Hoďte na stůl dva tisíce a unikátní závod na ´vodním kole´ může začít. Lipno až do září hostí novou technologii i nový sport zároveň
13.06.2021
Foto: TS Lipenska (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: To by Jan Tleskač koukal. Jeho vynález létajícího kola sice zmizel, na Novém Zélandu ale nějaký jeho souputník vynalezl kolo vodní...
Tento víkend začaly závody na vodních elektrokolech Manta5. A ne, nebojte, nic jste nepropásli, závodit se na nich bude přes celou topnou sezónu slunečního kotouče. Tedy až do září. A co to, ke všem čertům, je Manta5? Novozélandská novinka. Kolo, které jezdí na hladině vody. A to až 20 kilometrů v hodině. Dobrá, dobrá, odborněji se kolo nazývá – hydrofilní elektrokolo Manta5. Zapsat se na závod může každý starší šestnácti let. Stačí položit na stůl startovné ve výši 2000 korun a udržet se v sedle.
„Hydrofoilové kolo Manta5 je zlomovým bodem ve foilingu, jelikož svou konstrukcí a velmi snadným ovládáním umožňuje foilovat i úplným začátečníkům. Jediné, co potřebujete umět, je jezdit na kole a plavat. Jak na Mantu nastoupit a rozjet se, vás hravě naučí zdejší instruktoři sportovní půjčovny Lipno Naplno, sídlící právě v kempu Jestřábí v Černé v Pošumaví,“ popisuje Pavel Pechoušek z Turistického spolku Lipenska.
Vznášení na vodě
No jo, ale to chce trochu víc rozvést. Co je třeba takový foiling? My, angličtinou nepolíbení, tomu rozumíme podobně dobře jako třeba čínštině. „Foiling je vznášení, létání či chcete-li plutí po vodní hladině s minimálním odporem vody. Surfová prkna, plavidla nebo i Manta5 mají pod vodní hladinou nosná křídla podobná těm, která využívají letadla. Tato křídla při vyšší rychlosti vytváří vztlak, díky němuž je možné plout pouze na těchto křídlech,“ dodává Pavel Pechoušek.

Závod má jediný háček. Jestliže se vám nepodaří napopáté nasednout a vyrazit, vyřadí vás, a ještě propadne startovné.
Jenže udržet se na takové potvoře, to je tak trochu kumšt. No dobře, kumšt. Asi jako jezdit na běžném kole. Sednete si a šlápnete do pedálů. Jenže je to na vodě. Když spadnete, jste v tom, no, až po uši. Vyškrábat se potom zpět do sedla dá zabrat. Ale zase když se převrátíte ve větší hloubce, Manta5 hned vyhupsne do správné polohy a jako nanejvýš zdvořilý zdivočelý oř vyčká na to, až mu vyfuníte na sedlo.
Manta5 Lipno World Race
Závod probíhá od soboty 12. června do neděle 26. září. Závodu se může zúčastnit prakticky kdokoliv starší 16 let, dokonce kolikrát bude chtít. Podmínkou je pouze uhrazení startovného a splnění bezpečnostních opatření a závodník, mladší 18 let, musí odevzdat ještě písemný souhlas zákonného zástupce. Stojí to 2000 Kč, což zahrnuje startovné, výklad trati, poučení bezpečnosti, seznámení s hydrofoilovým elektrokolem Manta5 a hodinkami Garmin.
Trasa pětikilometrového závodu vede z mola v kempu Jestřábí směrem k ostrovu Tajvan, kde se závodníci otáčejí a vracejí zpět. Důležité je však trať správně projet a neminout kontrolní body.
Všichni závodníci mají stejné podmínky – plně nabitou baterii elektrokola Manta5 a hodinky, které snímají rychlost a měří čas absolvování závodu. Toto vše zapůjčí organizátor. Co ale mají závodníci odlišné, je počasí, startovat mohou pouze čtyři závodníci denně. Jejich výkony jsou zaznamenávány do předběžné výsledkové listiny, která je k dispozici on-line.
Hlavní cenou ´světového´ závodu je samotné hydrofoilové kolo Manta5. Na pěkné ceny se mohou těšit i stříbrný a bronzový medailista – půjde o e-koloběžky City Boss a Street Surfing. Více informací o závodě, registracích i podmínkách naleznete ZDE.
|
Unikátní vodní kluzák
Manta 5 Hydrofoiler, unikátní vodní kluzák postavený na základech běžného elektrokola, je výsledkem sedmi let intenzivního vývoje a testování. Za základ byl v tomto případě použit odolný hliníkový rám z leteckého duralu, lodní křídla a šroub jsou vyrobena z lehkého, nylonem vyztuženého karbonového kompozitu. Jezdci pomáhá bezkartáčkový elektromotor, uložený ve šlapacím středu. Pohonný systém se může chlubit výkonem čtyři sta šedesáti wattů, třemi jízdními módy a maximální rychlostí dvacet kilometrů za hodinu. Baterie s kapacitou dvaadvacet ampérhodin dovolí šedesát minut provozu při bezmála pětihodinové době dobíjení. Veškerá elektronika je pochopitelně dokonale vodotěsná.

Takhle vypadá ten ´vodní zázrak´v ceně ojetého auta na souši
Hmotnost kluzáku činí velice příznivých osmadvacet kilogramů, a to včetně elektromotoru a integrované baterie. Modulární design dovoluje jednotlivé dílce snadno a rychle odejmout, a kluzák tak pohodlně složit do běžného osobního vozu. Cena tohoto elektrického vodního kluzáku je 263 tisíc korun. Původní kluzák neměl elektromotor, ten výrobci přidali až později. „Prvních pět let výzkumu se však jednalo skutečně o zcela manuální zařízení. Elektromotor jsme přidali až po zvážení jeho přínosu pro širší spektrum zákazníků,“ řekl Greg Johnston, zakladatel společnosti, která vznikla v roce 2011 a v roce 2017 představila první prototyp vodního kola.
Vložil: Kamil Fára