Spím maximálně čtyři a půl hodiny, prozradil nám mašinfíra. Tragické vlakové nehody ukázaly na problémy železniční dopravy
20.07.2020
Foto: Youtube / repro
Popisek: Tlačítko bdělosti, tlačítko mrtvého muže, bzučák, živák aj. – jsou vcelku zažité termíny, pod nimiž se oficiálně skrývá tzv. vlakový zabezpečovač (VZ). Strojvedoucí jeho periodickým mačkáním potvrzuje svou bdělost
Série vážných nehod na železnici otřásla veřejností do takové míry, že se někteří lidé bojí cestovat vlakem. Ve většině případů šlo přitom o pochybení lidského faktoru, na druhou stranu je potřeba se ptát, proč nezafungovala drahá bezpečnostní zařízení, která jsou na hlavních tratích nainstalovaná. A také je potřeba hledat odpověď na otázku, proč strojvedoucí v poslední době tolik chybují.
Určitou roli současné situaci lze přisuzovat i koronaviru, který postihl naši republiku na jaře letošního roku. Řada vlakových spojů byla zrušena a strojvedoucí byli nuceni brát si dovolené nebo být doma na části platu. Po skončení ochranných opatření se ale cestující do vlaků vrátili až nečekaně rychle. A pro strojvedoucí, ale i ostatní vlakový personál začalo kritické období, které vyvrcholilo s příchodem prázdnin.

V úterý 14. července v 21.37 hodin přijalo Krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje hlášení o vážné železniční nehodě dvou vlaků u Českého Brodu na Kolínsku. Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku. Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje. Jedinou obětí tohoto neštěstí byl strojvůdce, foto HZS Středočeského kraje
Přeplněné vlaky, unavení strojvedoucí
Vlaky dnes jezdí vytížené na sto procent, přidávají se vagony, kvůli plánovaným i nečekaným výlukám se nestíhají plánované obraty souprav a strojvedoucí i vlakový doprovod jsou pod neustálým stresem. Nutno říct, že všichni dopravci si hlídají, aby jejich zaměstnanci splnili povinný odpočinek mezi směnami, který činí minimálně šest hodin. Tento čas je sice dodržován, ale někdy doslova na hraně.
„Při noční směně odstavuji vlak do depa kolem 23 hodiny, ráno musím být na mašině už krátce po páté. Oficiální odpočinek splňuji, ale než se člověk aspoň trochu nají, osprchuje a dostane se do postele, tak čistého spánku má tak čtyři a půl hodiny. To si myslím není mnoho,“ říká strojvedoucí jednoho ze soukromých dopravců, který nechtěl uvést své jméno, ale redakce ho zná.
Málo odpočinku, málo lidí
Strojvedoucí takzvaného národního dopravce, tedy Českých drah, si naopak stěžují na rychlé obraty souprav v Praze. Například rychlíky od Českých Budějovic mají do Holešovic příjezd ve 46. minutu a odjezd v 09. „Za těch 23 minut sotva stačím odposunovat soupravu a obrátit mašinu, Není prakticky žádná šance zajít si na záchod nebo na oběd či svačinu. A hned se jede zpět. Tohle také není ideální,“ popisuje situaci u ČD jeden z jejich strojvedoucích.

Strojvedoucí jsou evidentně přetěžováni, foto Youtube / repro
Mnozí strojvedoucí soukromých dopravců si pak stěžují na přetíženost směn. „Jezdíme třeba týden v kuse, bez jediného dne volna. Zvláště nyní, kdy jsou dovolené a občas nějaká nemoc, lidí je málo, a tak do práce chodí každý, kdo může. Pokud jezdíte čtvrtý nebo pátý den, byť mezi tím máte pauzu na spaní a odpočinek, je logické, že pozornost klesá.“
Strojvedoucím se rozpadají rodiny a vztahy
Málo se také hovoří o problému, který může sehrát při pozornosti strojvedoucích velkou roli. A tou je jejich soukromý život. „S manželkou se vidím sotva jednou týdně, letní dovolená s celou rodinou, ta je prakticky nemožná. Znám několik kolegů, kterým se kvůli tomu rozpadl vztah,“ říká další ze strojvedoucích „národního dopravce.“
U soukromých dopravců je pravidelné také časté spaní na různých nocležnách, z nichž některé nejsou zrovna nejlepší kvality. „Každou noc spíte někde jinde a někde jsou podmínky opravdu tristní. Člověk se pořádně nevyspí, nenasnídá, a to vše může hrát svoji roli,“ říká dlouholetý strojvedoucí, který začínal u Českých drah a dnes jezdí u jedné z takzvaných půjčoven strojvedoucích.

Problémy jsou u Českých drah, ale i soukromých dopravců, foto Facebook / České dráhy
Kvalitnější a delší výcvik strojvedoucích i modernější zabezpečení
Vedení drah prohlásilo, že zpřísní výcvik a kontrolu strojvedoucích. „Na jednu stranu je to dobrá volba, protože znám několik kolegů, kteří během jízdy sledují víc mobilní telefony než trať, ale tohle problém nevyřeší. Je potřeba do oboru získat více lidí a vychovat z nich opravdové profesionály. Dřív trvalo několik let, než se strojvedoucí dostal sám na trať, dnes je to otázka několika měsíců. Prostě nejsou lidi,“ dodává dlouholetý mašinfíra.
Podle odborníků by se mělo více investovat i do lepšího zabezpečení tratí, které by dokázalo vlaky zastavit v případě lidského selhání. Takové zabezpečení je ve světě na některých tratích už běžné. Když vlak najede na obsazenou kolej, automaticky je zastaven autoblokem. Jenže takováto zabezpečení jsou příliš drahá a jejich zavádění podléhá mnoha zkouškám.
Vložil: René Flášar