Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Spím maximálně čtyři a půl hodiny, prozradil nám mašinfíra. Tragické vlakové nehody ukázaly na problémy železniční dopravy

20.07.2020
Spím maximálně čtyři a půl hodiny, prozradil nám mašinfíra. Tragické vlakové nehody ukázaly na problémy železniční dopravy

Autor: Youtube / repro

Popisek: Tlačítko bdělosti, tlačítko mrtvého muže, bzučák, živák aj. – jsou vcelku zažité termíny, pod nimiž se oficiálně skrývá tzv. vlakový zabezpečovač (VZ). Strojvedoucí jeho periodickým mačkáním potvrzuje svou bdělost

Série vážných nehod na železnici otřásla veřejností do takové míry, že se někteří lidé bojí cestovat vlakem. Ve většině případů šlo přitom o pochybení lidského faktoru, na druhou stranu je potřeba se ptát, proč nezafungovala drahá bezpečnostní zařízení, která jsou na hlavních tratích nainstalovaná. A také je potřeba hledat odpověď na otázku, proč strojvedoucí v poslední době tolik chybují.

Určitou roli současné situaci lze přisuzovat i koronaviru, který postihl naši republiku na jaře letošního roku. Řada vlakových spojů byla zrušena a strojvedoucí byli nuceni brát si dovolené nebo být doma na části platu. Po skončení ochranných opatření se ale cestující do vlaků vrátili až nečekaně rychle. A pro strojvedoucí, ale i ostatní vlakový personál začalo kritické období, které vyvrcholilo s příchodem prázdnin.

 

V úterý 14. července v 21.37 hodin přijalo Krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje hlášení o vážné železniční nehodě dvou vlaků u Českého Brodu na Kolínsku. Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku. Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje. Jedinou obětí tohoto neštěstí byl strojvůdce, foto HZS Středočeského kraje

Přeplněné vlaky, unavení strojvedoucí

Vlaky dnes jezdí vytížené na sto procent, přidávají se vagony, kvůli plánovaným i nečekaným výlukám se nestíhají plánované obraty souprav a strojvedoucí i vlakový doprovod jsou pod neustálým stresem. Nutno říct, že všichni dopravci si hlídají, aby jejich zaměstnanci splnili povinný odpočinek mezi směnami, který činí minimálně šest hodin. Tento čas je sice dodržován, ale někdy doslova na hraně.

„Při noční směně odstavuji vlak do depa kolem 23 hodiny, ráno musím být na mašině už krátce po páté. Oficiální odpočinek splňuji, ale než se člověk aspoň trochu nají, osprchuje a dostane se do postele, tak čistého spánku má tak čtyři a půl hodiny. To si myslím není mnoho,“ říká strojvedoucí jednoho ze soukromých dopravců, který nechtěl uvést své jméno, ale redakce ho zná.

Málo odpočinku, málo lidí

Strojvedoucí takzvaného národního dopravce, tedy Českých drah, si naopak stěžují na rychlé obraty souprav v Praze. Například rychlíky od Českých Budějovic mají do Holešovic příjezd ve 46. minutu a odjezd v 09. „Za těch 23 minut sotva stačím odposunovat soupravu a obrátit mašinu, Není prakticky žádná šance zajít si na záchod nebo na oběd či svačinu. A hned se jede zpět. Tohle také není ideální,“ popisuje situaci u ČD jeden z jejich strojvedoucích.

 

Strojvedoucí jsou evidentně přetěžováni, foto Youtube / repro

Mnozí strojvedoucí soukromých dopravců si pak stěžují na přetíženost směn. „Jezdíme třeba týden v kuse, bez jediného dne volna. Zvláště nyní, kdy jsou dovolené a občas nějaká nemoc, lidí je málo, a tak do práce chodí každý, kdo může. Pokud jezdíte čtvrtý nebo pátý den, byť mezi tím máte pauzu na spaní a odpočinek, je logické, že pozornost klesá.“

Strojvedoucím se rozpadají rodiny a vztahy

Málo se také hovoří o problému, který může sehrát při pozornosti strojvedoucích velkou roli. A tou je jejich soukromý život. „S manželkou se vidím sotva jednou týdně, letní dovolená s celou rodinou, ta je prakticky nemožná. Znám několik kolegů, kterým se kvůli tomu rozpadl vztah,“ říká další ze strojvedoucích „národního dopravce.“

U soukromých dopravců je pravidelné také časté spaní na různých nocležnách, z nichž některé nejsou zrovna nejlepší kvality. „Každou noc spíte někde jinde a někde jsou podmínky opravdu tristní. Člověk se pořádně nevyspí, nenasnídá, a to vše může hrát svoji roli,“ říká dlouholetý strojvedoucí, který začínal u Českých drah a dnes jezdí u jedné z takzvaných půjčoven strojvedoucích.

 

Problémy jsou u Českých drah, ale i soukromých dopravců, foto Facebook / České dráhy

Kvalitnější a delší výcvik strojvedoucích i modernější zabezpečení

Vedení drah prohlásilo, že zpřísní výcvik a kontrolu strojvedoucích. „Na jednu stranu je to dobrá volba, protože znám několik kolegů, kteří během jízdy sledují víc mobilní telefony než trať, ale tohle problém nevyřeší. Je potřeba do oboru získat více lidí a vychovat z nich opravdové profesionály. Dřív trvalo několik let, než se strojvedoucí dostal sám na trať, dnes je to otázka několika měsíců. Prostě nejsou lidi,“ dodává dlouholetý mašinfíra.

Podle odborníků by se mělo více investovat i do lepšího zabezpečení tratí, které by dokázalo vlaky zastavit v případě lidského selhání. Takové zabezpečení je ve světě na některých tratích už běžné. Když vlak najede na obsazenou kolej, automaticky je zastaven autoblokem. Jenže takováto zabezpečení jsou příliš drahá a jejich zavádění podléhá mnoha zkouškám.

Vložil: René Flášar

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace