce služeb nebo třeba ke změně dodavatele energií. Uzavírání smluv po telefonu již nadále nebude možné. „Obchodník vám sice stále během hovoru může nabízet své zboží nebo služby, po jeho skončení vám však musí zaslat potvrzení nabídky v textové podobě, tedy například do vaší e-mailové schránky. Pokud toto potvrzení neodsouhlasíte, k uzavření smlouvy nedojde,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Zákaz se však neuplatní v situaci, kdy podnikateli s úmyslem uzavřít smlouvu sami zavoláte.

30 dní na „šmejdy“

Prodejci, kteří sváží zájemce na prodejní akce, kde jim nabízí své zboží nebo služby budou mít svůj „business model“ zase o něco komplikovanější. Dosud jste od smlouvy uzavřené na podobné akci měli právo odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření, nově bude tato lhůta zákonem prodloužena na 30 dnů. Stejné pravidlo se uplatní, pokud vás prodejce navštíví u vás doma, aniž by byl předem za tímto účelem vámi pozván.

Konec falešným slevám

Permanentní slevové akce či výprodeje jsou již běžnou obchodní praktikou. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Známy jsou zejména praktiky, kdy prodejce uvádí slevu zboží z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodával. Těmto matoucím nabídkám je však konec. Prodejce bude muset případnou slevu vypočítávat z ceny, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Prodejce se této povinnosti nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně. V takovém případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy.

Je libo platit?

Při nakupování v internetových obchodech nemusí být vždy patrné, kterým kliknutím vlastně finálně dochází k potvrzení objednávky, tedy uzavření smlouvy. I na tuto situaci však nová úprava pamatuje. Prodejci nově musí na svých webech zřetelně označit, kdy se spotřebitel zavazuje k platbě zboží. Nově se tak budeme setkávat s webovými tlačítky „zaplatit teď“, „závazně potvrdit objednávku“ nebo „objednávka zavazující k platbě“. Naopak v situacích, kdy se tlačítko bude tvářit pouze jako registrace zákaznického účtu, či bude označeno hesly jako „objednej“ nebo „potvrdit“, prodejce od vás platbu očekávat nemůže.

Vstupenky od překupníka?

Pokud vám překupník před očima „vyfoukl“ vstupenky na koncert nebo sportovní utkání a nyní vám je nabízí s tučnou přirážkou, nezoufejte. Takové jednání je nyní výslovně považováno za klamavou obchodní praktiku, a je tedy zakázané za předpokladu, že překupník vstupenky získal s využitím automatizovaného prostředku (např. počítačového programu), díky němuž obešel pravidla stanovená pro prodej vstupenek (limit pro počet vstupenek na osobu). V takové situaci, stejně jako v případech, kdy se prodejce dopustí jakékoliv jiné nekalé obchodní praktiky můžete za splnění dalších podmínek odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy, nebo požadovat přiměřené snížení ceny.

Končí záruka na zboží?

V podstatě ano, není však důvod k panice. Prodejce je i nadále odpovědný za vady zboží, které si u něj zakoupíte. Rozdíl je však v tom, jaké vady můžete reklamovat. „Dosud prodejce odpovídal za vady, které vznikly kdykoliv v době dvou let od zakoupení zboží. Nyní bude odpovědný už jen za výrobní vady, tedy takové, které na zboží existovaly již v okamžiku koupě, byť se projeví až později (do dvou let od převzetí),“ říká Eduarda Hekšová.

Jak bude spotřebitel prokazovat, že zboží bylo vadné již při koupi?

Prokázat, že zboží bylo vadné již při koupi, například z důvodu nekvalitního zpracování nebo kvůli použití nevhodného materiálu, může být s postupujícím časem obtížné. Nově proto bude postavení spotřebitele posíleno tím, že jakákoliv vada, která se na zboží objeví v prvním roce od zakoupení, bude považována za vadu výrobní (existující již při koupi). Prodávající bude muset reklamaci takové vady uznat, ledaže by skutečně odborně prokázal, že vada vznikla až později (po převzetí zboží).

Jak bude reklamace probíhat ve druhém roce od nákupu?

V druhém roce bude do značné míry záležet, jak vstřícný přístup zaujmou jednotliví prodejci k novým pravidlům. Bude totiž na spotřebiteli, aby prokázal, že vada existovala již při koupi, například že byla způsobena nesprávným výrobním procesem (nedostatečně přilepená podešev), užitím nevhodného materiálu (podešev byla přilepena lepidlem na papír) či jiných postupů, které vedly k tomu, že se vada projevila až uplynutím určitého času (podešev se oddělila od svrchní části obuvi).

V podstatě tedy zde dochází k faktickému zkrácení doby reklamace na jeden rok. Což není dobrá zpráva.

Na jaké případy se nová pravidla uplatní?

Pokud jste zboží zakoupili před 6. 1. 2023, platí dosavadní zákonná záruka a tomu odpovídající práva bez ohledu na to, kdy zboží reklamujete. Nová pravidla budete v reklamačním řízení uplatňovat, pokud se týká vad zboží nakoupeného od 6. 1. 2023 včetně. Rozhodujícím okamžikem je tedy ten, kdy jste zboží zakoupili, nikoliv ten, kdy zboží nebo službu reklamujete.

Zdroj: dTest

Vložil: Andrea Morkusová