„Koženky“ míří do věčných lovišť. Přijíždějí nové, moderní klimatizované vlaky
31.03.2022
Foto: České dráhy (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Interiér vozu InterJet
V novém jízdním řádu 2022 zmizí z rychlíků a regionálních vlaků větší množství starých vagónů, označovaných jako koženky. Vytlačí je moderní klimatizované soupravy, která nabídnou cestujícím komfortní cestování s řadou dodatečných služeb. Cestující budou mít k dispozici Wi-Fi, elektrické zásuvky na dobíjení elektroniky, bezbariérová místa i prostor na kočárky a kola.
„S jízdním řádem 2022 nás čeká největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před 7 lety. Po éře Pendolina a Railjetů, které v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky ‚Západní expres‘ a ‚Krušnohor‘,“ říká Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
InterJety a RegioPantery
„Poprvé v centrální Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál, aby se v nich dalo lépe telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol. Vedle InterJetů nasadíme také nové vlaky RegioPanter nebo patrové jednotky. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ doplnil Ivan Bednárik.
Vlaková souprava Českých drah InterJet
Moderní soupravy Českých drah nabídnou cestujícím množství nových služeb. Vlaky budou klimatizované, bezbariérové, vybavené zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky. Mezi úplné novinky v Česku patří výkonné zásuvky 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. InterPantery a patrové jednotky push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu. Jde o jejich první využití v centrální Evropě.
Kvalitativní skok
„Ve velké míře se pustíme do náhrady starších vozů, takzvaných ‚koženek‘, v obyčejných rychlících i v regionálních spojích. ‚Koženky‘ zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagóny s řadou služeb. Většina našich rychlíků, ale také velké množství regionálních spojů, tak nabídne komfort vlaků EC / IC,“ doplňuje Ivan Bednárik.
Kvalitativní skok zaznamenají především cestující v rychlících Vltava a Lužnice z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic. Také v rychlících Vysočina z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna bude zařazeno více moderních vozů. Z těchto vlaků zmizí nejvíce „koženek“. Jednotlivé komfortní vozy se pak objeví také v rychlících Hradečan a Krakonoš z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a v rychlících Bouzov z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy potom poslouží jako záloha, třeba při posilování dopravy nebo jako operativní náhrada za vůz odstavený do opravy.
Vložil: Redaktor KL