Saunovat se a přitom koukat, jak se za oknem míhá krajina rychlostí 80 kiláků v hodině? V ČR je, díky nadšencům, co pracují za pizzu a pivo, možné vše
02.03.2021
Foto: Martin Zavadil (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Vagón, ve kterém je i sauna, postavili nadšenci ze spolku VlakFest ve Veselí nad Lužnicí
Potřebujete si někam zajet, ale radši byste do sauny? Brzy budete moci tyto dvě kratochvíle zkombinovat. V České republice totiž vznikl první prototyp saunového vlaku. Sednout si do sauny a sledovat, jak se za okénkem míhá krajina? V České republice je možné snad všechno.
Saunový vagon je dílem nadšenců. Vznikl za necelé čtyři měsíce pod rukama dobrovolníků kolem projektu VlakFest. Nadšenci, kteří se scházejí každý víkend ve Veselí nad Lužnicí, přestavbě vagónu od listopadu věnovali přes 3000 hodin lidské práce. Tento světový unikát už prošel testovacím rozpálením kamen a po schválení Drážním úřadem a opadnutí vládních zákazů se otevře také veřejnosti.

Hřát se v sauně a pozorovat přitom ubíhající zimní krajinu... Úplné Finsko
Stavbu saunového vagónu má na svědomí vedoucí projektu VlakFest, dobrodruh a podnikatel Albert Fikáček. „Napadá mě spousta blbostí, troubím je do světa a když se někdo chytne, tak je realizujeme,” říká k celému projektu Fikáček. Dodává ale, že projekt by nemohl vzniknout bez party nadšenců v čele s hlavními mozky Zdeňkem Procházkou a Petrem Štěpánkem. „Já vím co a oni vědí jak,“ dodává.
Stavba byla jedna velká improvizace
Podle vedoucího stavby Zdeňka Procházky byla stavba sauny ve vagónu ze začátku velká neznámá. „Když do Veselí začátkem listopadu dorazil náš vagón, začala jedna velká improvizace. Zapeklité bylo přizpůsobovat rozměry tvaru vagónu. Docela omezující byl čas, do kdy jsme měli saunu dokončit,” popisuje Procházka.
Myslet podle něj bylo třeba snad na všechno, od bezpečnosti, pevnosti a funkčnosti, až po nákup veškerého materiálu vždy během týdne, protože o víkendu se, zvláště v období pandemie, některé potřebné součástky a materiál nedaly sehnat. „Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře. Teď, když máme za sebou testování, mi to zpětně zas tak složité nepřipadá,” dodává Procházka.

Brigádníků byla spousta, pracovali za pizzu a pivo
Práce, pivo a pizza
Motivovat brigádníky, aby se do přestavby zapojili, nebylo obtížné. „Práce je jednou z mála věcí, kterou nám vláda ještě nezakázala, a mnoha lidem se líbí pracovat na něčem zajímavém. Nejde tu ale o peníze, všichni pracují za pizzu a pivo,” vysvětluje Fikáček, jak shání dobrovolníky.
Nadšení potvrzují i samotní dobrovolníci. „Sauna ve vagónu? Tak na tuhle blbost jsem zvědav, řekl jsem si a vyrazil jsem na brigádu. Vagón, super lidi okolo, mraky srandy. A než se člověk nadál, je skoro hotovo,” popisuje své zkušenosti Marek Červinka, který ve Veselí letošní zimu strávil spoustu víkendů.
Podobně se vyjadřuje další z brigádníků Jana Cermanová. „Stavba saunového vagónu mi přišla tak absurdní, že jsem u toho chtěla být. V průběhu brigád ale bylo vidět, jak se sen proměňuje v parádní záležitost a nadšení všech brigádníků mě úplně pohltilo,” popisuje. Dodává, že sauna na kolejích není poslední přestavba, na které lidé kolem VlakFestu společně pracují. „Určitě se chci zapojit i do dalších projektů, protože to, co vzniká pod našima rukama, je skvělá věc. Naučila jsem se na brigádách spoustu nových dovedností, ale nejvíc si cením lidí a kamarádů, co za tím vším stojí,” dodává nadšenkyně.
Na koncert i do postele
Saunový vagón ale není jediný, na kterém dobrovolníci pracují. Kromě něj postupně vzniká koncertní vagón a rekonstruují se dva lehátkové vozy, které by měly být hotové do léta. Parta VlakFest s nimi chce na začátku července vyrazit na 3. ročník hudebně-cestovatelského festivalu ŽiWELL Express.

Pohled na hotovou saunu
Přes rok bude saunový i koncertní vůz součástí pražské pojízdné cestovatelské klubovny Sir Fogg. Ta fungovala během loňského léta, kdy se v ní konaly pravidelné hudební jamy a cestovatelské přednášky, a do Prahy se chce vrátit, hned jak to půjde. Vagon pro 20 lidí vyrazí do světa v okamžiku, kdy mu to dovolí protipandemická opatření. Pak hezky do ručníků a potit a potit.
Kolem Prahy, ale možná i dál
Podle předběžných plánů má saunovací vagón jezdit jen kolem Prahy, ale možná se dostane i dál. „Záleželo by na jednání s drážním úřadem, ale můžeme třeba navrhnout i trasu z jednoho města do druhého," řekla ČTK za projekt VlakFest Markéta Bartoníčková. A jak do takového vlaku nastoupit? Vagony se budou pronajímat pro soukromé účely jako jsou narozeninové oslavy, svatby nebo třeba výlety po krajině. Pořadatelé slibují, že jsou schopni jet prakticky odkudkoliv a kamkoliv a kdykoliv. Ale pozor, VlakFest nespí. Hlásí, že je v plánu cesta do Íránu na drezíně nebo cesta kolem světa trolejbusem. No, legrace není nikdy dost.
Peníze na vagony
Protože rekonstrukce vagónů není levná záležitost, uspořádal VlakFest veřejnou sbírku na portálu Donio.cz. Zájemci mohou projekt podpořit například tím, že si koupí píšťalku strojvedoucího, lehátko ve vlaku nebo si předplatí vstup do sauny. Nadšenců, kteří se rozhodli projekt podpořit, už se našla opravdu spousta. A pořadatelé hledali (a hledají) i finanční pomoc. Na co přesně?
- kompletní změna struktury vagonů (bourání a oprava stěn)
- zajištění izolace
- rozvod elektřiny
- aparatura
- oprava vagónů z vnější strany (spodní část vagónů, lak stojí cca 200 000 Kč na 1 vagón, proto zatím žádný z našich vagónů nemá nový lak)
- provedení defektoskopie a celkové revize
- výměna rozvaděčů brzd
Ve sbírce se zatím sešlo 218 041,- a oba vagony jsou rozpracované, i když ten na saunování už před dokončením.
|
Vložil: Kamil Fára