Na vlastní kůži. Zvýšená hygiena v železničních vozech je zatím jen na papíře. A panika kolem koronaviru ve vlacích a autobusech?
18.03.2020
Foto: René Flášar (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: K řidiči se nedostanete, je za páskou
Panika kolem nemoci COVID-19, lidově nazývané koronavirus, postihla prakticky všechny oblasti našeho života. Česká republika se ocitla v karanténě, do dopravních prostředků mohou cestující většinou nastupovat pouze s rouškami či šátky přes obličeje.
Do autobusů veřejné dopravy se nesmí nastupovat předními dveřmi, řidiči jsou od cestujících odděleni páskou se zákazem vstupu, která je umístěna za druhými či třetími sedačkami. Autobusy údajně prochází pravidelnou hygienou. „Dvakrát denně vytřu celý autobus savem, speciálním desinfekčním prostředkem otírám i madla dveří,“ popisuje přijatá opatření jeden z řidičů jezdící výluku na vlakové trati z Prahy do Tanvaldu.
_20200317.jpg)
Liduprázdné Hlavní nádraží v Praze
Pozor na klimatizace?
V mnohem horší situaci se ocitli ale pracovníci vlakových doprovodů, tedy průvodčí. Ti se musí přímo pohybovat mezi cestujícími, z nichž může být každý nositelem nebezpečného viru. Dopravci se v tiskových prohlášeních chlubí, jaká zavedli opatření pro eliminování rizik. Na konkrétní otázky ohledně dezinfekce klimatizace, která může být jedním z hlavních šiřitelů koronavirové infekce, ale Krajským listům.cz neodpověděl ani jeden z hlavních železničních dopravců. Sám náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula přitom v jednom z rozhovorů pro média přiznal, že on osobně považuje klimatizace za jedno z největších nebezpečí při šíření jakékoliv virové nákazy.

Klimatizace může být v dopravních prostředcích jedním z hlavních šiřitelů koronaviru, foto Facebook
Vše vyřeší dezinfekce a samolepka
Jaká je ale skutečnost v železničních dopravních prostředcích? Nejspíš úplně jiná, než jak je deklarováno. Relativně nejlépe jsou na tom vlakvedoucí a průvodčí Českých drah, kteří byli zbaveni povinnosti přímé kontroly jízdních dokladů ve vlacích. Ani oni ale do úterního rána nebyli vybaveni bezpečnostními rouškami. Jedinou výbavou, která jim byla přidělena, tak byla malá lahvička dezinfekčního gelu, vitamín C a samolepka biologické nebezpečí, kterou mají případně vylepit na kupé, do kterého by separovali cestujícího s příznaky koronaviru.
A jaké rady doporučují při cestování odborníci?
- Snažte se cestovat ve vozech které jsou dobře větratelné a pokud možno nejsou klimatizované. Případně požádejte o vypnutí klimatizačního zařízení.
- Vybírejte kupé nebo velkoprostorové vozy, kde je menší počet cestujících
- Noste při sobě dezinfekční gel či ubrousky, kterými si otřete stolek a případně i své místo k sezení
- Pokud sedíte v kupé, pravidelně větrejte
- Pokud je vás ve voze více, používejte ochrannou roušku nebo šátek.
|
Průvodčí dezinfikovali vlaky vlastními prostředky
V ještě horší situaci se ocitli zaměstnanci některých soukromých dopravců, po kterých bylo ještě v pondělí večer vyžadováno prodávání jízdenek cestujícím přímo ve vlacích. Průvodčí přitom nebyli vybaveni rouškami ani rukavicemi. Stejně tak nedocházelo ke slibovanému zvýšenému úklidu a dezinfekci vlaků. Právě naopak. „Na vlacích nám chyběly jakékoliv dezinfekční prostředky, kterými bychom mohli eliminovat riziko nákazy. Někteří z nás si proto dezinfekci sehnali na svoje náklady, aby alespoň otírali kliky nástupních dveří,“ říká pod podmínkou anonymity jeden ze zaměstnanců soukromé dopravní společnosti, která provozuje dopravu na několika regionálních i rychlíkových tratích.
_20200317.jpg)
České dráhy informují, že vlakový personál až do odvolání neprodává jízdní doklady. A do odvolání jsou zrušeny následující služby ve stanicích: úschova zavazadel ve stanicích, půjčovny kol ČD Bike, čekárny ČD Lounge (na snímku), směnárny ČD, prodej zboží u pokladních přepážek. Ani ve vlaku se nenajíte, ve vlacích jsou zrušeny cateringové služby ČD Minibar, ČD Restaurant a prémiové a bonusové služby
Odmítli nařízení zaměstnavatele
On, i řada jeho kolegů proto neuposlechli, s odvoláním na zákoník práce, který říká, že zaměstnanec nemusí vykonat nařízenou práci, pokud ohrožuje jeho zdraví nebo život, nařízení svého zaměstnavatele a jízdenky cestujícím ve vlaku nevydávali. „Zatím je to bez následků a pevně věřím, že to takto i zůstane, situace je mimořádná a myslím, že všem by nám mělo jít o stejnou věc, zajištění co největšího bezpečí pro cestující i zaměstnance,“ dodává průvodčí soukromé železniční společnosti.
Vložil: René Flášar