Jižní expres opět jede až do Lince, občas frčí i na alkohol. Obavy z koronaviru skončily, lidé se vrátili do vlaků
17.06.2020
Foto: Facebook
Popisek: Zase dojedeme po kolejích až do rakouského Lince
Vlna obav z onemocnění koronavirem Covid 19 pomalu opouští veřejnost. A ta se, společně s postupným, ale celkem rychlým takzvaným rozvolňováním přijatých opatření, začíná navracet zpět k normálnímu životu. Znát je to nejen v nákupních centrech a na silnicích, ale také v železniční dopravě. Vlaky se opět začínají plnit cestujícími a dopravci vracejí zpět zrušené spoje. Naposledy se tak stalo na jihu Čech, kdy České dráhy opět zavedly Jižní expresy směřující přes Tábor a České Budějovice do Lince.
Obnova železniční dopravy začala už na konci dubna, kdy byl obnoven provoz vlaků railjet Vindobona ve vnitrostátním úseku z Prahy do Břeclavi, Západních expresů z Prahy přes Plzeň do Chebu, Valašských expresů ve vnitrostátním úseku z Prahy přes Olomouc do Horní Lidče a spojů Krušnohor z Prahy přes Ústí nad Labem do Karlových Varů a Chebu.
Od neděle 14. června začaly jezdit i Jižní expresy
„Od 15. května začaly jezdí některé spoje SC Pendolino mezi Prahou a Ostravskem a některé Jižní expresy mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Od stejného data skončila omezení v provozu rychlíků na linkách R 9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno, R 17 Praha – Tábor – České Budějovice / Veselí nad Lužnicí – České Velenice a R 20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín. Od 25. května byl obnoven provoz mezistátních vlaků linky Ex 5 v úseku Praha – Berlín, aktuálně jsou v provozu tři páry vlaků. Od neděle 14. června pak naplno začaly jezdit i Jižní expresy do Lince,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Arriva v plné síle
Do svých pravidelných tras se navrátily i vlaky jiných dopravců. Přesně podle stanoveného jízdního řádu jezdí od poloviny června také soukromý dopravce Arriva, který některé linky z Českých Budějovic do Prahy končil v Písku. Prakticky plně byly také obnoveny spoje této společnosti mezi Prahou a Tanvaldem a Libercem a Turnovem. „Nejezdí už pouze některé školní vlaky, které Liberecký kraj znovu objednal až od září,“ uvedl k tomu jednatel společnosti Jan Schodlbauer.
S návratem cestujících začaly i obvyklé problémy
Práce tak znovu přibyla i průvodčím vlaků. Zatímco v dubnu jezdilo jednotlivými omezenými spoji jen pár cestujících a řada průvodčích musela být na nucených dovolených nebo pobírala jen část platu, dnes už jsou některé spoje opět přeplněné. „Cestující jsou zpět se vším pozitivním i negativním, co to přináší. Tedy s tím, že máme práci, lidé mají radost, že opět jezdíme, ale někteří si už opět cestování pletou s hospodami a do vlaků nastupují v opilém stavu nebo popíjejí přímo na cestách, což přináší i řadu komplikací,“ uvedla jedna z průvodčích soukromého dopravce Arriva.
Návrat vázaných jízdenek
Poslední novinkou, která je pro cestující ale veskrze příjemná, je návrat takzvaných vázaných jízdenek, které České dráhy v době koronaviru nepoužívaly a které dokážou cestu zlevnit až o desítky korun.
Důvod dražšího cestování byl prostý, České dráhy zcela zrušily z nabídky takzvané vázané jízdenky, které nabízely nejlevnější cestování na konkrétní vlak, protože řada z nich byla zrušena nebo omezena. Jako příklad můžeme uvést jízdné na trati Praha – Plzeň, zatímco v době koronaviru se dala nejlevnější jízdenka pořídit za 125 korun, dnes už je možné ji získat i za 99 korun.
Zaplnila se také nádraží, kde už jsou otevřeny všechny obchody i občerstvení. Na své otevření zatím stále čekají takzvané čekárny Lounge, pro cestující první třídou či s místenkou na expresní vlaky, v nichž se v Praze, Brně a Olomouci dalo připojit k počítači, přečíst noviny a občerstvit kávou nebo čajem.

Vložil: René Flášar